Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
Arjan Sakarias Sydhagen Dalsøren startet i ung alder en eliteklubb for engasjerte gamere som ønsket å drive med e-sport. Allerede som 16-åring startet han klubben som nå har blitt til selskapet Metizport, med egen nettside, kurs, turneringer i gaming og flere ansatte.
Mange sekstenåringer bruker tid foran spillkonsoller, men det er kanskje ikke så mange unge som gjør gaming til business. Arjan forteller om oppstarten av en gründervirksomhet i ung alder.
– Vi startet vel bare på gøy, og etter hvert så vi at det var muligheter for å gjøre noe mer ut av idéen vi hadde. Vi har i det store bildet ikke hatt noe mål, fokuset har heller vært å ta de mulighetene som har dukket opp og gjøre det beste utav det, forklarer Dalsøren.
Arjan forklarer forskjellen mellom gaming og e-sport på følgende måte:
– Spiller du fotball i ballbingen driver du med gaming, men spiller du fotball organisert på trening og kamp driver du med e-sport.
– Jeg fikk interessen av e-sport ettersom jeg spilte en del selv tidligere. I all hovedsak er e-sport organisert spilling med opplagte rammer for konkurranse og utvikling, forteller gründeren.
Det er ikke mange nittenåringer som sysler med personalansvar og forretningsutvikling, så vi lurer på om det har vært utfordringer på reisen.
– Heldigvis har det vært skjær i sjøen. Om alt bare skal gå oppover er det verken krevende eller utfordrende. Vi har møtt på en del skjær som har sørget for tidlig læring. Det vil nok også komme en del flere skjær, tror Dalsøren.
Gründeren mener at det å skape noe fra bunnen av gir en større forståelse for hvordan ting endrer seg og hvordan det bør og skal styres. Han mener også at det gir en enorm forståelse for de som har vært i ilden før og andre som har startet for seg selv. Det er krevende, og det skal det også være, forklarer han.
Når gründeren skal ta avgjørelser, baseres de på en kombinasjon av magefølelse og sunn fornuft.
– Så langt har det ikke lønnet seg å bare bruke sunn fornuft i vår bransje, ettersom tempoet for utvikling er raskt. Jeg pleier også å utfordre mine kollegaer og gjerne eiere på de største utfordringene vi skal løse.
– Vi har en krevende tid foran oss. Vi må ha kostnadsfokus og fokus på en sunn vekst. Vi har spennende muligheter foran oss, men må først løse de kortsiktige utfordringene, noe jeg tror vi vil klare, forteller han.