Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
– Skal man lykkes med et startup-selskap må man brenne for idéen, forteller gründeren til K7 Bulletin.
Mange har nok hatt en studentassistent som reddet dagen (og karakteren). Seip, som selv var studentassistent i sin tid ved NHH, har tatt med kjærligheten for kunnskapsformidling ut i næringslivet.
– Jeg hadde nok en interesse for læring allerede før tiden min på NHH.
På folkehøgskole skjønte han at læring kunne være morsommere enn tradisjonell skoleundervisning.
– Det la grunnlag for en idé om å utvikle nye måter å lære på. Måter som gjør elevene nysgjerrige og motiverte, heller enn å fokusere på pugging.
Med en interesse for teknologi ble en digital læringsplattform et naturlig valg for de unge gründerene.
Med Curipod kan man stille spørsmål digitalt i forelesning, og også i etterkant av en forelesning. Da blir det naturlig å spørre om tjenester som Curipod kanskje kan erstatte aktiviteten i forelesninger. Tvert imot:
– Det kommer til å øke aktiviteten i forelesninger, tror Seip.
Han påpeker at det er høy terskel for å stille spørsmål i en forelesningssal med plass til flere hundre studenter, som Aud Max, og kanskje spesielt for førstekullister.
Seip forteller at kunnskap fra NHH kom godt med i utviklingen av selskapet, og mener mye av kunnskapen han har brukt for å bidra til utviklingen av en vellykket start-up kom fra NHH.
– Man trenger folk med ulik kompetanse, og ikke bare de som har tatt en ren informatikk- eller ingeniørutdanning i et teknologiselskap.
– Det var litt lite fokus på gründermiljøet da jeg gikk på Handelshøyskolen, men det har forbedret seg.
Det har blitt et bedre tilbud for gründerspirer på NHH de siste årene, blant annet gjennom samarbeid med Gründerskolen.
– Hadde jeg ikke gått på NHH er det ikke ikke sikkert jeg hadde kommet på denne ideen, men kanskje en helt annen en. Det er ikke sikkert den hadde vært like bra…
– Vi jobber med å utvide tjeneste våre til USA. Der er det et stort sprik mellom de store byene og distriktene når det gjelder bruk av digitale læringsmidler, sier Seip.
Curipod har allerede ekspandert til store deler av Europa. I dag er Oslo kommune den største kunden deres.
Fra de startet til nå har Curipod gått fra tre til seks ansatte, likevel jobber Seip mer enn gjennomsnittet.
– Jeg jobber definitivt mer enn 40 timer i uka, men jeg får stort sett implementert en balanse mellom jobb og fritid jeg er fornøyd med. Likevel går jeg ofte rundt og tenker på jobb. Jeg kunne heller ikke tatt en to ukers ferie, forklarer Seip.
– Ønsker man å bli gründer for pengene, vil man bli utbrent fort.