Regnet faller over byen mellom de syv fjell en kjølig ettermiddag i september. På kontoret i Høyblokken mimrer NHH-rektor Øystein Thøgersen tilbake til varmere dager.

– Hver sommer må jeg ned på Nürburgring i Tyskland. Der har jeg vært hver sommer i flere år. Det er jo det som er det store da.

Bilentusiasten smiler bredt når han tenker tilbake på kjøreturene rundt det som ofte omtales som verdens tøffeste og mest utfordrende racerbane. Blant gjengangerne går banen under kallenavnet «Det grønne helvete».

– De beste turene er i Tyskland. Det er noe med fartsgrensene der, fortsetter rektoren, som kan fronte å ha vært oppe i en fart på 290 kilometer i timen på den tyske Autobahnen.

I fire år har Thøgersens røde Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, sentralt parkert utenfor Handelshøyskolen, vært et velkjent syn for studenter ved NHH. Nå trer rektoren inn i en ny fireårsperiode med vervet. Da er det kanskje passende med en ny bil i tillegg.

– Jeg trenger jo ny bil snart, sier Thøgersen, som nevner både BMW M4 og Audi RS7 som aktuelle kandidater.

Senket «guarden»

Etter over 500 koronapregede dager er rektoren lettet over å endelig være på vei tilbake til skolehverdagen slik vi kjenner den.

– Nå er det liksom puls her igjen. Det er folk overalt og det skjer noe hele tiden. Det kjennes bra ut det altså, det er fint å være tilbake.

Mer enn 200 koronasmittede studenter. Tomme ganger. Stengte lesesaler. Skoleåret 2020/2021 har vært et tøft år for NHH.

– Fadderuken og velkomstuken gikk veldig bra, men så senket vi «guarden». Burde vi vært mer på der? Når utviklingen ble som den ble? Der var det et eller annet vi kunne gjort annerledes. Der må vi ta litt selvkritikk, være ydmyke, sier Thøgersen om høsten 2020.

– Hva er din beste lærdom fra pandemien?

– Når vi må, så klarer vi å omstille oss veldig fort. Mer personlig, som leder: Jo mer krevende situasjonen er, jo viktigere er det å ha med laget rundt deg, enten det er ansatte eller studenter for den saks skyld. Så kapitaliserer du når det blir tøffe tider.

Plassmangel og køer

Det har vært heftig diskusjon om plassmangel på Handelshøyskolen det siste året. I to år på rad er det blitt tatt inn 70 ekstra studenter, og konkurransen om leseplasser har tatt seg kraftig opp.

– Når jeg går rundt i gangene ser jeg jo at det er trangt i eksamensperioden. Studentene står jo i kø fra tidlig om morgenen for å komme inn på biblioteket og lese ikke sant, erkjenner Thøgersen.

Skylden legger rektoren på «pandemitiltak fra myndighetene», og refererer til det nasjonale behovet for flere studieplasser i en situasjon hvor flere ønsket å studere i Norge heller enn å dra til utlandet.

– Det er vanskelig for NHH å si «nei takk, det får de andre fikse» når myndighetene sier institusjonene må ta opp flere studenter, sier Thøgersen og legger til:

– Jeg tror det er god grunn for oss til å stoppe opp om vi mot formodning fortsatt får påtrykk for å opprettholde de 70 ekstra studieplassene etter pandemien. Her har jo studentene rett.

Utenfor er pøsregnet blitt erstattet med sjeldnere, sporadiske vanndråper. På tide med en kjøretur kanskje, foreslår rektor. 

Impulskjøp

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio er av mange regnet som en av verdens lekreste sedaner, og har tatt hjem flere anerkjente designpriser. Bilen har et aggressivt eksteriørdesign, som styrkes ytterligere i den slående Rosso Competizione-rødfargen. Av spesielle detaljer har man to diagonale eksosrør på hver side, store Quadrifoglio (italiensk for firkløver) logoer på frontskjermene, og et eget Nürburgring-klistremerke diskret plassert bakpå bilen av Thøgersen selv, for å tydelig poengtere at denne har tilbakelagt tid rundt «Det grønne helvete».

Til sammen har NHH-rektoren de siste fire årene tilbakelagt mer enn 58.000 kilometer bak rattet i den røde sportsbilen. Foto: Halvor Grøstad

Det første som slår en når man setter seg inn i bilen er det elegante interiøret, med en perfekt miks av karbonfiber og rødt skinn. Idet Thøgersen trykker på den røde startknappen på rattet og drar i høyre girhendel, er det åpenbart at dette ikke er en hvilken-som-helst rolig familiebil.

– 510 hestekrefter og bakhjulstrekk, da skal man være forsiktig på vått Bergens-føre, konstaterer Thøgersen. 

Med en 2,9 liters V6-motor med to turboer, er det ingen mangel på fremdrift, og man blir raskt presset tilbake i setet når høyrepedalen trykkes inn. Hele opplevelsen understrekes av et elegant, men samtidig sivilisert lydbilde. 

– Nå begynner bilen å bli fire år gammel. Før hadde jeg en Audi A7, og jeg var godt fornøyd med den og. Men så kom den der Quadrifoglioen og satte rekord for raskeste rundetid for sedaner rundt Nürburgring. Det så jeg en youtube-video av, og da var det bestemt. Denne skal jeg ha, tenkte jeg. 

På dette tidspunktet fantes det kun én slik bil i landet, hos bilforhandleren Autovia i Sandvika.

– Så jeg dro dit og prøvekjørte, og da var jeg sånn ok, dette må jeg bare ha. Det var jo et litt sånn impulskjøp da, sier rektoren.

– Starter og stopper med at vi får flinke studenter

NHH skal være en ledende internasjonal handelshøyskole. Det er det nye styrets viktigste mål fremover.

– Hvordan oppnår man det?

– Det starter og stopper med at vi får flinke studenter inn på NHH. Der man for all del ikke må slippe ned «guarden» er arbeidet med å tiltrekke flinke studenter fra videregående. Vi har alltid fått gode studenter som kommer av seg selv, men å lene oss tilbake og tro at de vil fortsette å komme av seg selv, det er jo livsfarlig, sier Thøgersen.

2021 ble nok et rekordår for Handelshøyskolen, som igjen ble landets mest søkte studieprogram. Det er bra, men rektor tør ikke slå seg til ro:

– Det er jo en forpliktelse overfor studentene som har valgt oss. Verden er blitt et mindre og mindre sted. I gamle dager konkurrerte du nasjonalt, men den tiden er over. At man vurderer CBS, Stockholm eller London er ikke uvanlig, ikke sant. For å få det til må vi fortjene det.

Faller på rangeringene

Det merkes at konkurransen fra utlandet er hard. Omsider er NHH tilbake på Financial Times’ årlige liste over verdens beste Masters in Management, etter å ha falt helt ut i 2020. På 87. plass fortsetter likevel den negative trenden fra tidligere år, med en tilbakegang på 17 plasser fra 2019. Går man ytterligere syv år tilbake finner man NHH på 46. plass.

– Det er en dobbel frustrasjon. For det første: At vi falt ut av listen i fjor skyldes jo at for få alumni svarte på undersøkelsen til FT. Av alle teite grunner var det den teiteste, ikke sant. Hvorfor skjedde det? spør rektor litt fortvilet.

Nå har skolen tatt grep. Fremover skal alle alumni opplyses om at de får invitasjon fra Financial Times for å svare på undersøkelsen.

Samtidig er det visse punkter en ikke kan gjøre noe med, mener en oppgitt Thøgersen.

– Det er mange pussigheter som gjør oss frustrert. Vi faller på mangfold fordi en finsk professor ikke ble gjenoppnevnt til styret, selv om det ikke er en direkte kvalitetsindikator.

– Også er det jo det store strategiske knepet som skoler som St. Gallen, nummer én på listen, benytter. Hvilke programmer er de inne med? Jo, en liten flis av et program med veldig få studenter. Da kan de tilpasse programmet så det passer godt med kriteriene. Det kan vi ikke på NHH med 500 studenter på samme program. Vi er sånn sett mer naive. 

– Hva kan man forbedre da?

– Studenters karrieretjenester er ett eksempel. Der scorer vi lavt, og det lurer vi litt på. Du kan jo ikke gå en dag på NHH uten at det er en bedriftspresentasjon og opplegg rundt det. Tenker man ikke på det som er i regi av studentene og Næringslivsutvalget (NU) som NHHs karrieretjeneste? 

Rektoren klør seg litt i hodet før han fortsetter:

– Kan vi samarbeide mer med NU da? Det handler jo absolutt ikke om å ta bort noe av det som er kjempepositivt ved dagens NU, men at det heller blir et slags NHHs karrieretjenester. Noe drives av studenter og noe drives av skolen.

En eksamen i vente

Det ser likevel ikke helt mørkt ut for Handelshøyskolens renommé utenfor Norge, opplyser Thøgersen. Han trekker frem arbeidet med å sikre institusjonen internasjonale akkrediteringer som en av oppnåelsene han er mest fornøyd med som rektor:

– NHH har EQUIS, og fikk i fjor også AMBA. Nå jobber vi med AACSB, og da vil vi være på nivået vi skal være med såkalt Triple Crown-akkreditering.

Triple Crown-akkreditering er en prestisjefylt akkreditering, kun holdt av én prosent av verdens handelshøyskoler. Akkrediteringen består av The Association of MBAs (AMBA), The EFMD Quality Improvement System (EQUIS) og The Association to Advance Collegiate School of Business (AACSB), som alle vurderer handelshøyskoler i henhold til en rekke ulike kriterier til kvalitet og forskning.

I motsetning til BI, som har skaffet seg alle tre akkrediteringene, henger NHH etter på AACSB-akkrediteringen. Ifølge Thøgersen ligger den likevel rett rundt hjørnet.

– Jeg fikk faktisk mail nå, rett før jeg gikk ut av gangen. Vi får besøk av en komité i løpet av vårsemesteret som skal vurdere om vi er verdige akkrediteringen. Så det er jo liksom en slags eksamen, og du kan ikke stryke på eksamen, sier rektoren spent.

Entusiastisk utdyper rektoren hvorfor akkrediteringen er viktig for NHH: 

– Over tid betyr det at vi måler oss mot internasjonale handelshøyskoler over hele verden. For å beholde akkrediteringene må du stadig forbedre deg, så det er en slags driver som holder oss litt i nakkeskinnet for å drive positiv endring.

– Skulle blitt racerbilsjåfør

Det nærmer seg kveldstid og kjøreturens ende. Elegant svinger den erfarne bilføreren inn på plassen foran Handelshøyskolens hovedbygg.

Regnet har sluttet å falle. Fra bak de grå skyene har solen så vidt våget seg frem. Lyset 

Det er nesten obligatorisk å fronte et Nürburging-klistremerke på bilens bakside etter å ha rundet “Det grønne helvete”. Foto: Halvor Grøstad

fra himmelen reflekteres i den røde bilen, som nyvasket av regnet troner majestetisk foran Norges Handelshøyskole. 

Nesten litt provoserende, kanskje. Rektoren innrømmer at de andre i ledelsen ikke deler hans lidenskap for raske biler: 

– Blant ansatte på NHH er ikke bil så veldig interessant. Men gamle rektoren på BI hadde noen Porscher, så han kan jeg prate med, sier Thøgersen.

Han legger til:

– En student jeg hadde for noen år siden, Anders Buchardt, kjører profesjonelt i WEC og Le Mans. Jeg visste ikke på det tidspunktet at han var så god, men jeg har truffet han senere og sagt: Om jeg visste at du var så god, med de rundetidene du har på ‘Ringen, så hadde du ikke stått kurset før du hadde lært meg triksene, flirer Thøgersen. 

Bildetekst: En konsentrert rektor Thøgersen i full fart rundt Nürburgring-banen i Tyskland. Foto: KS-Photography/Racetracker.de

– Hvis du ikke hadde søkt om å bli rektor på nytt, hva ville du gjort nå?

– Da skulle jeg blitt racerbilsjåfør, spøker han.

I et lite sekund kan det virke som om tankene igjen vender tilbake til Autobahn i Tyskland og tøffe hjørner rundt det grønne helvete for rektoren ved NHH, før han kjapt legger til:

– Nei da, det må du ikke skrive. Formelt har jeg permisjon fra professorstillingen for å være rektor. Så får tiden vise om jeg kanskje har lyst på noe helt annet. Men det er gøy å være professor i makroøkonomi, så det er ikke så dumt å dra tilbake til det.

En konsentrert rektor Thøgersen i full fart rundt Nürburgring-banen i Tyskland. Foto: KS-Photography/Racetracker.de

– Hvis du ikke hadde søkt om å bli rektor på nytt, hva ville du gjort nå?

– Da skulle jeg blitt racerbilsjåfør, spøker han.

I et lite sekund kan det virke som om tankene igjen vender tilbake til Autobahn i Tyskland og tøffe hjørner rundt «Det grønne helvete» for rektoren ved NHH, før han kjapt legger til:

– Nei da, det må du ikke skrive. Formelt har jeg permisjon fra professorstillingen for å være rektor. Så får tiden vise om jeg kanskje har lyst på noe helt annet. Men det er gøy å være professor i makroøkonomi, så det er ikke så dumt å dra tilbake til det.