Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.

Annonsere?

Det skeive blikket: Kjærlighet, brudd med kjønnsnormer og mannerumper

Året 2022 markerer 50 år siden avkriminaliseringen av homofili i Norge, noe som feires med et skeivt kulturår.
Vår tolkning: Et individ fanget i en identitetskrise som følge av kjønnsrolleforventingene det er omringet av.  Verk uten tittel av Bjarne Melgaard (1998). Foto: Ingrid Sandblåst Hoem.
Vår tolkning: Et individ fanget i en identitetskrise som følge av kjønnsrolleforventingene det er omringet av. Verk uten tittel av Bjarne Melgaard (1998). Foto: Ingrid Sandblåst Hoem.
Vår tolkning: Et individ fanget i en identitetskrise som følge av kjønnsrolleforventingene det er omringet av. Verk uten tittel av Bjarne Melgaard (1998). Foto: Ingrid Sandblåst Hoem.
5. april 2022
Sist oppdatert: 5. april 2022

I denne anledningen har K7 Bulletin vært på utstillingsåpningen av “Det skeive blikket” på KODE 4. 

Historisk sett har kunsten vært dominert av et heteronormativt syn, hvor skeive fortellinger velges bort. Kunsten har rett og slett blitt “streitifisert”, som KODEs direktør, Petter Snare, sier i utstillingens velkomsttale. Dette er bakgrunnen for at KODE setter opp utstillingen: for å løfte frem verk som tidligere har blitt begrenset til skyggene. Derfor var det med stor nysgjerrighet at Bulle tok turen til KODE 4 den 1. april. 

Selv om vi ankom i god tid før programstart, hadde det allerede samlet seg godt med kø utenfor inngangen. Både eldre og unge fylte etter hvert opp lokalet – det var tydelig at utstillingens tematikk appellerte til mange ulike mennesker. Vi forsynte oss godt med bobler og makroner, og ventet i spenning mens DJ Sigaz satte stemningen med energisk musikk. Etter fine ord om mangfold og kunstnerisk ytringsfrihet fra direktør Snare og ordfører Rune Bakervik, fulgte dragshowet til Emma Fended fra Haus of Friele og Kim-Joy. Kraftfullt framførte de den selvlagde sangen om homofobiterapi, som slo godt an hos publikum. 

Kode for homofil kjærlighet 

Kuratorene, Mathias Skaset og Bjørn Hatterud, var uten tvil kveldens midtpunkt. Midt oppe i all rosen, klarte vi likevel å få huket tak i Skaset. Han understrekte viktigheten av å ha slike typer utstillinger.

– Museene har lenge etablert de “riktige” måtene for å se og fortelle om kunst på. Derfor er det mange fortellinger som har blitt valgt bort og uttrykk som har blitt undertrykt. Dette ønsker vi å utfordre. Gjennom å løfte frem historier som ikke har blitt fortalt, kan vi bidra til å representere det mangfoldet som faktisk finnes i samfunnet. 

Mathias Skaset er en av kuratorene bak utstillingen. Foto: Ingrid Sandblåst Hoem.

Til spørsmål om han har noe favorittverk, svarer kuratoren at det er vanskelig å velge blant utstillingens 160 unike perler. Likevel er det spesielt ett som skiller seg ut. 

– «Ganymedes med Jupiters ørn» av Gustav Heinrich Naecke står meg nok litt ekstra nært. Maleriet hadde egentlig en annen tittel: Amor med Jupiters ørn. Dette gjorde at symbolikken ble kamuflert. Motivet er egentlig en av de eldste kodene for homofil kjærlighet i kunsten. 

Plaketten ved siden av maleriet forteller oss at verket er basert på den antikke myten om himmelguden Zevs som forelsker seg i prinsen Ganymedes. For å ta med seg Ganymedes hjem til Olympen, forvandler Zevs seg til en ørn. 

Ganymedes med Jupiters ørn av Gustav Heinrich Naecke. Foto: Dag Fosse/KODE

Menn i kjole

Selve utstillingen var bygd opp som en liten labyrint, hvor hvert område var inndelt tematisk. Fra vikingtid og antikken til «camp» og flytende kjønn, fikk vi følelsen av å både være på en historisk og kulturell reise.  

Skeivhet assosieres ofte med seksualitet. Utstillingen utforsket den utvidede betydningen av ordet, som også omfatter brudd med kjønnsnormer og annerledeshet. 

Bildet «Thomas og huset på Ask» fra 2013 er et prakteksempel på hvordan det å kle seg annerledes enn andre innenfor sitt kjønn kan bryte med kjønnsnormer. Alle husker kanskje oppstyret som oppsto da Harry Styles stilte i kjole for magasinet Vouge. På plaketten nevnes det at våre forestillinger om kjønn og identitet spesielt kommer til uttrykk gjennom klærne vi har på oss. Er Thomas i bildet eller Harry Styles kvinnelige fordi de går i kjole, eller er de rett og slett bare selvsikre menn som har på seg et klesplagg? 

Thomas og huset på Ask av Karina Nøkleby Presttun. Foto: Ingrid Sandblåst Hoem.

Det eneste vi savnet under utstillingen var et mer tydelig søkelys på kvinnelig seksualitet. Mens mannerumper og peniser dominerte store deler av kunsten, var den kvinnelige skeivheten mer dempet. Likevel var dette en godt gjennomført kunstutstilling, som gjorde at vi kunne vende nesen hjem et par hakk mer kultiverte. 

Det skeive blikket vises i KODE 4, Lysverket fra 1. april – 31. desember og suppleres av en egen utstilling av samtidskunst som åpner høsten 2022.

Relaterte innlegg

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram