Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
Lørdag arrangerte TEDx Bergen sin årlige konferanse. Temaet var «På tvers av landegrenser», noe som hadde lokket studenter og forskere fra inn- og utland til handelshøyskolens aula.
Konferansen er den femte i rekken, og arrangeres av norske og utenlandske studenter ved NHH og UiB. Formålet er å vise frem gode ideer som er verdt å dele.
– Vi er veldig fornøyd med dagens konferanse. Vi er et internasjonalt team med studenter fra kontinentaleuropa, Russland, Singapore og Australia som jobber sammen. Billettene var for første gang utsolgt flere dager i forveien, sier leder Anna Borovova.
Internasjonale bidrag
Åtte foredragsholdere med ulik nasjonal og faglig bakgrunn, snakket om temaer som virksomhetsstyring, entreprenørskap og innovasjon. Borovova hadde flere favoritter.
– Romain Quidant [en spansk nanoforkser, red.anm.] viste detaljert hvordan hans egen oppfinnelse, nanochipen, hadde muligheten til å oppdage kreft på en billig, rask og ikke minst allsidig måte, sier hun.
Også det mykere temaet interkulturell kommunikasjon skapte engasjement blant deltagerne.
– Pellegrino Riccardi, en ekspert fra Italia og England, snakket om problemene man møter når man skal bli integrert i et helt nytt land med en annen kultur, sier Borovova.
Oljeøkonomi
Hun trekker også frem nordmannen Odd Moe, som tok opp tredelingen av norsk økonomi og entreprenørenes vilkår.
– Han er seriegründer fra Oslo, og forklarte i sitt foredrag at den norske oljebaserte økonomien ødelegger og dreper mulighetene for gründervirksomhet, sier Borovova.
Finans og data
Et annet tema som ble tatt opp var «gamefication». Denne teknikken handler om å bruke elementer og funksjoner fra dataspill i helt andre sammenhenger. Målet er å skape engasjement for kjedelige oppgaver.
Foredraget «New Great Walls and the New Middle Age» handlet om hvordan verden blir mer adskilt, på tross av sterk globalisering. Det bygges idag murer mellom India og Bangladesh, rundt Vest-Sahara og mellom Mexico og USA.
Hver dag dør mennesker som forsøker å krysse disse grensene, og murbyggingen har ikke vært så intens siden den kalde krigen.
Under overskriften «How to be the Architect of your own Fortune» fikk studentene et lynkurs i å bli suksessrike. Foredraget ble holdt av organisasjonspsykologen Nico Rose, som understreket av flaks ikke bare er tilfeldig.
Ved å være til stede på de stedene man vil lykkes og gjøre seg bemerket, er det lettere å fange mulighetene, mente han.
«The Shakespeare Strategy» var en av de største favorittene. Amerikaner og Shakespeare-spesialist Dr. Brad Berens argumenterte for at den engelske poeten var en større forretningsmann enn han var litterær poet.
Shakespeare revolusjonerte scenekunsten på en måte som skapte lojalitet og begeistring blant gjestene, blant annet ved å flytte elementer også utenfor scenen. Slik sørget han for at gjestene kom igjen og igjen, og dermed etterlot seg betydelige pengesummer. Dette kan moderne forretningsfolk lære noe av, mente Berens.