Med en verden og et arbeidsmarked definert av usikkerhet har Karrieredagene 2020 en stor jobb foran seg. K7 Bulletin har pratet med leder og nestleder i KD 20, Håvard Moldskred og Sigurd Krekke, for å finne ut hvordan organisasjonen vil få jobben gjort.

Ved spørsmål om hvordan Karrieredagene vil påvirkes av Koronaviruset forklarer Moldskred at for nå ser det ut som KD kan gå som planlagt, men at FHI sine retningslinjer naturligvis vil følges løpende.

–Vi holder god dialog med bedrifter, og per nå er det fornuftig å planlegge til fysisk gjennomføring, tatt tidshorisonten i betraktning. En tar likevel høyde for alternative scenarier, og utforsker potensielle muligheter dersom regelverket tilsier at dette er mer hensiktsmessig når vi nærmer oss, legger han til.

– Vi vil ta løpende vurderinger utover de neste månedene. Plan B blir å utsette arrangementet, og det er da ønskelig å arrangere så fort det er forsvarlig. Det viktigste for oss er å skape en god og effektiv møteplass mellom studentene og næringslivet, og at vi ivaretar den høye kvaliteten fra tidligere år, deler Krekke.  

Den nåværende planen er at KD skal holdes i Lemkuhlhallen og nybygget ved NHH, ettersom aulaen vil være stengt til høsten. I en melding til K7 Bulletin informerer også Krekke om at hvis det blir nødvendig vil det også settes opp en digital karrieredag til høsten, som et supplement til det faktiske arrangementet. 

Les også: INNLEGG: Fagrevisjon av bachelorgraden – En liten, åpen, bohemsk rapsodi

En annen type KD

Hva er det som skiller KD20 fra tidligere år?

–KD20 er inspirert av «Handelsdagarne» i Stockholm. I likhet med hva de gjør på vår svenske søsterskole, skal Karrieredagene opp som et av de største arrangementene som foregår ved Norges Handelshøyskole. Et steg i denne prosessen var å ansette et storstyre. Vi er gått fra gjeng på 8 til 37 dyktige mennesker, meddeler Håvard.

Han fortsetter ved å si at ideen bak storstyret, utenom den videre kompetansen, er at flere skal få eierskap til KD20.

–Ved mer eierskap håper vi også på mer spenning rundt Karrieredagene. Når flere har tilknytning til arrangementet vil det lede til at vi kan tilby bedriftene en enda større og mer attraktiv studentmasse, fortsetter han.

–Tidligere har KD vært forbeholdt NU-medlemmer, men gjennom utvidelsen ønsket vi å inkludere hele studentmassen. Med økt kompetanse og kapasitet åpnes et hav av muligheter, og vi kan dermed tenke større og nyere enn tidligere, legger Krekke til.

Moldskred avslutter ved å poengtere at KD har vært likt i mange år.

Den nye logoen er del av Karrieredagenes rebranding.

–Vi tenker at en rebranding er et sunt og godt steg for KD, sier han.

Hva kan studentene forvente av KD20?

–Først og fremst kan en forvente at det skal være vel gjennomført. Med kapasiteten og innovasjonen en finner i KD-familien er det ingen tvil om dette, sier Moldskred.

Lederen fortsetter ved å meddele at det også vil være et godt mangfold av bedrifter på KD20. Selv om mange av de påmeldte bedriftene er returnerende, jobbes det kontinuerlig med å sette større fokus på å integrere bransjer som fornybar energi og shipping.  

Moldskred meddeler også at årets KD vil ha et økt fokus på Gründerdagen, som vil settes opp i samarbeid med Start NHH. Gründerdagen er KDs plattform for startups og skal etter planen vokse seg enda større enn i 2019.

– Alle deltagere skal få maks ut av kurs og foredrag; både innspill som en kan ta til etterretning på lang sikt, i tillegg til ting som kan brukes gjennom studiene, avslutter Moldskred.

Les også: NHH avlyser utveksling for masterstudenter høsten 2020

Et bindeledd

Ved spørsmål om hvorfor KD er et godt tilbud for bedriftene kom lederen med flere grunner.

–For det første har NHH et godt rykte og er kjent for å ha mange flinke og drevne studenter. Det å få en mulighet til å møte så mange studenter på en gang er en unik form for PR, i og med at bedriftene får mulighet til å gjøre seg kjent for studentene tidlig i studieløpet, sier Moldskred.

Leder av KD, Håvard Moldskred, ønsker at KD skal være et bindeledd for studenter og arbeidsplasser. Foto: Privat.

Moldskred presiserer også at KD er et effektivt bindeledd mellom studentmassen og næringslivet, der det ikke er mange tilfeller hvor de to partene kan kommunisere over en såpass lav terskel.  

Booking-seksjonen avventer

Videre deler Krekke at COVIDs effekt på næringslivet har gjort at booking-seksjonen har satt noe av sitt arbeid på vent, ut av respekt for de hardest rammede bedriftene.

­–Men vi opplever generelt en økende optimisme i næringslivet, og flere bedrifter har meldt seg på den siste tiden, avslutter han.

KD20 har enda ikke opplevd at noen bedrifter har meldt seg av.

Arbeidsmarkedet er for tiden preget av stor usikkerhet, hva vil KD gjøre for å lindre dette?

–Med høyere arbeidsledighet og tilhørende usikkerhet, er det desto større grunn til at de jobbene som er tilgjengelig må formidles ut til potensielle arbeidstakere. Videre er rekrutteringsaktivitet satt på vent til over sommeren for flere store bedrifter, og Karrieredagene blir i den forbindelse en desto sterkere arena når disse pushes ut i markedet, sier Moldskred.

Les også: NHHS Backline: Guide til en koronafri konsertopplevelse

Knekker ikke KD

–COVID legger også opp til belysning av et annet sentralt aspekt; krisebehandling hos bedrifter, sier Moldskred ved spørsmål om ytterligere kommentarer.

Videre kan han også informere om at omstillingen til digitalt arbeid har vært nærmest smertefri.

–Vi håper selvfølgelig at situasjonen roer seg fortest mulig. Internt i storstyret har ikke korona påvirket progresjonen i stor grad, og vi jobber kontinuerlig med å planlegge hver minste detalj, slik at vi forhåpentligvis kan arrangere en uforglemmelig karrieredag, meddeler Sigurd.

–Vi gjør det beste ut fra situasjonen som foreligger – og per nå ser det ut til å bli et vanvittig godt resultat, avslutter Moldskred.

Karrieredagene er for nå satt til å gå av staben fra 7.-10. september.

 

Har du lest: