Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
Tirsdag formiddag besøkte DB-gründer Truls Brataas Norges Handelshøyskole (NHH). I forbindelse med årets karrieredager deltok han i en Live Podcast med Gisle Østereng i Startuplab.
Selskapet DB, tidligere kjent som «Douchebag», produserer sekker og andre fritidsprodukter. Sjansen er stor for å se flere av produktene dersom man har oppholdt seg på handelshøyskolen i løpet de siste årene.
Ved skolens hovedinngang talte to av K7 Bulletins journalister over hundre DB-sekker på 15 minutter tirsdag morgen. Selv forteller Brataas at selskapet ikke har en spesiell målgruppe de ønsker å treffe, men heller en personlighet. Gründeren sparer likevel ikke på lovordene om de lojale DB-kundene ved handelshøyskolen.
– Her på NHH er det utrolig mye bra, smarte, oppegående og kule mennesker som studerer. Det er et område som er veldig, veldig kult at vi er representert i, sier han.
Brataas fortalte også Aulaen om et gründereventyr som ikke alltid har gått på skinner. Da en stor forsendelse med varer ble sittende fast i tollen i Kina, sto selskapet i fare for å gå konkurs. Brataas visste at behandlingstiden kunne vare opp til seks måneder, og at det var nok til å slå selskapet konkurs.
Da ble selskapet reddet av kontakter i det kinesiske kommunistpartiet. På spørsmål om han kan kunne fortelle mer om den dramatiske situasjonen, svarer gründeren:
– Nettverk er sykt viktig.
Siden har selskapet hatt en stor vekst, og produktene blir stadig observert på kjente plattformer.
Brataas mimret tilbake til på første gang han så Formel 1 serien Drive to Survive, og produktene til DB plutselig dukket opp på TV-skjermen.
– Etter det kom plutselig Formel 1 utøveren Mick Schumacher inn på kontoret og ville prate. Det var kjempegøy, forteller gründeren.
Foran Aulaens publikum nevnte podcastvert Østereng at DB skal hundredoble veksten i selskapet. Da gründeren møtte K7 Bulletin, humret han litt av utspillet til Østereng. Han ser likevel for seg at sekkegiganten vil fortsette å se grønne tall i tiden fremover.
– Vi ser for oss en veldig, veldig stor vekst. Vi kommer til å fortsette å vokse fort, og vi har vokst i snitt 40 prosent hvert eneste år siden vi startet, sier Brataas.
Den store suksessen ser likevel ikke ut til å ha gått til hodet på gründeren.
– Jeg kjører fortsatt elektrisk longboard til møter, sier han.
På scenen fortalte Brataas om alle mulighetene som har oppstått etter DB fikk medvind.
Han trakk frem et økende antall samarbeidsarenaer for gründere, der man har mulighet til å prate med likesinnede om tanker og ideer.
Han peker også på at at tilgangen på økonomisk støtte for oppstartsbedrifter er bedre nå enn før.
– Det er ikke lettere å starte opp en bedrift i dag, men du har fått mer rammer rundt deg. Det er mer tilrettelagt nå, sier han.