Fem løpeturer som vil berike din studenttilværelse.

Dette er et leserinnlegg fra Stafettkomitéen på NHH.

NHHS har stengt ned all fysisk aktivitet og de sosiale mulighetene er begrensede. Vi etterlates med mer tid til å granske innsiden av kollektivets fire vegger enn vi kanskje skulle ønske. Hvilken bedre anledning finnes vel til å snøre på seg løpeskoene og utforske eget nærområde?

Som en hjelp på veien har Stafettkomitéen laget fem ruteforslag som tar deg til mer eller mindre kjente perler rundt NHH og Sandviken. Enten du er ny i byen eller gammel traver, kan du her få inspirasjon og veiledning for å hindre bomturer og monotonitet.

Rutene:

  1. Eidsvågneset med Hellemyrstien og Hellen Fort (ca. 11 km)
  2. Munkebotn til Fløyen og tilbake via Fjellveien (12,5km)
  3. Eidsvågsfjellet til Munkebotn via Garpetjern (ca. 7,5km)
  4. Over Orretua fra Langevatnet til Munkebotnvatnet (6,7 km)
  5. Permisjonsstien til Sandvikspilen og ned Skredderdalen (ca. 8,7km)

De to første er ruter som holder seg på asfalt og grusvei. De tre siste er tilpasset den mer eventyrlystne som vil våge seg ut på sti. Her bør det altså være noe for enhver smak og man trenger selvsagt ikke å løpe. Spesielt sti-rutene egner seg også utmerket for en gåtur.

Ruter på asfalt og grus

Eidsvågneset med Hellemyrstien og Hellen Fort (ca. 11 km)

Eidsvågneset er en klassiker i Stafettkomité-sammenheng og hyppig besøkt på de rolige torsdagstreningene. Fra NHH kan du enkelt følge Helleveien som etterhvert går over i Eidsvågveien. Her er det bare å la beina flyte og hjernen koble ut, inntil du litt over 5 kilometer senere befinner deg ved undergangen til E39 i Eidsvåg. Dersom du ønsker fortau hele veien kan du ta en liten avstikker opp Granlien forbi Eidsvåg idrettsplass og ned Tyriveien til du igjen er på Eidsvågveien.

Fra undergangen til E39 skal du nå opp mot Eidsvåg gravplass og Eidsvågsvingene. Det er utfordrende å finne spennende ruter i Bergen uten motbakker, og denne runden er dessverre intet unntak. Til gjengjeld er motbakker bra for formen. Følg Eidsvågsvingene til topps og ta deg en velfortjent pause ved Langevatn på toppen. Dersom du har fått nok stigning, kan du fortsette på (den falske) flaten til Munkebotnvatnet og ned Munkebotnsvingene til Sandviken sykehus. Vi vil imidlertid sterkt anbefale en tur innom Hellemyrstien, en flott grusvei til høyre opp fra Langevatn. Denne kan du følge helt til Øyjordsveien som tar deg trygt ned igjen til Stemmemyren og NHH.

Hellemyrstien byr på behagelig underlag og løpbart terreng. Foto: Privat.

Det er også mulig å bytte ut asfaltjogg i Øyjordsveien med mer skånsomt underlag. Ta av til høyre på Øyjordsåsen som markert i ruteforslaget. Veien går over i en grusvei som tar deg forbi et par flotte utsiktspunkter og ned til historiske Hellen fort. Her kan du legge inn litt sightseeing rundt de gamle bunkersene fra andre verdenskrig eller boltre deg i hinderløypene i skogen. Når du er lei, er det bare å fortsette ned til Helleveien og i retning NHH. Før du vet ordet av det vil det velkjente skiltet til Circle K gjøre seg synlig, og du er tilbake på trygg grunn.

Fra Munkebotn til Fløyen og tilbake via Fjellveien (12,5km)

Fra baksiden av Stoltzekleiven og bort til Fløyen går det en flott og småkuppert grusvei, perfekt for løping. For de av oss som ikke alltid er mentalt forberedt på å dunke bratteste vei opp Stoltzekleiven, kan “bakveien” være et godt alternativ. Veien det refereres til er grusveien som går fra toppen av asfaltsvingene i Munkebotn og hele veien opp til Storevatnet bak Stoltzen. Fra NHH kan man komme seg hit enten via Sandviken sykehus, Skytterveien eller Garpetjern.

Det er ikke til å legge skjul på at også denne “bakveien” inneholder en god del stigning. Den er imidlertid noe slakere enn selve Stoltzekleiven, og på grus istedenfor sti og trapper. Dessuten slipper man trengsel da veien er bredere og mindre trafikkert. Når man har kommet seg til topps venter den tidligere pent omtalte grusveien mot Fløyen. Denne kan følges helt ned til Fjellveien, enten via Tippetuesvingene (som ruteforslaget viser) eller Fløysvingene. Fra Fjellveien kan du cruise tilbake til NHH på grus og asfalt, mens du nyter den flotte utsikten.

Fjellveien byr alltid på flott utsikt og fine løpsforhold. Foto: Privat.

 

Ruter på sti

For mange er kanskje en løpetur på nærområdets asfalt og grus mer lavterskel enn å bevege seg ut på stien. Det er imidlertid flere gode grunner til å bryte ut av dette mønsteret. Sti er mer skånsomt for beina enn hardt underlag, noe som reduserer risikoen for belastningsskader. I tillegg byr stiene rundt NHH og Sandviken på storartede naturopplevelser og betydelig mindre folk (hvertfall hvis du styrer unna Stoltzen). Med andre ord optimalt for både visuell stimuli og sosial distansering.

Eidsvågsfjellet til Munkebotn via Garpetjern (ca. 7,3km)

Mens folk går i kø opp til Fløyen, Ulriken og Løvstakken, får andre deler av byfjellene ligge betydelig mer i fred. Heldigvis for oss NHH-studenter, befinner noen av disse fjellene seg

rett bak skolen. Følger du Øyjordsveien til ende (med en liten snarvei via Søndre Øyjorden), befinner du deg brått på Hellemyrstien (omtalt i rute 1) og ved foten av ærverdige Eidsvågsfjellet.

Ta av fra grusveien til sti under høyspentmastene, og følg denne oppover. Du får da halvannen kilometer der blåbærbuskene og utsiktspunktene ligger som perler på snor. Stien ender tilslutt ved Garpetjern. Herfra er det flere mulige ruter tilbake til NHH. Korteste vei går ned til høyre til Øyjordsveien. Det er også mulig å følge skilting mot Skytterveien, som kommer ut ved fotballbanen ovenfor Stemmemyren. I ruteforslaget har vi imidlertid lagt inn noen ekstra meter på sti bort til Munkebotn, der man kan følge asfaltsvingene ned og hjem som beskrevet i tidligere ruter.

Utsikt ned mot Stemmemyren og NHH fra den østre delen av Eidsvågsfjellet. Foto: Privat.

 

Over Orretua fra Langevatnet til Munkebotnvatnet (6,7 km)

Noen av de kuleste stiene i området, finner du i området bak Munkebotn og Sandviksfjellet. Kommer du deg opp på ryggen her, kan du løpe på sti i nydelig viddelandskap hele veien til Rundemanen. Det er flere alternative ruter ned på veien, som gjør at turen enkelt kan forkortes eller utvides etter ønske. Ruteforslaget viser en av de korteste variantene.

Følg Øyjordsveien opp forbi Stemmemyren. Like etter skarp venstresving bak øverste fotballbanen tar du av på stien som er skiltet til høyre mot Garpetjern. Fra Garpetjern følger du grusveien og etterhvert asfaltveien til enden av Langevatnet (toppen av svingene opp fra Eidsvåg). Det er her moroa begynner. Den lille trebroen over bekken tar deg opp en spektakulær sti. Den innebærer litt klyving og endel effektive høydemeter. Du får imidlertid betalt i form av flott utsikt og mer løpbar sti oppe på ryggen. Denne kan du følge omtrent en kilometer før du får muligheten til å ta første sti ned til høyre mot Munkebotnvatnet. Herfra følger en effektiv transportetappe som i ruteforslaget er lagt via asfaltsvingene i Munkebotn og Skytterveien, til du igjen er tilbake på kjente trakter.

Dersom du ønsker en lengre rute, kan du fortsette på stien på ryggen mot Kvitebjørnen og Rundemanen. Alle stiene ned fra ryggen leder til grusveien som går mellom Stoltzen og Fløyen, så en eventuell eksperimentering her har i våre øyne større oppside enn nedside.

Permisjonsstien til Sandvikspilen og ned Skredderdalen (ca. 8,7km)

Tidlig i Fjellveien (fra NHH-siden) går det en avstikker opp til venstre til Permisjonsstien. Dette er Stoltzekleivens mindre kjente slektning, som ble restaurert med flotte steintrapper i 2019. Det er en bratt, men fin sti, som effektivt tar deg opp til Sandviksbatteriet. Herfra kan du velge å fortsette rett frem og ned til Munkebotnsvingene, eller fortsette på sti oppover mot Sandvikspilen (toppen av Stoltzen). Sistnevnte er absolutt å anbefale, og er lagt inn i ruteforslaget.

Utsikt fra Sandviksbatteriet (enden av Permisjonsstien). Foto: Privat.

På veien mot Sandvikspilen følger du en rygg med noe slakere stigning enn selve Stoltzekleiven, noe som gir mer overskudd til å nyte utsikten mot sentrum. Kanskje har du også ekstra kapasitet til å prate med eventuelle turkamerater? Begge deler vil isåfall være bonuser du ikke får på den betydelig brattere stien noe lenger bort i lia. Dersom du ikke ønsker å gå hele veien til topps, kan du kutte ned til venstre ved skilt mot Smådiket og ta den tidligere omtalte bakveien ned til Munkebotnvatnet. Følger du stien helt til pilen kan du (etter en velfortjent pause) trekke opp på grusveien ved Storevatnet og følge denne til høyre mot Fløyen. Etterhvert kan du da ta til høyre ned Skredderdalen på sti og komme ut ved Mulen og Fjellveien.

Finne fram på nye veier

Det å bli presentert for nye ruteforslag er ikke ensbetydende med å faktisk finne fram. Her har vi heldigvis elektroniske hjelpemidler som gjør jobben lettere. På asfalt og grus vil Google maps fungere fint. Det er imidlertid ikke alle stier som er markert her. Da kan det være greit med en litt mer detaljert kartapp, som for eksempel Kartverkets egen som heter “Hvor?”. Ut.no har også en fin app som er hensiktsmessig for både navigering og ruteinfo. Det vil kanskje kreve noe mer forberedelser enn en standard rolig langkjøring i sentrum, men vi lover at det er verdt det.

Oppfordringen fra Stafettkomitéen er altså: kom dere ut, bruk naturen og prøv en ny vei eller sti. Bergens unike bakgård er til for å brukes!

 

Dersom du ønsker å se hvor andre NHH-studenter løper, kan du melde deg inn i Bergensbaneløpet NHHS sin Strava-gruppe:

https://www.strava.com/clubs/BergeNSBanelopetNHHS

Til vanlig har Stafettkomitéen ukentlige treninger du kan slenge deg med på for selskap og inspirasjon. Den midlertidige nedstengingen av NHHS forhindrer dette, men ta gjerne en titt på vår Facebook-side (https://www.facebook.com/BergensBanelopetNhhs/posts/2946747625430711?notif_id=1598816989995960&notif_t=page_post_reaction&ref=notif) for ukentlige tips til intervall og ruter.