Per Manne vinner bronsesvampen for andre gang, etter å ha utmerket seg som en strukturert, pedagogisk og faglig dyktig foreleser.

– Bronsesvampen er veldig morsom å vinne. Det er noe vi setter veldig pris på fordi det er tydelig at vi gjør en god jobb, i tillegg til at det blir lagt merke til blant staben. Den henger høyt for oss forelesere, og vi syns at studentene gjør en viktig jobb ved å ha en slik pris, forteller Per Manne.

Bronsesvampen er studentenes og Fagutvalgets foreleserpris, og utdelingen er en tradisjon som strekker seg tilbake til 1972. Hvert semester stemmer studentene fram sin favoritt, for å hedre en foreleser som gjør en ekstra innsats for bachelorstudentene.

Mestrer nybygget
Ansvarlig for utdelingen av bronsesvampen i år, Lise Breivik, kan fortelle at tilbakemeldingene fra studentene er veldig positive.

– En av grunnene til at Per Manne vant årets bronsesvamp var hvor godt han har tilpasset seg nybygget og dets teknologiske funksjoner. Han har på kort tid blitt utrolig flink til å utnytte smartboards i Aud Max. Dette er også noe mange av studentene har lagt merke til og setter stor pris på.

Ufarlig utstyr
Har du et råd å komme med til andre forelesere og studenter?

– Man skal i alle fall ikke være så redd for det nye utstyret i Aud max. Det er ikke så veldig komplisert, men det kan være lurt å begynne med et lite utvalg av verktøy for å føle seg trygg, før man utforsker de andre funksjonene.

– Når det gjelder studentene ville jeg gjerne sett at de lærte potensreglene bedre, ler Manne.

Stålkontroll
Studentene er også imponert over hvor god kontroll han har på det han formidler, og måten han tilpasser faget på.

– Manne er en foreleser som kan faget sitt, og han er veldig opptatt av at studentene skal gjøre det bra. Han tilrettelegger pensum slik at de fleste har muligheten til å henge best mulig med. Han har blant annet laget en plan for hvordan man best kan angripe pensum i MET020, noe mange har benyttet seg av, forteller Breivik.

– Kontinuerlig dialog med studentene
Selv om tilbakemeldingene er positive, understreker Manne at de hele tiden jobber med å bli enda bedre.

– Det som ligger i kortene nå er å se om videoopptakene kan gjøres til et enda bedre tilbud. Det er blitt diskutert om å gjøre noe i forbindelse med forkurset siden det er mange som vil ta forkurset, men som ikke er her i begynnelsen av august.

– I tillegg ser vi på er å få litt mer rikholdige oppgaver i kurset, og et utvalg med litt flere nivåer slik at vi kan treffe flere studenter med ulike behov, legger Manne til.