Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.

Annonsere?

Skyss, Sammen og UKEN med milliontap etter refusjonskrav

SKAPER HODEBRY Foto: Sammen, UKEN og Skyss.
8. april 2020
Sist oppdatert: 8. april 2020

Etter utbruddet av korona-pandemien har Skyss, Sammen og UKEN merket stor pågang i forespørsler om refusjon fra studenter. Nå jobbes det på spreng for å sikre økonomiske løsninger.  

Som følge av at universiteter og høyskoler er stengt på ubestemt tid, har mange studenter reist hjem, ettersom insentivet for å bli i Bergen er falt bort. Mange ber og om refusjon av periodebilletter i kollektivtrafikken, treningsmedlemskap og lignende. Det får merkbare økonomiske konsekvenser for aktørene.

Kampanjen #ingenrefusjon har den siste måneden gått sin seiersgang på nettet og i sosiale medier. Budskapet er å la være å refundere billetter til kulturarrangementer for å støtte opp om aktører som går på milliontap som følge av pandemien. 

Les også: Leserinnlegg: – #littrefusjon

Ingrid Meyer, pressekontakt i Skyss.
Foto: Skyss

Skyss har tapt over 100 millioner

I likhet med ulike aktører i kulturlivet, har også Skyss fått en økonomisk knyttneve i magen. Ingrid Dreyer, pressekontakt i Skyss, bekrefter at korona-situasjonen har rammet reiseselskapet hardt:

–Fra uke 13 gikk passasjertallene våre på buss og bybane ned til om lag 20 prosent av normalen. Det er beregnet at tapet i billettinntekter utgjør om lag 105 millioner kroner i måneden. Regjeringen har utarbeidet en krisepakke til fylkeskommunene, men vi vet foreløpig ikke hvordan denne vil bli fordelt, sier hun.

Skyss fører ikke statistikk over hvem som refunderer billettene hyppigst, men Dreyer sitter med et inntrykk av at det er arbeidsreisende og studenter som refunderer hyppigst, ettersom de ikke lengre har en jobb eller et studiested å dra til. 

Kommunikasjonssjef i Sammen, Marita Monsen, opplyser at også de har måttet gjennomgå store nedskjæringer:

–Dette er virkelig en merkelig tid for oss alle. Dessverre har vi måttet permittere 257 ansatte og vi gjør hva vi kan for å holde faste kostnader nede. Samtidig taper vi flere millioner hver måned.

–På Trene Sammen har vi fryst alle månedsmedlemskapene. Når det gjelder de som har betalt trening for et helt semester, jobber vi med å få på plass en kompensasjonsløsning. Hvordan den løsningen blir seende ut kommer an på når vi åpner igjen, og det vet vi ikke i skrivende stund. Alle medlemmer

Marita Monsen, kommunikasjonssjef i Sammen.
Foto: Sammen

vil bli kontaktet så snart vi vet noe mer om situasjonen, så de trenger ikke gjøre noe for øyeblikket. 

Les også: Reisebrev: på utveksling under pandemi

Hjelpelinje for de som sliter

Monsen oppfordrer alle studenter til å ta kontakt dersom de sliter ekstra tungt under den verdensomspennende krisen:

–Vi vet at alle studenter er i en vanskelig situasjon med mye usikkerhet, og vi gjør det vi kan for å hjelpe. Vi har opprettet en egen pratelinje - der alle studenter som trenger det kan ringe inn, denne er åpen også gjennom hele påsken. I tillegg kan alle studenter benytte seg av rådgiver- og psykologtilbudet vårt. Det er fortsatt åpent og gratis, og samtalene foregår digitalt, forsikrer Monsen.

#littrefusjon

Festivalen UKEN måtte avlyse 22 planlagte arrangementer, noe som har ført til store økonomiske tap. UKEN-sjef Martine Fornes har likevel stor forståelse for at folk ønsker å refundere billettene sine:

UKE-sjef Martine Fornes FOTO: Daniel Hoelzl, Foto NHHS.

–Vi som driver UKEN er selv studenter slik som majoriteten av billettkjøperne våre. Vi kjenner oss igjen i at det er en situasjon som er økonomisk trang for mange. Mange har blitt permittert fra jobbene sine, meg selv inkludert, og refusjon av én eller flere billetter kan da komme godt med. At det likevel er mange som velger å avstå fra refusjon er derfor ekstra rørende og vi er svært takknemlige for de som har anledning til å ta det valget. Det var faktisk noen av UKENs gjester som kom med forslaget om å inkludere delvis refusjon som et alternativ. 

På UKENs nettsider forsikres det om at alle som har ønsket å refundere billetter, vil få mulighet til det. 

Hva er deres oppfordring til de som ønsker å få refundert billetten sin?

–I utgangspunktet tenker jeg at de som ønsker refusjon skal få dette uten noen oppfordring fra meg. Dersom noen derimot skulle ha mulighet, kan de gjøre som Jonas Ludvigsen og slå et slag for #littrefusjon. Ideen hans er at man velger å be om refusjon på noen av billettene sine og #ingenrefusjon på andre. Et slikt valg handler ikke om å gjøre resultatet til UKEN 20 bedre, men heller om å bidra til et sterkere fundament som kan gjøre UKEN og andre NHHS-arrangementer enda litt bedre i fremtiden, avslutter Fornes. 

Leserinnlegget til Jonas Ludvigsen om #littrefusjon kan du lese her.

 

 

Har du lest disse sakene?

 

Relaterte innlegg

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram