Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
ChatGPT er for tiden i vinden. Det er en chatbot som kan genere sammenhengende og passende svar på spørsmål, noe som gjør den til et nyttig verktøy til for eksempel eksamen. Svarene er forbausende like det et menneske ville skrevet.
K7 Bulletin har derfor testet ChatGPT på deler av høstens eksamen i «IKE1: Introduksjonskurs i etikk» ved NHH.
Tillit var et av temaene i årets etikkeksamen. Her er det grunn til å tro at ChatGPT kan gjøre det godt. Roboten er nemlig trent til å generere ny tekst basert på eksempler som den har sett før. Eksemplene, altså treningsdataen, er hentet fra Internett – et sted der det er mye å lese om tillit.
Så, hvordan er de akademiske evnene til ChatGPT? K7 Bulletin har testet med et av de seks spørsmålene fra eksamenen:
ChatGPT-svaret imponerer emneansvarlig Alexander W. Cappelen. I en e-post til K7 Bulletin skriver han at det ikke ville blitt noen toppkarakter, men at selv om svaret er kort ville besvarelsen bli vurdert som bestått. Dette betyr at dersom man ikke er forberedt til eksamen så kan i teorien ChatGPT redde deg.
Men så lett er det ikke. I hvert fall ikke fremover. Som følge av teknologien vil nemlig eksamen endres.
– Denne muligheten vil helt klart kunne påvirke måten vi utformer eksamen på.
Konkret vil det fremover bli stilt mer generelle spørsmål som er formulert slik at det ikke er lett for et program som ChatGPT å lage et svar, skriver Cappelen.
Trond Vegard Johannessen, programleder for bachelor ved NHH, er enig og sier blant annet at spørsmålene som kommer på eksamen kan endre seg.
– Det er klart at chatboter som ChatGPT utfordrer måten vi vurderer studentenes prestasjoner, skriver Johannessen i en e-post.
Videre tror Johannessen at tilgangen på verktøy som ChatGPT vil bidra til fortgang i bruken av andre vurderingsformer enn det som er dagens praksis. Også i andre emner utover etikk.
Anne-Grethe Naustdal er prorektor for utdanning ved Høyskolen på Vestlandet (HVL). I en tekstmelding til K7 Bulletin skriver hun at kunstig intelligens vil påvirke måten de jobber på fremover, og at dette inkluderer eksamen.
– ChatGPT gjør at vi må sette mer fokus på utvikling av nye måter å vurdere studentene våre på.
Hun skriver videre at de må må sikre at de får testet et bredt spekter av ferdigheter alt etter hva læringsutbytte for emnene er.
– Det er viktig å holde følge med den digitale utviklingen, legger hun til.
Også ved Universitetet i Bergen (UiB) vil ChatGPT føre til endringer i eksamen.
Til Khrono sier Pinar Heggernes, prorektor ved i UiB at de må tenke nytt.
– Det første som slår meg, er at eksamen i sal, der det er stengt for nett og digitale verktøy, er noe vi kanskje må bruke enda mer. Kanskje er også muntlige oppfølginger i løpet av semesteret noe vi kan ha mer av. Utviklingen kommer helt sikkert til å påvirke hvordan vi tenker om dette, sier Heggernes til Khrono.