Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.

Annonsere?

Geelmuyden.Krise


26. april 2017
Sist oppdatert: 14. september 2017

Kommunikasjon er dritvanskelig. Bare spør de som driver med det til daglig.

Klokka er halv elleve kveld, søndag. Svein Roger Hjerne-Selle, visedirektør i Geelmuyden.Krise og bæverist, skriver innlegg om hvorfor selskapet ikke vil ha ubåter som sitter fra lesesalen til 22.00.

– De skal jo sitte til midnatt! Også skal de ikke være ubåter, men studenter, sier Hjerne-Selle, overbevist om at dette budskapet vil komme tydelig frem.

Det banker på døren. Det er take out-maten.

– Hva er dette? Jeg bestilte jo pepperonipizza, ikke spinatsalat, sier Hjerne-Selle.

– Det var ikke det du sa på telefonen, svarer han som leverte maten.

– Jeg er fornæret, sier Hjerne-Selle.

– Mener du «fornærmet»? spør han som leverte maten.

Hjerne-Selle nikker skamfullt bekreftende. Han som leverte maten drar.

Leseranlegg

Seniorpartner Hans Gruber Geelmuyden sprader inn.

– Når jeg studerte, var jeg opptatt av å redde verden! Derfor ble jeg spinndoktor, sier Geeelmuyden.

Hjerne-Selle vinker sjefen sin entusiastisk til seg.

– Se! Jeg skriver leseranlegg i studentmediene, om hvorfor vi ikke vil ha lesehester i GK! Det er som vi bæverister sier: lesing er vanskelig, og derfor unødvendig, sier Hjerne-Selle.

– Nemlig. Vi vil ha folk med A-snitt, ikke skoletapere med B. Du får frem det i innlegget, ikke sant?

Hjerne-Selle svarer ikke. Geelmuyden titter ned på innlegget.

– Du skriver: «Studenter på NAAH ofrer helse, venner og holdninger for fremtidig karriere. Karakterjag og lesepress er blant årsakene.» Det er jo det motsatte av det jeg sa i stad. Hvor mange studentaviser sendte du dette til egentlig? Ikke alle sammen, vel?

Hjerne-Selle svarer ikke.

«Evil as fuck»

På kontoret til Dustvest sitter ansvarlig redaktør, Martin Sørgelig Folkvord, når telefonen ringer. Han løfter av røret, slik at han kan snakke i den.

– Hallo? Å, er det deg igjen, Hjerne-Selle? Så hyggelig! Hva sier du? Dere vil ha enda et leserinnlegg? spør Sørgelig Folkvord.

– Ja, vi sliter visst litt med kommunikasjonen, svarer kommunikasjonsdirektøren.

– Jeg merket meg det. Ser ut som konkurrentene deres gjør det også. De gir ut jobbtilbud til motdebattanten deres. Dere burde gjort som McKinsey og innrømmet at dere er «evil as fuck».

– Dette er fovirvlende. Jeg skjønner ikke hvorfor NAAH-studentene tror selskapene vil ha studenter med gode karakterer når Karrieredagen er fylt med selskaper som sier de leter etter studenter med gode karakter.

– Jeg tror jeg skjønner hvordan du ble bæverist.

Gratisreklame

Det hamres i taster. Geelmuyden skriver nytt innlegg i Dustvest.

– Du må være tydelig, Hjerne-Selle! Når du skriver et leseranlegg, er det viktig at buskapet kommer frem! sier Geelmuyden.

– Sant. Kyrne må finne frem, svarer Hjerne-Selle.

– For eksempel: Det er viktig å få frem at de som søker hos oss, ikke bare bør ha A-snitt, men også politiske verv, redaktørstillinger og frivilling innsats i diverse studentlag.

Ja, dette handlet opprinnelig om at NAAH-studenter ikke må føle press!

Hele Dustvests internettforside er nå fylt med GK-artikler. Geelmuyden og Hjerne-Selle titter stolt på den, før det åpenbarer seg at de ikke bare har gjort problemet verre ved å prøve å prate det i hjel, men at de har gitt gratisreklame til sine konkurranter, samt ødelagt bedriftspresentasjoner på NAAH i cirka 14 år fremover.

– Ja, ja. Folk kan i det minste stave «Geelmuyden» nå, sier Hjerne-Selle, forsiktig optimistisk.

I mellomtiden, på et bibliotek på en handelshøyskole i Bergen, skrives et satirisk anlegg som signeres «Batman».

Ja, bare sjekk selv.

Relaterte innlegg

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram