Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
– Jeg blir jo minnet på at dette er det siste året når jeg ser annonser for stillingen i avisa. Det er ikke slikt at jeg går rundt og ønsker at det skulle vært tre perioder, og jeg er i grunn ikke særlig lei meg for at perioden min snart er over. Jeg har egentlig et veldig avslappet forhold til det hele, sier Thøgersen.
Bulles utsendte møter rektoren på hans kontor i andre etasje i Høyblokka en regnfull tirsdag. Høsten har begynt å vise seg, og når kalenderen om ti måneder viser august 2025, er Thøgersen ferdig som NHHs rektor. Selv ser han tilbake på sine syv år som en høykonjunktursperiode.
– Det har vært flere oppturer enn nedturer. Det at vi fikk landet BEDS er et stort høydepunkt, et helt nytt program som dreier det faglige fokuset her. Et annet er at vi har fått og vedlikeholder Triple Crown-akkreditering, som er ekstremt viktig å ha dersom vi skal konkurrere om å være en internasjonalt rettet handelshøyskole, sier han.
–Vi har jo også fått celebert besøk ofte, som er små høydepunkter som tyder på at vi er i et miljø hvor mye skjer. De jeg husker best er Jonas Gahr Støre i våres, og da Lise Klaveness var innom i fjor høst.
Selv i høykonjunkturer kan man oppleve krevende perioder, og Thøgersen påpeker at man også har vært gjennom tunge tider i hans epoke.
– Covid møtte oss, akkurat som det møtte resten av verden. Jeg synes vi håndterte det bra, men det var en veldig slitsom periode. Forelesere ble lei av å undervise foran et kamera, og studentene ble lei av å bare sitte og se på livesendinger hele dagen, sier han.
– Diskusjonen rundt studentmiljøet med Sander Eilertsen da jeg var nyansatt rektor var også en del å håndtere, men her mener jeg det kom frem nyttige lærdommer for NHH. Det har også vært tragiske hvor studenter har dødd, og en som rett og slett ble drept. Det var selvfølgelig utrolig tungt.
Thøgersens lidenskap for raske biler er velkjent hos de fleste på NHH, og hans ikoniske røde Alfa Romeo ble etter hvert et velkjent syn på parkeringsplassen utenfor Aulaen. Men forandringer fryder, og i påsken ble den italienske skjønnheten byttet ut med tysk ingeniørkunst. Thøgersen gikk nemlig til innkjøp av sin aller første Porsche.
– Jeg lette lenge etter en bil med de rette spesifikasjonene. Da denne dukket opp, slo jeg til, forteller han.
Rektors nye glis er en 2020-modell 911 Carrera 4S, med en sekssylindret boksermotor montert i hekken. Den ikoniske sportsbilen spytter ut 450 hestekrefter og propelleres fra 0 til 100 på 3,4 sekunder.
Bruktbilen handlet han på Porschesenteret i Porsgrunn i påsketider, til rundt 1,8 millioner. Samtidig som Porschen flyttet inn, forsvant Alfa Romeoen i innbytte, etter nesten syv år i Thøgersens garasje. Denne ble nylig solgt etter å ha vært annonsert til drøyt 825.000 kroner.
– 911en er mye mer stabil enn Alfaen. Jeg kjørte litt på Autobahn i Tyskland i sommer. Bilen er perfekt for det, sier Thøgersen.
Noen runder rundt den ikoniske racerbanen Nürburgring i Tyskland ble det imidlertid ikke denne sommeren. Thøgersen var på faste besøk rundt Det Grønne Helvetet de fleste sommere i Alfa Romeoen, og planlegger å fortsette tradisjonen i den nye bilen.
De som følger med i sosiale medier, har trolig sett flere annonser for jobben om å bli NHHs nye rektor, med oppstart neste august. Om enkelte lesere føler kallet, er søknadsfristen i starten av oktober, før ansettelse skjer i midten av desember.
Thøgersen er ikke involvert i prosessen, da han ser på seg selv som en «syvende far i huset» om han begynner å blande seg. Han kunne godt tenkt seg at hans etterfølger blir NHHs første kvinnelige rektor, men fremhever at det er kvalifikasjoner som må bli utslagsgivende.
Men skal da Thøgersen, som fylte 60 i sommer og har vært tilknyttet NHH i over 30 år, senke farten fremover? Neida, han ønsker seg tilbake til Aud Max.
– Jeg elsker å forelese, og vil gå tilbake til å være professor i makroøkonomi når jeg er ferdig. Som rektor har jeg jo ikke tid til å holde kurs, så det er fint å få muligheten igjen til å være litt tettere på studentene, sier han fornøyd.
– Jeg skal nok forske litt også, og få oppdatert meg på faget. Feltet mitt er jo makro, og der skjer det jo mye hele tiden.
Alt i alt er Thøgersen fornøyd med sine syv år i Høyblokkas fineste kontor. Han er tydelig på at studentene skal ha en stor del av æren for at årene har gått bra.
– Det starter og stopper med evnen til å tiltrekke oss gode og entusiastiske studenter, og jeg håper og regner med at det er på grunn av at NHH fortsetter å ha en positiv faglig utvikling, fremfor bare på grunn av navnet og den historiske statusen NHH har, sier Thøgersen.
Som en ekte bilentusiast, er ikke rektor vond å be når Bulles over-gjennomsnittet bilinteresserte journalister vil ta en nærmere kikk på den nye Porschen. Bilen er lakkert i den klassiske fargen GT sølv, og er blant annet utstyrt med eksklusive Turbo S-felger og Moshammer-sideskjørt.
Etter en kort prøvetur bekreftes alle påstandene om hvorfor 911 er blant verdens beste biler. Den er svært kvikk, og man sitter komfortabelt i de solide sportssetene. Thøgersen snakker stolt om hvor lettkjørt bilen er, og smilet om munnen brer seg i takt med økningen på motorens omdreininger.
Rektor er bilens femte eier, og planlegger å sette på vinterdekk for å kjøre hele året rundt. Dog vil man ikke se Porschen på sjefens parkeringsplass hver eneste dag. Thøgersen har nemlig kjøpt enda en bil, en elektrisk Volkswagen ID.3. Det gikk ikke upåaktet hen.
Det er et klart resesjonstegn når rektor kjører ID.3 til skolen, var det noen som skrev på Jodel. Det gikk inn på Thøgersen.
– Jeg lo da jeg så den. Da ble det å kjøre Porschen til jobb dagen etter, selv om det regnet, sier han lattermildt.
Og hva syntes Thøgersen om sitt nye elektriske kjøretøy, som han lekent omtaler som melk-og-brød bilen?
– Den er gørrkjedelig, haha!