Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.

Annonsere?

Gi, så skal dere få


Det at økonomisk vekst forutsetter høy tillit, er en veletablert hypotese. Professor Fehr mener å ha påvist en etterlengtet kausalitet.


Ernst Fehr, pro­fes­sor ved uni­ver­si­tet i Zürich, holdt årets Ag­nar Sand­mo-fore­les­ning. I en år­rek­ke har Fehr pro­du­sert frem­ra­gen­de forsk­ning, spe­si­elt in­nen­for fag­fel­te­ne ad­ferds- og eks­pe­ri­men­tell øko­no­mi.

I fore­dra­get pre­sen­te­rer Fehr sin teo­ri om for­hol­det mel­lom til­lit og øko­no­misk vekst. I øko­no­mi­fa­get er det en klar opp­fat­ning om at det ek­si­ste­rer en ty­de­lig po­si­tiv kor­re­la­sjon mel­lom høy til­lit og va­rig vekst, for­kla­rer Fehr – men det er ennå ikke på­vist noen kau­sa­li­tet.
– Man­ge skep­ti­ke­re er der­for ikke helt over­be­vist om sam­men­hen­gen, sier
pro­fes­so­ren.

Til­lit og på­li­te­lig­het
Før Fehr frem­leg­ger teo­ri­en sin un­der­stre­ker han nød­ven­dig­he­ten av å for­stå kon­sep­tet til­lit. Hva er det for noe? Hvor­dan skal vi for­hol­de oss til det?

Pro­fes­so­rens de­fi­ni­sjon kan for­mu­le­res slik: «Til­lit er en tro på at and­re ak­tø­rer hand­ler på­li­te­lig.» For å for­stå til­lit, er det med and­re ord es­sen­si­elt å for­stå på­li­te­lig­het.
På­li­te­lig­het er en ob­jek­tiv ver­di som ak­tø­re­ne kan fes­te sin sub­jek­ti­ve til­lit til. Ikke en satt og sta­tisk ver­di, vel å mer­ke, men en ver­di som øker og av­tar ba­sert på ak­tø­rens ad­ferd.

Der­med er det slik, hev­der Fehr, at til­lit ikke har noe nyt­te­ver­di uten på­li­te­lig­het. I fle­re til­fel­ler kan en slik si­tua­sjon være di­rek­te de­struk­tivt: tenk bare på kon­se­kven­se­ne av å fes­te din lit til et men­nes­ke som slet­tes ikke er til å sto­le på.

Til­lit og på­li­te­lig­het står så­le­des i et gjen­si­dig av­hen­gig­hets­for­hold. For å opp­nå vekst, hol­der det med and­re ord ikke bare at ge­ne­rell til­lit øker – på­li­te­lig­het må øke til­sva­ren­de.

Gjen­si­dig­he­tens for­plik­tel­se
Det er ba­sert på det­te at pro­fes­sor Fehr har kom­met frem til sin teo­ri om «The Gift Exchange Mechanism». Teo­ri­en står sterkt i an­tro­po­lo­gi­en, og kan sam­men­fat­tes slik: Når ak­tør A gir en gave til ak­tør B, fø­ler ak­tør B en for­plik­tel­se til å gi noe til­ba­ke. Og fe­no­me­net, hev­der Fehr, for­kla­rer kau­sa­li­te­ten mel­lom økt til­lit og øko­no­misk vekst.
Det­te kan il­lust­re­res ved lønns­for­hand­lin­ge­ne mel­lom ar­beids­gi­ver og ar­beids­ta­ger. Her vil ar­beids­gi­ve­ren til­by ar­beids­ta­ge­ren lønn i byt­te mot ar­beid. I en ste­reo­ty­pisk be­skri­vel­se av en slik for­hand­ling, for­sø­ker ar­beids­gi­ve­ren å be­ta­le en så lav lønn som over­ho­det mu­lig. Ar­beids­ta­ge­ren prø­ver på sin side å skaf­fe seg så høy lønn som mu­lig. Til slutt blir de to eni­ge om en lønn som, per de­fi­ni­sjon, til­sva­rer ar­bei­dets fak­tis­ke ver­di.

Men hvor­dan vil si­tua­sjo­nen se ut, der­som ar­beids­gi­ve­ren i ut­gangs­punk­tet til­byr en høy lønn? Det vil si at ar­beids­gi­ve­ren til­byr ar­beids­ta­ge­ren en slags gave? Det som ved før­s­te øye­kast kan vir­ke som fø­lel­ses­ba­sert slø­se­ri, vil i det nes­te frem­stå som en ra­sjo­nell in­ves­te­ring, hev­der Fehr.

– Der­som ar­beids­gi­ve­ren star­ter med å til­by en høy lønn, for­tel­ler Fehr, ska­per han en mo­ralsk for­plik­tel­se til å gjen­gjel­de ved å yte bed­re inn­sats. Det­te vil be­kref­te at det høye lønns­ni­vå­et i ut­gangs­punk­tet var rik­tig, og fø­rer til økt gjen­si­dig til­lit mel­lom par­te­ne.
Det er med and­re ord her, i den gjen­si­di­ge mo­ral­ske for­plik­tel­sen, vi fin­ner kau­sa­li­te­ten mel­lom til­lit og øko­no­misk vekst. Et­ter å ha gitt en gave så mot­tar man kan­skje noe bed­re enn det man først gav, så gir man at­ter noe bed­re til­ba­ke – og slik er syn­er­gi­en igang­satt.

Relaterte innlegg

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram