Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
Fordi aulabarene og Sjekkbar ikke kan låses, fraskriver utvalget seg ansvar for renholdet. Kjernestyret innrømmer at rutinene har sviktet.
– Det er en gråsone for hvem som har ansvar for å sjekke at det er rent i disse barene. Men det burde ikke være et problem å få en rutine på dette, sier internansvarlig i NHHS, Lars Joachim Hagen.
– Desverre er det en tradisjon for at brukerne av disse barene skyver inn rot, utdyper Josefine Hagatun, leder av klubb- og kulturutvalget (KKU).
Mangler oversikt
Selv forklarer KKU at de ikke har oversikt over hvem som står bak rotet. Ved arrangementer med matservering tar KKU likevel en opprydning. Nå lover de å vaske alle barene regelmessig.
– Det er selvsagt ikke ønskelig at barene ser slik ut. Folk kan legge fra seg ting litt som de vil når de føler for det. I Sjekkbar har vi begynt å bruke ukevaktene til å rydde. Dette er egentlig ikke noens ansvar, men ettersom vi har ledig personell har vi begynt å bruke dem til dette, forklarer KKU-leder Josefine Hagatun.
Lover bedring
Både Hagatun og Hagen er klare på at situasjonen er uakseptabel, og at barene skal holde tilfredsstillende krav til renhold. Før Midtukefesten er det nå satt opp rengjøring av aulaen og barene i klubben, og rutinene skal samtidig endres.
– Vi har funnet ut hvordan vi skal løse dette, så det ikke skjer igjen. Vi skal få rutine på det ukentlig. Sjekkbar faller litt mellom to stoler på hvem som skal drifte det. Men KKU skal likevel stå for vedlikehold. Det har vært en rutine med at utkom tar dette ukentlig, og dette skal nå utvides til aulabar også, legger Hagen til.