Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
I høst skrev K7 Bulletin at NHH endret reglene for gjentak av eksamen. En måned senere mottok studentene en kontrabeskjed om at endringen ble utsatt på grunn av at informasjonen ble sendt ut etter fristen for oppmelding i fagene.
Studenter hevder at de siden har fått ulike beskjeder fra eksamenskontoret vedrørende om de får ta eksamen eller ikke.
– Hvis rådgiveren ikke har peiling, hvem skal vi da spørre?
Ifølge tredjekullist Henrik Hamre, skal det ha vært mulig å melde seg opp i fag på Studentweb selv om studenten ikke har rett til å ta eksamen i det påfølgende semesteret. Hamre forteller at han selv har vært i kontakt med et titalls studenter som var forvirret rundt den nye ordningen. Selv gikk han glipp av eksamen i BED1 på grunn av sykdom.
På kommunikasjonsplattformen Canvas har tredjekullisten sendt ut et informasjonsskriv til medstudentene om den nye ordningen på eget initiativ. Frem til han selv fikk oversikt, opplevde også Hamre at kommunikasjonen var uklar.
– Jeg spurte rådgiverene, men de visste ikke hvem gjentaksordningen faktisk gjaldt. Hvis rådgiveren ikke har peiling, hvem skal vi da spørre?
Hamre forteller at det har vært mye frem og tilbake med den endrede gjentaksordningen, og at skolen ikke har informert på Canvas.
– Studentene har vært holdt helt i mørket, sier han.
Studenter reagerer på uforutsigbar praksis
Flere studenter opplever at informasjon om gjentakseksamener ved NHH har vært uklar og motstridende, opplyser kilder K7 Bulletin har vært i kontakt med.
Noen meldte seg av eksamen i høst for å lese i juleferien, i troen på at de kunne ta den i januar. Først senere fikk de vite at dette kanskje ikke var mulig likevel. Andre forteller at de fikk bekreftet både muntlig og via Studentweb at de kunne ta eksamen, før de senere fikk motsatt beskjed skriftlig.
I enkelte fag skal eksamensdatoer ha vært oppført i TimeEdit og Canvas, men senere blitt trukket tilbake, ifølge kildene. Studenter reagerer også på det de mener er en uforutsigbar praksis, der informasjon endres uten forvarsel eller tilstrekkelig informasjon i ettertid.
Et symptom
Henrik Hamre mener at forvirringen rundt gjentakelsesordningen er et symptom på et dypere problem.
– Ledelsen hevder at de har kapasitetsproblemer, men det fremstår mer som et spørsmål om prioritering. De må rett og slett lære seg å disponere tiden sin bedre.
Han mener at mange av dagens problemer kunne vært løst med bedre ressursbruk.
– I stedet for å sende ut én felles beskjed, velger de å bruke tiden sin på å svare på e-poster individuelt. Hadde man effektivisert kommunikasjonsavdelingen kunne man eksempelvis reallokert ressursene til å få inn en fast studentpsykolog på bygget - noe jeg mener er en viktigere prioritering.
Mener ledelsen gjør for lite
Hamre mener at ledelsen ikke tar studentene på alvor, og peker på en avstand mellom studentbasen og høyblokken.
– De snakker ikke med studentene og de møter oss ikke der vi befinner oss mest, og de får derfor ingen innsikt i og forståelse for hvordan det faktisk er å være student på NHH.
Han mener at dette kommer spesielt tydelig frem i oppfølgingen av studentene.
– De gjør for eksempel minimalt for mental helse. Ja, de gjør noe, men de kunne gjort så mye mer.
Det kan ikke være studentforeningens ansvar alene, mener han, og peker på en generell mangel på vilje til kommunikasjon.
– Først når saker kommer i media ser vi at ledelsen enten handler eller bortforklarer seg til stormen er over, sier han.
Ledelsen vil sende ut en klargjøring
Prorektor Stig Tenold peker på at det som står i emnebeskrivelsen for et fag er det som gjelder.
Da de vedtok å endre gjentaksordningen, var en av tilbakemeldingene fra studentene at man måtte ha en overgangsperiode for studenter som ikke følger normal studieprogresjon.
– Det å ha to eksamener i samme emne for samme gruppe har utvilsomt skapt forvirring, sier han.
Prorektoren forteller at det alltid vil være friksjoner når det er endringer.
– Hvis vi har gjort feil er det kjempedumt, vi forsøker å behandle likt og ha klar kommunikasjon.
Tenold opplever ellers at ledelsen er tett på studentene.
– Avstanden her er uendelig mye kortere enn mange andre steder. For eksempel det nye Kjernestyret – fire av disse studentene kjente vi allerede fra før, sier han.
Som tiltak for mental helse på NHH trekker han frem at de har utvidet studieveiledningskapasiteten.
– Mye av det som går på psykisk helse går gjennom Sammen. Ellers gir vi støtte til arrangementer som Verdensdagen for psykisk helse, legger han til.
For forvirringen rundt gjentaksordningen, peker han på at det gjelder en overgang. Når overgangen er over vil det ifølge Tenold redusere kompleksiteten.
– Så må vi være tydelig på beskjeder og sørge for at informasjonen kommer tidlig. Vi vil sende ut en klargjøring, avslutter han.
– Betyr ikke at det blir gjort noe med
Leder for studentpolitisk utvalg Daniel Halleraker Vihovde, er klar over tematikken.
– Fra elevene er det mye misnøye. Det er veldig få som snakker positivt om eksamenskontoret, sier han til K7 Bulletin.
Han legger til at det ikke er lett for enkeltstudenter å kommunisere med en hel seksjon. Studentpolitisk Utvalg viderefører tilbakemeldingene de får fra elevene, men Vihovde presiserer at de har begrenset betydning.
– Når vi sier noe til ledelsen, betyr det ikke at det blir gjort noe med.
Studentpolitisk ansvarlig i kjernestyret Torgeir Skipenes Titlestad sier det per nå er mye forvirring rundt den nye konteordningen. Likevel sier han at de ikke har mottatt klager fra studenter angående kommunikasjonen med ledelsen.
Titlestad sier også de har hatt god dialog med eksamenskontoret, gjennom ledelsen.
– De er stort sett veldig opptatt av vår mening, sier han til K7 Bulletin
Likevel har kjernestyrets direkte dialog med eksamenskontoret ikke kommet særlig langt.
– Vi har planlagt møte.
Dere har ikke hatt møte med dem enda? – Nei, men det er veldig snart.