Circle K Helleveien, eller «CK» på godt NHH-språk, er for mange studenter den hellige gral når det kommer til lyspunkt i en ellers grå lesehverdag. Går du på NHH er det høy sannsynlighet for at du enten eier eller har observert et stort antall studenter gående til og fra CK i jevn stim gjennom dagen med koppen i hånda.

Butikksjef Gro-Aina Sandnes ved Circle K Helleveien kan fortelle at hun anslår det er rundt 500 NHH-studenter per dags dato med «koppen», og at det er en god del som er innom flere ganger om dagen. Studentene konsumerer en del kaffe.

– Vi ligger på rundt seks kilo kaffe for dagen, noe som er 1/3 del av normalen da det har gått mye mindre kaffe i dette corona-året.

Sandnes sier at kaffeavtalen i seg selv ikke er lønnsom for Circle K, men at de opplever en del mersalg knyttet til gode studenttilbud.

– Havreciabatta er veldig populært blant studentene og vi selger flere titalls om dagen nå for tiden. Vi tar også imot bestillinger på havreciabatta og boller til ulike arrangementer dere holder på skolen. I år har vi blant annet fått bestilling fra løpegruppen på NHH i forbindelse med kveldstrening. Så fikk vi også bestilling fra NHHI Langrenn, der vi laget til lunsjposer med blant annet havreciabatta, boller og drikke som de hadde med seg på skitur på en nydelig solskinnsdag.

Gro Aina og Eirin Landro Angeltveit viser stolt frem «koppen» utenfor CK Helleveien. Foto: Kinga Ressely, Foto NHHS

Hva synes dere om å være nærmeste nabo til NHH?

— Det er veldig kjekt med alle studentene som holder litt liv i området. Men med en så liten butikk som vi har og en antallsbegrensing på maksimum syv kunder i butikk om gangen, så har det vært litt utfordrende i dette corona-året. Så det blir gjerne litt ekstra ventetid der man står utenfor døren med kaffekoppen i hånden.

Sandnes takker videre for NHH-studentenes tålmodighet og respekt for smittevernstiltakene.

— Vi ønsker alle studentene hjertelig velkommen til å fylle koppen og benytte seg av våre gode studenttilbud.

Kommunikasjonssjef i Sammen Marita Brodin Monsen forteller at de nå tilbyr gratis kaffe til studentene, men at før corona (høsten 2019) hadde de solgt 192 avtaler ved NHH. Til sammenligning ble det solgt 429 avtaler på BI og 519 avtaler ved jussen.

På spørsmål på om Sammen har ambisjoner om å ta en større markedsandel blant NHH-studentene svarer Monsen at de tidligere har gjennomført «stunts» for å få dette til.

— Samtidig jobber vi for en flat prisstruktur med likt tilbud til alle studenter i Sammen, – altså ingen forskjellsbehandling. Per i dag jobbes det med en mulig relansering av kaffekoppavtalen, men priser og avtaler er ennå ikke klart. Den pågående pandemien har også sin innvirkning her. Vi har fokus på at studentene skal nyte godt av våre tilbud og at overskuddet skal gis tilbake som studentvelferd.

Bulle har vært i kontakt med to NHH-studiner som ønsker å være anonyme (ikke de avbildede studinene) om hvorfor de har «koppen». Studinene er på skolen hver dag og innom CK minst tre ganger til dagen. Valget av kopp fra CK fremfor kopp fra Sammen begrunnes med flere argumenter.

Studine nummer 1: — CK-koppen er for det første billigere enn Sammen-koppen siden prisen gjelder for et helt år. I tillegg er CK døgnåpen og har både flere typer kaffe og kakao.

Studine nummer 2: — Ja, og så er det beleilig at den kan brukes i hele Norge. I tillegg er den lufteturen vi får på veien bort viktig. Det er deilig med frisk luft mellom leseslagene.

Studine nummer 1: — Alle andre går også på CK. Det er en folkevandring bort dit til tider.

Studine nummer 2: — Det virker som at fleste studentene beveger seg i intervaller fra sal til CK. Jeg føler at det er særlig hver andre time fra klokken 8 om morgenen det er rush.

De etterspør en espressomaskin hos Sammen, slik at studentene kan velge mer fritt hva de vil ha i koppen sin.

Studine nummer 2: — Jeg tror det ville ført til flere kunder hos Sammen.