Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
– Vi som arbeidsgiver tror at muligheten for å følge undervisningen digitalt gir oss muligheten til å gi studentene en bedre opplevelse og et bedre innblikk i hva det faktiske arbeidslivet er. Da ønsker vi selvfølgelig at NHH legger til rette for det.
Det sier toppsjefen i konsulentselskapet Bain & Company i Norge Grete Rød (42).
K7 Bulletin har snakket med Rød og konsulent i samme selskap Katerina Jæger (28) om hva de synes om videoforelesninger.
Selskapet er en del av den prestisjefulle klubben som gjerne bare omtales som «Big Three» sammen med McKinsey & Company og Boston Consulting Group (BCG).
Rød og Jæger er ikke i tvil om at de støtter studentene.
Toppsjefen sier at det virker som at NHH går tilbake i tid ved å ikke tilby muligheten for å streame forelesningene sine. Det er særlig muligheten for å ha internships utenfor sommerferien Rød er en tilhenger av.
– Jeg er litt subjektiv, siden jeg selv har gått på NHH, ler Jæger.
Hun innrømmer at hun så en del forelesninger på video, siden hun var aktiv i studentforeningen. Hennes NHHS-CV inkluderer pikekoret Sangria, Næringslivsutvalget (NU) og NHHS Consulting.
– Jeg så alle mine økonometriforelesninger én gang til, selv om jeg hadde vært i fysisk forelesning.
– Frykter dere at det blir vanskeligere å rekruttere studenter til internships utenom sommerferien?
– Jeg vil tro at internships henger såpass høyt og derfor er en prioritet for mange studenter uavhengig av videoforelesninger, men det er klart synd om de skal være her og gå glipp av mer enn det som er nødvendig på skolen.
Verken Rød eller Jæger er i tvil om at verv og engasjement i studentforeningen er verdifullt. De ønsker ikke at man skal begrense mulighetene studentlivet gir. Både det å være med i studentforeningen og å ha internships anser de som en viktig del av studentlivet.
Ifølge de to har flere i Bain bakgrunn fra NHHS, og selskapet får godt utbytte av det. I tillegg teller det positivt på CV-en.
– Verv og engasjement i studentforeningen, sammen med tidligere internships, er noe vi vektlegger tungt når vi rekrutterer, forteller de.
Katerina Jæger legger til:
– Det hadde vært veldig synd å drepe studentforeningen.
I Bain har de gode diskusjoner på når det gir mening å være sammen på kontoret, og når hjemmekontoret er et godt alternativt, selv om toppsjefen ønsker at de ansatte skal komme tilbake på kontoret. Det hele handler om å vurdere når de ansatte jobber bedre, smartere og mer effektivt, forteller Rød.
– Jeg som leder på kontoret har sagt at vi stoler på at det enkelte teamet tar gode avgjørelser. Det er en linje jeg opplever som mer produktiv enn en svart/hvitt-regel.
De opplever at diskusjoner og gruppearbeid fungerer mye bedre når de er fysisk sammen.
Hun trekker paralleller til forelesninger:
– Læring i grupper som er diskusjonsbaserte er noe helt annet enn en forelesningssal med flere hundre studenter der kommunikasjonen i stor grad er enveisbasert.
– Akkurat som at vi må jobbe med å gjøre det attraktivt for våre ansatte å komme tilbake på kontoret, må NHH gjøre det attraktivt for studentene å komme i forelesning. Vi tror mer på gulrot enn pisk.
– Dere er altså ikke bekymret for at de ansatte ser på Netflix på hjemmekontoret?
Rød drar på smilebåndet.
– Vi måler ikke timer, vi måler faktisk arbeid gjort. Om noen får en bedre dag fordi de ønsker å se på Netflix mellom 11 og 12, og fortsatt får gjort det de skal gjøre innen slutten av dagen så legger jeg meg ikke opp i det, ler Bain-sjefen.
Rød har selv studert i USA. Hun har en bachelor i økonomi og internasjonale studier ved universitetet Colby College i Maine. I tillegg har hun en MBA ved MIT Sloan School of Management i Boston.
– Der er det nok er en litt annen tradisjon når det kommer til obligatorisk oppmøte, men den var basert på mindre og mer diskusjonsbaserte forelesninger.
– I forelesninger der det var flere hundre studenter var det relativt vanlig, allerede for 20 år siden da jeg gikk på universitetet, å ha opptak.
– Vi er mest enige med studentene. Det er ikke mange gode argumenter for at man ikke skal tilby streaming og opptak, sier Jæger.
Jæger trekker frem at det ikke er alle som har like muligheter, og at ved å ta vekk filmingen vil man muligens ødelegger for de studentene som allerede er svakere stilt.
Hun trekker frem årsaker som sykdom til at noen ikke alltid har mulighet til å møte i fysisk forelesning. I tillegg til at ikke alle har råd til å være fulltidsstudenter, og derfor må ha deltidsjobb.
Toppsjefen er enig:
– Hvis det å delta i forelesning digitalt kan gjøre hverdagen enklere for studentene så virker det som en fornuftig måte å organisere ting på.
Katerina Jæger synes selv at videoforelesninger var veldig verdifullt.
– Det må gå an å tenke litt mer innovativt, og litt mindre «la oss tvinge alle på skolen, så løser alt seg»
Hun avslutter med spørsmålet:
– Hvorfor har man universitet og høyskoler? Er det for at folk skal lære, eller er det for å ha folk i forelesninger fordi det er hyggelig for foreleser?
Rektor Øystein Thøgersen og prorektor for Stig Tenold ved NHH har blitt forelagt kritikken fra Bain. Tenold skriver følgende i en e-post til K7 Bulletin:
– Vi er selvfølgelig 100 prosent enige om at formålet med universitet og høyskoler er at folk skal lære. På NHH vil vi ha et så godt læringsmiljø som mulig, og derfor forsøker vi å kombinere digitale tilbud og fysisk undervisning på en best mulig måte. Vi tilbyr opptak av mye, men ikke automatisk opptak av alt. Læring er mye mer enn å tilegne seg pensum fra en lærebok eller en streamet forelesning, og pedagogisk forskning viser at aktiv deltakelse gir best læring. Etter to pandemiår der enveiskommunikasjon og svarte skjermer ble normen i mange emner, er det fantastisk at vi kan reetablere det brede læringsmiljøet på NHH. Samarbeid og kommunikasjon står sentralt i det kandidatene våre må beherske.