Vi møtes en sen desemberaften i hovedstaden. Eksamener er historie – det er juleferie, i hvert fall for oss.

Hendene er kalde og våte etter å ha båret en tung pappeske i regnværet. Esken er fylt med 28 flasker mørkt brygg, som – litt som vi har vært– skal gjennom en krevende eksamen, der de hver og en skal få tildelt karakter, etter evne og prestasjon.

Sensorene denne kvelden er undertegnede, Odin Alnæs; påtroppende ansvarlig redaktør, Ragnild Tiller; Økonomi – og samfunnsredaktør og Økonomiansvarlig, Harald Straume; samt journalist og ølhund, Bendik Gran Johnsen.

Vi tar forbehold om at prisene vi har oppgitt kan variere noe fra utsalgssted til utsalgssted.

 

Om du skal ha mest mulig etanol for pengene, er dette tabellen for deg.

Jusstudentene er godt vant til en slik normalfordeling, og på NHH ville Sættem vært stolt. Årets juleøl presterer jevnt over godt, men kun én kan kalles fremragende.

Etter en kort diskusjon lander vi på valget om å smake oss igjennom ølet etter stigende alkoholstyrke, for å skåne både smaksløker og bedømmelseskraft lengst mulig. I testen er derfor ølene sortert i tre grupper; alkoholfri juleøl, juleøl fra butikken, og juleøl fra Vinmonopolet. Videre er ølene sortert etter stigende karakter i hver sin gruppe, med vinnerne, nederst.

Dersom du ønsker å se kategorivinnerne: Scroll nederst i hver kategori.

Alkoholfri juleøl

Aass Uten juleøl, 0.0 % vol, 22 kroner

Én av paneldeltakerne er ikke fornøyd med etiketten på denne utfordreren fra Drammen:

–  Plast og glitter på flasken: J***a billig flaske.

Ølen har et noe mørkere, maltrikt og søtlig preg enn konkurrenten fra Ringnes. Panelet mener smaken har en viss dybde.

– Den etterlater seg et større og bitrere inntrykk enn Munkholmen, sier en annen.

Aass forsøker seg, men treffer ikke helt her, det blir igjen – slik som alkoholfritt øl ofte kan være – ganske tamt. Tatt i betraktning en betydelig høyere pris enn Munkholmen, når ikke denne ølen helt opp, eller opp, i det hele tatt.

Karakter: E

Ringnes Munkholm Juleøl, 0.0 % vol., 12 kroner

Litt lysere juleøl, pilsfarge.

– Tamt og søtt, mener én i panelet.

–  God og litt blomstrete, mener en annen.

Alt i alt en litt skuffende og tam smaksopplevelse, men absolutt en del verdi for pengene.

Karakter: D

Juleøl fra butikk

Borgs juleøl fikk testens eneste strykkarakter.

Borg Juleøl, 4.7 % vol., 39 kroner

Dessverre for Borg, ble ikke denne juleølen noen slager i panelet.

– Det smaker mer bakverk enn det smaker øl.

Det er nemlig en merkelig, smøraktig aroma hengende ved dette mørke juleølet.

–  Den er tung, her må jeg kjempe litt, altså.

–  Jeg vil ikke snakke om den en gang, sier en annen, og setter fra seg glasset for godt.

– Bolle-Borg.

Dette kan i beste fall ha vært fra en uheldig batch fra Borgs side, for denne var rett og slett ikke god.

Karakter: Stryk

Beer Flag Gulating collab juleøl, 4.7 % vol., 54 kroner

Beer Flag er et relativt nyoppstartet mikrobryggeri i Oslo, og vi har vært så heldige å få smake på noen av gründernes originale brygg. Dette ølet var dessverre blant de mindre gode fra Oslobryggeriet.

– Dette smakte kjeller. Jeg har aldri smakt noe liknende, og jeg likte det ikke, mener én misfornøyd panelist.

– Har de hatt en slaks røykeprosess her? Lukter røkelse.

Alt i alt var dette et kanskje litt for nyskapende juleøl fra nykommeren: Dette er nok ikke ølet du drar frem til juleaften, men heller noe du har med for å imponere hipsterkompisen din når dere møtes på sjette juledag.

Ølet kan kjøpes på en av Gulating sine ølbutikker.

Karakter: E

Tuborg Juleøl, 4.5 % vol., 40 kroner

Tuborgs bidrag skuffer litt i år.

Tuborg er utvilsomt en studentfavoritt, og derfor hadde vi store forventninger til denne. Uheldigvis for Tuborg, var ikke denne veldig imponerende.

– Det lukter fadderuke, mener én.

Juleølet har en klar sødme, blir panelet enige om. Prisen er heller ikke avskrekkende, men det er heller ingenting spesielt minneverdig med dette ølet.

Karakter: D

E.C. Dahls Julebrygg, 4.6 % vol., 40 kroner

Trondheimsbryggeriet er kjent og kjært for alle trøndere og våre venner på NTNU.

Ølet kommer på en halvliters, gullfarget boks. Panelet enes om at gull på emballasje ofte virker mot sin hensikt.

– Den er litt tacky, mener én.

Smaken på ølet er god og avbalansert med en tydelig sødme.

– Den er en god, helt grei juleøl.

Karakter: D

Christiansands B. Juleøl, 4.7 % vol., 39 kroner

– Den (boksen) var litt fin da.

Til tross for en flott innpakning, skuffer spesielt skummet på denne ølen – det er nesten ikke-tilstedeværende.

Noen mener ølen er litt tam, og at ettersmaken ikke er like lang som på kategorivinnerne.

–  Den blir ikke like lenge på tunga.

Denne ølen gjør ikke så mye feil, men heller ikke så mye riktig. En selvfølge til julematen ingen andre steder enn på det sørlige Sørland.

Karekter: D

E.C. Dahls Juleøl, 4.5 % vol., 41 kroner

–  Designet er helt greit. Det er folkelig, og det er greit. Det er jul. Det kan minne litt om kransekake, hevder én.

Dette er et godt, klassisk juleøl som vil passe til det meste av julemat. Tatt i betraktning at dette ølet kommer på en 0.33-liters flaske er prisen imidlertid så høy at det ikke oppleves som et røverkjøp. I hvert fall ikke fra en students synsvinkel.

Alt i alt, et verdig dog noe eksklusivt juleøl.

Karakter: C

Nordlands Juleøl, 4.5 % vol., 40 kroner

– Jeg tenker med en gang på skatteparadiset i Bø når jeg ser denne, innleder én av paneldeltakerne.

Nordlands bidrag til testen er imidlertid absolutt ikke skuffende. Det er et friskt, lett og allsidig øl som vil passe godt til de fleste anledninger i julen.

– Lett og søt. Denne var god.

Karakter: C

Ringnes Juleøl, 4.6 % vol., 35 kroner

Ringnes’ juleøl er å få tak i både på glassflaske og på halvlitersboks. Bryggerigiganten skuffer ikke.

– Dette ølet har en klar bitterhet. God jevnt over.

– Ikke like fyldig som enkelte av de andre her. Grei pris, mener en annen.

Østlandsbryggeriet leverer her et øl du trygt kan dra frem i romjulen uten fare for hverken å fornærme eller skuffe noen.

Karakter: C

Frydenlund Juleøl, 4.6 % vol., 40 kroner

Frydenlund er et merke mange, spesielt Oslofolk, har stor respekt for. Derfor hadde panelet store forventninger til dette ølet. Dessverre var det ikke helt midt i blinken denne gangen.

– Frydenlund er ofte bra, så denne skuffer litt. Opprettholder ikke det gode navnet.

– Dette er en lett og fin juleøl, men ingenting spesielt.

Karakter: C

Beer Flag Black Christmas hardrock juleøl, 4.7 % vol., 54 kroner

Mikrobryggeriet forsøker seg igjen, og denne gangen lykkes de langt bedre. Den skiller seg ut med sitt mørke, omtrent svarte uttrykk.

– Denne er svart – black christmas – det kan du si ja!

Ølet har et tydelig preg av vanilje, lakris og fløte, mener noen. Det faller imidlertid litt utenfor juleølsjangeren, mener andre.

–  Jeg mener det har skjedd en feil i markedsføringsprosessen her, når de kaller dette en juleøl. Det er ikke en juleøl. Dette er en opplevelse, men ikke en juleøl. SOL2 folkens: Dette her er opplevelsesøkonomien. Tar jeg feil?

Det oppstår litt uenigheter i panelet om passende bruksområde for ølet, selv om de fleste er enige i at dette er en øl man nyter for seg selv, og ikke til julematen.

– Mens barna spiser pepperkakehus, kan de voksne drikke den her. Denne kan du gi i presant til far.

– Stakkars far, kommer det kjapt fra en annen.

– Den skal ikke til desserten, den er desserten, avsluttes det fra en av ølets tilhengere.

Ølet kan kjøpes på Gulating sine butikker, eller på Lokal Brygg.

Karakter: C

Hansa Juleøl, 4.7 % vol., 37 kroner

Som NHH-studenter er vi flasket opp på Hansa gjennom mange sene kvelder i Kjelleren, på Ricks og på nach. Treffer også Regnbyens juleøl blink?

Tja, mener panelet.

– Fin, rødlig farge, mener én.

– Den er litt tam, og mangler den gode bitterheten som enkelte av de andre ølene har, mener en annen.

Et greit øl til en god pris – alt i alt; førstevalg for bergenserne, andrevalg for oss andre.

Karakter: C

E.C. Dahls Lille bjørn Juleøl, 4.6 % vol., 38 kroner

Dahls har flere varianter vi skal smake oss igjennom, og Lille Bjørn får langt bedre omtale enn det tidligere nevnte standard juleølet.

– Jeg liker den her, den smaker mye.

– Jeg ville valgt denne for å ha en juleøl å kose meg med. Den er kjempegod, men ikke nødvendigvis perfekt til ribbe. Til julemat ville jeg kanskje valgt noe mer nøytralt.

Dette ølet mener vi har tatt et steg opp fra de tidligere ølene i testen – dette er en veldig god prestasjon, men ikke fremragende.

Karakter: B

Hansa Julebrygg, 4.7 % vol., 40 kroner

I motsetning til Hansas juleøl, har julebrygget en noe mørkere og mer maltpreget fremtoning.

– Fin boks, den er litt sånn: O helga natt. Adventsdrikk.

– Veldig søt. Dette er noe jeg drikker en boks av, men ikke mer.

– Føles litt luksus, mener en annen.

Karakter: B

Aass Bryggermesterens juleøl, 4.7 % vol., 41 kroner

Norges eldste bryggeri – Aass, har et utvalg på hele fem ulike juleøl vi har testet i år. Dette er Drammensbryggeriets mer eksklusive variant av butikk-juleøl. 41 kroner for en liten boks er i det øvre prissjiktet, men panelet mener det er verdt kronene.

– Denne er kompleks og god. Mye krydder, mye smak. Passer til tung julemat. Smaken forsvinner ikke fra tunga, den blir der.

– Den er perfekt til pinnekjøttet. Verdig til juleaften. Dyr butikkøl, men det er ikke det dyreste vi har å jobbe med her ikveld.

Alt i alt en særdeles god juleøl, men prisen er så høy at selv storstipendet ville fått noe å bryne seg på.

Karakter: B

Testvinner Aass Juleøl var suveren i år.

Aass Juleøl, 4.7 % vol., 36 kroner

Aller øverst blant butikkølene, og juleølene generelt, troner Aass’ flaggskip.

– Den har bra med skum. Noe lakrishint, god fylde.

– Dette er akkurat det jeg forventer av en juleøl: Jeg vil ha det mørkt og bittert.

I motsetning til tidligere, er panelet relativt enige om dette ølet og dets finesse.

– Den gir et stork inntrykk, den er bitter og den er klar.

Dette ølet gjør det meste riktig, og den gjør det til den laveste prisen av samtlige øl i denne testen – 36 kroner for en halvliter. Dette er rekordhøy nytte/kost, etter vår mening. Et nyttemaksimerende, Pareto-optimalt juleøl.

Ingen får det verre av å konsumere en Aass Juleøl, og mange får det bedre.

Karakter: A

Juleøl fra Vinmonopolet

Beer Flag Trolldom og mystikk multekrem sour, 6.5 % vol., 82 kroner

Her blir det litt for mye trolldom og mystikk fra Beer Flag.

I det vi beveger oss inn blant pol-ølene er stemningen stigende, og kommentarene sitter stadig løsere. Dette oppsiktsvekkende navnet fanger panelets interesse, men nytelsen uteblir.

– Den er ikke brun en gang, den er oransje!

–Det lukter multer lang vei. Jeg var aldri en multefan, heller ikke noen kremfan.

– Veldig lite kullsyre. Er som å drikke en veldig sterk og sur saft.

– Dette er ikke en juleøl for meg, om det er en juleøl i det hele tatt.

Dette er noe helt annet enn alt vi har drukket tidligere ikveld. Det er en surøl, men heller ikke innenfor den sjangeren er ølen særlig imponerende. Spar pengene til noe annet.

Karakter: E

Fredrikstad B. Juleøl, 6.5 % vol., 42 kroner

Først ut er en 0.33-liters utfordrer fra Plankebyen.

– Kællerne, har de lyktes eller ikke? De sparker litt ifra, gjør de ikke det, innleder ølhunden.

– Dette er mer tilbake på en standard juleøl igjen. Er den god? Ja. Den er ganske god, sier en annen.

– Dette er en mørk øl som passer til mat. Det er et godt juleøl, mener en tredje.

Dette er en grei juleøl, men ikke noe spesielt. Gitt den høye prisen når ikke ølet helt opp.

Karakter: D

Aass Bryggerhuset juleøl pinnekjøtt røykbock, 8.0 % vol., 66 kroner

Aass er nok en gang oppe til vurdering, men denne gangen skuffer de litt. Med sitt oppsiktsvekkende navn hadde vi forventninger om noe spesielt med dette ølet.

– For å være helt ærlig, så synes jeg ikke det var så mye røyksmak eller pinnekjøttsmak, mener imidlertid én.

– Jeg hadde forventet et saltere inntrykk av noe som skal utgi seg for å være pinnekjøttøl.

Karakter: D

E.C. Dahls Sankt Olav Juleøl, 9.1 % vol., 69 kroner

Dette er en av testens aller sterkeste øl, med et svimlende alkoholinnhold på 9.1%.

– Det er ni prosent, og det er litt bekymringsverdig, fordi jeg kjenner det ikke særlig på formen en gang, mener én.

– Jeg synes jeg kjenner et hint av røde bær.

Dette ølet kan passe til tung julemat, men for en student blir det imidlertid både litt for mørkt, sterkt og dyrt.

Karakter: D

Beer Flag Mulm og mørke, 9.5 % vol., 78 kroner

Beer Flag har nok en gang et spennende bidrag, og setter med dette spikeren i kista hva gjelder alkoholinnhold. Ølet lever virkelig opp til navnet sitt – det er svart som natten.

–  Dette er for mørkt for meg. Det lever opp til navnet sitt, men dette er ikke godt.

– Jeg trenger mye tid for å konsumere det her. Dette var mørkt f***skap.

Dette ølet er for spesielt interesserte, og presterer bra i sin sjanger, men dette er ikke en juleøl for den gjengse student.

Karakter: D

E.C. Dahls Juleøl sterk, 6.0 % vol., 36 kroner

Enda et bidrag fra Trøndelag, og denne høster ros i panelet.

– God verdi. Ingenting feil.

– En klassisk juleøl. Prøver ikke å skille seg ut.

Karakter: C

Ringnes Juleøl sterk, 6.3 % vol., 41 kroner

Den tilsvarende sterkølen fra Ringnes, er også en god, klassisk juleøl.

– Den er god, men den skiller seg heller ikke ut. Helt ok pris, sier panelet.

Karakter: C

Aass Premium Juleøl, 6.5 % vol., 40 kroner

Aass sin premium pol-variant hadde vi høye forventinger til, gitt bryggeriets gode prestasjon i butikkøl-kategorien. Denne skuffer imidlertid noe i panelet.

– Ganske standard, får ikke noe premium følelse av denne.

– Ja, det er standard, men det er gjort ganske godt. Ettersmaken holder seg lenge i munnen, og det er noe Aass-ølene har til felles.

Karakter: C

Unholy night hardrock juleøl er utvilsomt Beer Flags sterkeste bidrag i år.

Beer Flag Unholy night hardrock juleøl, 7.0 % vol., 70 kroner

Beer Flag har hatt varierende hell i årets juleøltest, men heldigvis har vi gleden av å skryte av denne mørke varianten.

– Den var mørk, men jeg likte det. Jeg likte hvor mørk og kraftig den er. Jeg tror den ene boksen kan vare noen timer og være god. Den har et veldig tydelig smaksinntrykk. Dette er til å sammenlikne med en Guinness nærmest.

– Det blir litt for mye for meg. Men, det er litt kult at de er såpass Oslo-baserte, mener en annen.

Alt i alt, en god prestasjon fra mikrobryggeriet.

Karakter: C

Ringnes Julebokk, 9.0 % vol., 50 kroner

– Mørkt og bittert maltøl, sier én.

– To av denne her kunne vært en sutbstitutt for tre eller fire juleøl. Du trenger ikke så mye av den, men det lille du har er veldig tilstrekkelig. Jeg mener du trenger bare et par av denne, og du har en god julekveld.

Karakter: C

Jacobsen imponerer stort og stikker av med gullmedaljen i pol-kategorien.

Jacobsen Golden naked christmas ale, 7.5 % vol., 117 kroner

Carlsberg-konsernet, som blant annet eier Ringnes, bidrar her med en stor, eksklusiv, og flott flaske på 0.75 liter. Med en pris på 117 kroner legger den seg i det øvre prissjiktet.

Ølet skiller seg noe fra de tidligere sterkølene, da den ikke er like mørk. Ølet er brunt med et rødlig skjær.

– Selv om dette er et mørkt øl, så har vi vært igjennom så mye nærmest svart øl nå, at dette nesten er lyst i forhold.

– Hadde du ikke vært en student, ville dette vært toppkandidaten. For den gjengse studenten, tror jeg ikke dette førstevalget, mener en annen.

– Skal du kjøpe dette som student, er det en gave, tilføyer en tredje.

Ølet har et fruktig preg – røde bær, plommer. Det er velbalansert og vil passe ypperlig til ribben eller pinnekjøttet. Kategorivinner Jacobsens lever opp til navnet sitt: Dette er et gyldent øl med klasse.

Karakter: B

 

Takk til bryggeriene Aass, Hansa Borg, Ringnes, og Beer Flag for sjenerøse bidrag til paneltesten.