Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
Hvert semester blir studentene bedt om å evaluere fagene de har hatt inneværende semester. Et av spørsmålene de får, er «Totalt sett, hvor fornøyd er du med dette emnet?», der studentene bes avgi et tall fra en til fem. K7 Bulletin har fått innsyn i disse tallene fra foregående studieår. I høyblokkens ovale kontor møter vi prorektor Stig Tenold. Han forklarer hvordan emneevalueringer tas i bruk.
Introduksjonskurset i etikk (IKE1) og mikroøkonomi (SAM2) troner på toppen med henholdsvis 4,3 og 4,2 av fem. Foreleser i mikroøkonomi, Kjetil Bjorvatn, ble premiert med bronsesvampen så nylig som i våres – bachelorstudentenes pris for ekstraordinær undervisningsinnsats. Tenold presiserer at man må se på flere mål og faktorer for å danne seg et helhetlig bilde av hvordan et emne har gått.
– Å bare se på tallene blir feil, det blir litt som å kun se på resultatet etter en fotballkamp. Det sier ikke nødvendigvis så mye om hvordan kampen faktisk var. Vi ser på tallene i sammenheng med flere ting, som skriftlige tilbakemeldinger man kan skrive inn i de åpne feltene, og emneansvarlig sin emnerapport om hvordan emnet har gått. I tillegg kan uforutsette hendelser oppstå, som at en foreleser må ta over et emne midt i semesteret på kort varsel.
– Det er ikke en nedre poenggrense for en akseptabel emneevaluering?
– Nei, ikke fast. Alt sees i sammenheng. Det er ikke sånn at hvis et kurs får 3, så er det krise, og hvis det får 3,1 er alt greit, sier han.
– Høsten 2023 fikk SAM1 2,6 mens IKE1 fikk 4,3. Er dette et stort spenn?
– Det er et stort spenn, og det er vel ytterpunktene i bachelorstudiet det siste året.
Tenold avviser at den svake evalueringen av SAM1 førte til endringer av dette kurset, der SAM1 og IKE1 nå er slått sammen til det nye kurset SAM1A, etikk, økonomi og bærekraft.
– Var dette spriket en medvirkende faktor til at IKE1 og SAM1 nå er blitt slått sammen til ett emne?
– Nei, prosessen var påbegynt før disse resultatene kom. Bakgrunnen for at vi slo dem sammen, dreier seg om at vi ønsket et tydeligere fokus på bærekraft tidlig i studiet. I tillegg har emnene vært de eneste obligatoriske emnene på bachelor som ikke gir 7,5 poeng. Det er ikke sånn at vi så at et emne ble dårlig evaluert, og dermed valgte å straffe det, sier prorektoren.
– Hvordan opplever du at foreleserne synes det er å undervise?
– Det er hele spekteret. Noen få er introverte og stereotypen av en professor, mens andre lever for det. I stillingen jeg har nå er det å undervise det jeg savner mest. Det å stå foran et publikum og interagere er for min del mer givende enn å forske. Vi ser at mange tar det å undervise seriøst, og bruker mye ressurser på det. Samtidig er det nok ikke alle som er like entusiastiske, sier Tenold.
Tenold forteller om hvordan praksisen rundt forelesere fungerer.
– Vi har mentorordninger og forsøker gjerne å la erfarne forelesere undervise med nyansatte forelesere. Noen institutter har til og med dette som fast praksis. Kompetanse finnes også i det pedagogiske akademiet, som består av de meritterte underviserne. De er gjerne brennende opptatt av pedagogikk, og hjelper gjerne andre, avslutter prorektoren.
Bachelorstudentene har svart på hvor fornøyd de er med fagene på en skala fra 1-5.