Festivalen UKEN fyller 40 år og sparkes snart i gang for fullt. Den tradisjonsrike festivalen har tidligere hatt store artister og band på plakaten, som 50-cent, Jason Mraz, Aurora, Kygo, The White Stripes og MØ. I år er ikke bare de internasjonale navnene savnet, men heller ingen kvinnelige artister og profiler er å finne på programmet. 

På årets program finner vi artistene TIX, Klovner i Kamp, Sushi x Kobe og Brenn. I tillegg stiller profilene Aune Sand og podkast-duoen Jan Thomas og Einar Tørnquist.

Mangelen på kjønnsbalanse av artister og profiler på årets program får daglig leder i foreningen Balansekunst, Siri Haugan Holden, til å reagere sterkt:

–Jeg trodde vi var litt ferdig med det, for å være ærlig! Det er rett og slett for dårlig å kun ha mannlige artister og profiler på programmet. Det jo kjedelig for publikummet deres også, sier Holden til K7 Bulletin.

Balansekunst er en nasjonal forening som arbeider for et likestilt og mangfoldig kulturliv, og er et samarbeid mellom over 80 norske kunst- og kulturorganisasjoner.

– Hva tror du er grunnen til at det ikke er noen kvinnelige artister som er booket til UKEN?

SKUFFET: Daglig leder i foreningen Balansekunst, Siri Haugan Holden, er lite imponert over årets program. FOTO: Mona Melanie Lindseth

– Det kan i alle fall ikke være at de ikke finnes! Det er jo så utrolig mange dyktige kvinnelige artister her til lands som passer til profilen deres.

– Ofte skjer det som et resultat av manglende bevissthet på kjønnsbalanse i booking-prosessen. Kanskje legger man ikke merke til ubalansen før helt mot slutten, og da er det gjerne for sent. Hvis man ikke går aktivt inn for å finne nye stemmer, er det lett å se hva som skjer: Det blir automatisk en overvekt av menn, fortsetter Holden.

ByLarm med helt lik kjønnsbalanse

Én aktør som har tatt grep for å bedre kjønnsbalansen er musikk- og bransjefestivalen ByLarm i Oslo. Festivalen stiller i år med en helt lik kjønnsbalanse av de 100 artistene som står på scenen, og har fått ros fra både Kulturminister Abid Raja og foreningen Balansekunst for tiltaket.

– Jeg synes alle festivaler bør jobbe mot en helt lik kjønnsbalanse, slik som ByLarm. En god booking-ansvarlig har en plikt til å gå ut og lete etter den beste musikken. Da må vi sørge for å lete i alle deler av befolkningen – talent er jo jevnt fordelt mellom kjønnene, sier Holden

Slik svarer UKEN på kritikken

K7 Bulletin har vært i kontakt med UKE-sjef, Martine Fornes, og booking-sjef, Victor Antonio Ruiz Bergerskogen, for å få klarhet i hvorfor vi ikke finner noen kvinnelige artister og profiler under årets UKEN.

– Det er en tilfeldighet. Vi har vært i kontakt med kvinnelige og mannlige artister. Vi må legge opp programmet etter hva som passer ulike artister, som passer programmet og med tanke på pris, og da har det av en tilfeldighet blitt menn. Det har ikke vært bevisst fra vår side, sier UKE-sjef, Martine Fornes.

– Det går litt i bølger. I 2018 var de to av de største headlinerne kvinner, med Aurora og MØ, og i år er det dessverre ingen. Vi har færre musikk-arrangementer enn tidligere, da vi i 2018 hadde åtte, har vi i år fem, sier booking-sjef Bergerskogen.

Booking-sjefen påpeker hvem som er sjef for UKEN og revyen:

– I UKEN som organisasjon er både UKE-sjefen og revysjefen, kvinner. Jeg føler ikke at det er stort problem som ligger i UKEN generelt. Den kjønnsbalansen som er på programmet, er mer tilfeldig.

LES OGSÅ: Utvekslingsstudent i Milano frykter byen stenges grunnet coronaviruset

Ikke et politisk standpunkt, men et kunstnerisk uttrykk

–Burde festivaler søke seg til en lik kjønnsbalanse slik som ByLarm? 

– Jeg tenker at det ikke er noe dumt i seg selv. Jeg regner med at i 2022 kommer vi til å få se flere kvinnelige artister, og muligens et overtall. Det kommer helt an på hvordan musikk-Norge ser ut da, sier booking-sjefen.

– Det at vi kun har mannlige artister i år er ikke et politisk standpunkt, men et kunstnerisk uttrykk. Det er de artistene som vi følte passet best til de ulike konseptene vi har i år, og det var tilfeldigvis mannlige artister, fortsetter booking-sjefen.

Lært å kjenne sitt publikum bedre

UKEN gikk i 2018 med et stort økonomisk underskudd, og Aurora-konserten fikk deler av skylden etter sviktende billettsalg. UKEN vil imidlertid avkrefte at Aurora-konserten har skyld i den sviktende kvinneandelen på årets program.

–Nei, det har ikke vært en del av vurderingen i det hele tatt, svarer booking-sjefen raskt.

– Jeg vil si at den lærdommen vi har tatt fra UKEN 18 og billettsalg, er det å tenke enda mer på hvilket publikum vi når ut til, og hva slags musikk de vil ha, legger UKE-sjefen til.

– Det finnes nok av kvinnelige artister som er i den nisjen som NHH er, men i ettertid så vi at Aurora ikke var i den målgruppen som vi trodde. I år er eksempelvis Klovner i Kamp vært en booking som vi vet er spesielt populær på NHH. Vi har lært å kjenne vårt publikum i mye større grad, fortsetter booking-sjefen.

–Er dere en mannefestival?

–Nei, det vil jeg absolutt ha meg frabedt. Vi har mange høytstående kvinner, svarer booking-sjefen.

–I storstyret er det flere kvinner enn menn, legger UKE-sjefen til.

Mener programmet ikke hadde sett så annerledes ut med kvinnelig booking-sjef

–Hadde bookingen vært annerledes om det var en kvinnelig booking-sjef?

–Jeg velger å tro at svaret er nei fordi jeg mener prosessen har vært så god som den kunne ha vært. Vi har vært i kontakt med det som er av artister i Norge, og hatt en prosess fra et år tilbake, under ByLarm i fjor. Jeg velger å tro at dersom det hadde vært en kvinnelig booking-sjef, så hadde ikke programmet sett så radikalt annerledes ut, svarer bookingsjefen.

Ifølge bookingsjefen lytter han selv ofte til kvinnelige artister:

–Jeg er kanskje den største musikk-nerden på NHH, og mange av mine favoritt-artister som jeg gjerne skulle sett på en NHH-scene er kvinnelige artister. Det er ikke uttrykk for en holdning, sier booking-sjefen.

LES OGSÅ: NHH-kommunikasjonen svikter igjen – skaper eksamensproblemer på bachelor

Fått gode tilbakemeldinger på årets program

UKE-sjefen og booking-sjefen er selv svært fornøyd med årets program, og har ifølge dem selv fått svært mange gode tilbakemeldinger på årets program.

– Jeg er veldig fornøyd med årets program. Vi har et program med bredde. Jeg har fått spesielt gode tilbakemeldinger på det som er nytt, slik som Wrestling-showet i aulaen. I tillegg har vi helt andre ting som barnedag og eldredag. Alle kan finne noe som passer for dem, selv om ikke alt passer for alle, sier UKE-sjefen.

– Vi holder veldig høy kvalitet. Jeg synes det er gøy at vi går litt bredere ut enn tidligere. Det er noen store ikke-musikalske arrangementer også, som jeg synes er gledelig, slik som maskeradeballet og St. Orvils. Det er et godt sammensatt program, sier booking-sjefen.

Fornøyd med årets artister

Ikke bare programmet i sin helhet, men også musikkprogrammet, har booking-sjefen fått gode tilbakemeldinger på:

–Jeg har fått veldig mye gode tilbakemeldinger fra min omgangskrets, og gjerne også fra musikk-kjennere. Jeg har funnet det gledelig at folk har kommet bort til meg og sagt at «dette er gode bookinger». Spesielt bookingen av Brenn. synes jeg er veldig gledelig. Det er en nykommer-duo, med nominasjoner til Spellemann og P3-gull. Vi booker ikke bare gamle storheter som Klovner i Kamp, men også nykommere.

–Sushi x Kobe lager ikke bare bra fest, men vant også EDVARD-prisen i kategorien Populærmusikk. Det er et kvalitetsstempel på at de har et bra lyrisk uttrykk også, avslutter booking-sjefen.

 

Har du lest disse sakene?