«Rewriting Business»: Bare å omfavne disrupsjonen

Buzzwordene satt løst da Symposiets «Rewriting Business» lot næringsliv og akademia titte inn i den organisatoriske krystallkula.

Førstemann til å presentere foran Nord-Europas største studentdrevne buede TV-skjerm, var sjef for Facebook Workplace, Julien Lesaicherre. At du bruker all fritiden din hos Mark Zuckerberg & co. er ikke lenger nok. Med Workplace må du nå være innlogget på to forskjellige Facebooker samtidig.

33591452725_71d3090924_zJulien Lesaicherre

For at den ene varianten skal være grei å ha oppe når sjefen kommer ut fra kontoret, kunne Lesaicherre informere om at de har fjernet Candy Crush.

Samfunnskontrakten i fare

Sesjonens andre innlegg var ved handelshøyskolens egen Therese Sverdrup. Hun presenterte forskning som forteller at på tross av hva mange tror, er ikke teamarbeid bedre for innovasjon enn å sitte hver for seg. To pluss to er ikke lik fem, selv ikke i det mest futuristiske kontorlandskap. 

Sverdrup kunne også informere om at de fleste opplever at teamarbeid først og fremst minner om å være med i firerbanden i «The Hangover», og at alle tror de er Bradley Cooper. Det er rart med det.

33591449985_68ca3feeed_zTherese Sverdrup

Toppsjef i hovedsponsor Telia Norge, Abraham Foss, presenterte hvordan den teknologiske utviklingen påvirker innovasjon i telekombransjen. I likhet med dagens øvrige foredragsholdere, lot også Foss det være liten tvil om at han vil høre hjemme i teknologioptimistenes rekker.

– Jeg har selv brukt Uber veldig mye i Kuala Lumpur. Det fungerer aldeles utmerket, mye bedre enn tradisjonelle taxitjenester, kunne Foss fortelle.

33591447935_1f86618462_zAbraham Foss

Imidlertid var Foss en av få som også kom i skade for å nevne at endringene kanskje kan ha enkelte mindre heldige bivirkninger.

– Hva slags implikasjoner har Uber for skattlegging? Hva slags implikasjoner har det for godkjennelsesordninger? Det setter hele samfunnets fundament i spill.

Man kan gå en lang vei på to setninger. Men så er jo litt av poenget med telekommunikasjon å gjøre store avstander små.

Den nye oljen

Sveinung Jørgensen og Lars Jacob Tynes Pedersen stod for årets mest kreative staving av «førsteamanuensis» da de introduserte seg som «bærekraftseventyrere». De presenterte et selskap som, gjennom å betale i form av produkter som kaffe eller andre forbruksvarer, kan få arbeidsledige i fattige land til å samle plast i naturen til minimal kostnad. Miljøet jubler, folk løftes nedenfra opp mot fattigdomsgrensen, og aksjonærene håver inn. Et kinderegg.

33434902882_3a01f10a56_zHege Skryseth

Sesjonen ble avsluttet av Hege Skryseth, sjef i Kongsberg Digital. Selskapet leverer blant annet digitale tjenester til oljebransjen. Norsk innovasjonsdebatts største klisjé var dermed en naturlig endestasjon.

– Vi snakker ofte i Norge om at det er ingen ting som kan erstatte oljen. Hvis du ser på markedsverdien til Facebook delt på antall ansatte, så er den ti ganger høyere enn tilsvarende tall for Statoil. Digital teknologi og software har definitivt potensial til erstatte verdiskapingen fra en del av våre tradisjonsrike selskaper, fortalte Skryseth.

Tech er den nye oljen.

Det er bare å lære seg Python.

(Visited 4 times, 1 visits today)
20