Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
Mandag kveld fikk NHH-studenter innføring i hvordan de skal skrive forretningsplan og selge inn ideer til potensielle investorer. Foreleser var Tor Aase Johannessen, professor på NHH. Han har vært ansvarlig for Gründerskolen de siste 12 årene.
– Det sitter nok en finansdirektør eller en administrerende direktør i magen på veldig mange NHH-studenter, men det er ikke så rart siden det er det vi utdanner her på NHH, sier han når han skal forklare hvorfor det er så få gründere på NHH.
Større fokus på innovasjon
Johannessen utyper at det er mange grunner til at det er lite innovasjon blant stud.NHH. Blant annet er det et stort problem at man må starte tilbakebetalingen av studielånet med en gang man er ferdig på skolen. Det er imidlertid også mye å hente internt på NHH.
– Det eneste innovative er kreativ bokføring
– Fagstaben må signaliser at det er interessant å være gründer. Det må bli større fokus på innovasjon. Det eneste innovative er kreativ bokføring, sier han med et smil.
Han legger også til at økonomer ofte tenker rasjonelt og fornuftig, og at dette både kan være positive og negative egenskaper når det kommer til innovasjon. De beste ideene kommer når man setter ingeniører og økonomer sammen, mener han. Johannessen forklarer at man da både får utnyttet de voldsomme ideene til ingeniørene og rasjonaliteten til økonomene
Stor barriere
Start NHH er en interessegruppe som jobber for å fremme innovasjon og entreprenørskap blant studenter på NHH. De arrangerer blant annet den pågående gründerkonkurransen Venture Cup, som mandagens arrangement var en del av. Start NHH-leder Silje I.C. Andersen og Venture Cup-koordinator Karoline Dybendal Aulie er enige om at det er for lite innovasjon på NHH.
– Først og fremst tror jeg det har å gjøre med folk er litt redde. Ordet gründer er nesten blitt et skjellsord. Det er en stor barriere å bryte, sier Andersen.
Aulie forklarer at vi nesten har det for godt her på NHH. Vi loses gjennom det faste løpet og kjører den samme løypa som så mange andre har kjørt før oss. Aulie forklarer at det er en stor utfordring å få studentene til å forstå at de ikke trenger å finne opp kruttet på nytt.
– Det er ofte nok å endre på design eller produksjon. Det behøver ikke å være revolusjonerende i det hele tatt, forklarer Aulie.
Det viktigste er å komme i gang
En av deltakerne, Olav Hestmann, er allerede en etablert gründer. Han mener gründerinteresse er noe man bygger opp gjennom flere år.
- Studentenes ønske om trygghet når de er ferdig på NHH kan være den største grunnen til at det er få gründere på skolen.
Som tips til aspirerende gründere, mener han at det er svært viktig å lære av personer som er gode på ting du ikke kan, men at det viktigste er å gjøre noe konkret, og ikke la det bli med tanken.