Ingvild Kvinnsland

Steinalderen ringte, den vil ha økonomene sine tilbake

Da jeg begynte på NHH høsten 2013 fikk jeg en stor overraskelse. Etter seks år med både tentamen og eksamen på PC, måtte jeg tilpasse meg en eksamensform jeg trodde var eliminert fra norske universiteter og høyskoler.

Alle videregående skoler i hele Norge klarer å ha den samme eksamenen på PC til samme tidspunkt. Norges Handelshøyskole klarte det ikke.

Så da satt jeg der da, forvirret og lurte på hva jeg skulle gjøre med alle disse arkene. Hva var de små plastgreiene på siden av pulten jeg hadde fått? Var det virkelig sånn at pennen gikk gjennom alle de tre arkene?

Som en heldigitalisert nittenåring som var vant til å disponere oppgavene underveis, følte jeg meg fanget i feil tid. Grafer kan man jo også tegne på PC, tenkte jeg, og besvarelsen blir jo bedre hvis sensor faktisk kan lese det man skriver.

Det var heldigvis flere som tenkte likt som meg. Gjennom Fagutvalget så jeg dyktige studenter jobbe hardt for at vi skulle få digitale eksamener også på NHH. Skolen har ikke vært motvillig, men som alltid: TTT. Løsninger skal testes, kvalitetssikres og infrastrukturen skal kunne takle store bachelorkull.

Det har vært ressurskrevende, men endelig rulles nå digital eksamen ut i fagene man mener det er hensiktsmessig. Denne høsten utgjør dette 64 prosent av alle eksamener, og målet er 80 prosent innen vår 2019. Skolen setter til og med opp egne workshops for de som vil være sikre på at de har forstått opplegget.

De har i utgangspunktet en overveldende studentmasse i ryggen, hvor over 80 prosent svarte at de synes det er svært viktig at NHH tilbyr digital eksamen.

Så i dag skulle jeg endelig hatt min første digitale skoleeksamen. Jeg, som nå har blitt vant til gjennomslagsark og skrivekrampe, følte jeg hadde fått god opplæring i det nye verktøyet. Her skulle det tegnes grafer! Like entusiastiske var dog ikke flertallet av mine medstudenter i masterfaget FIE403.

På en undersøkelse som ble publisert på It’s Learning svarte nemlig nesten 70 prosent at de heller ville besvare eksamen på papir enn digitalt, og det ble derfor bestemt at vi skulle tilbake til gammel eksamensform.

Etter å ha hatt en av de mest intense eksamenene mine på NHH noensinne i dag, tipper jeg at en del av dem angrer. Når studentene har krevd digital eksamen i så mange år, er det synd om det er vi selv som skal være bremsekloss når det kommer til stykket.

Digital eksamen har kommet for å bli. Det kommer til å bli normen i flere og flere fag, og skolen har ikke brukt ressurser på det for ingenting. Jeg har derfor en oppfordring til både studenter og forelesere. Omfavn det! Digital eksamen muliggjør nye vurderingsformer, mindre skrivekramper, bedre besvarelser og til slutt bedre læring. NHH har omsider tatt igjen det digitale etterslepet.

Nå må vi jobbe sammen for å ikke falle bakpå igjen, og både studenter og forelesere må ta sin del av arbeidet.

.