Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
Hvorfor er det NHH som arrangerer Uken, ikke universitetet? Hva er det som holder en organisasjon samlet, og som sørger for at våre mennesker gjør det rette fremfor det lette? En verdensomspennende undersøkelse fra Bain & Company kaster nytt lys over spørsmålet.
Bain peker på at skillet mellom de beste og de middelmådige i samme bransje ofte er selskapets kultur. Ifølge rapporten er det særlig to karakteristikker som er viktig i vinnerkulturene: Organisasjonen må ha en sterk identitet basert på felles historie og verdier. Dessuten må det finnes uskrevne regler som gjør at identiteten styrer kjernevirksomheten og resultater.
NHHS har begge disse suksessfaktorene. Som blivende siviløkonom kan du ikke sette fot i sentrum før de andre bergensstudentene erklærer at NHH er noe for seg selv. Gjennom hele studentmiljøet, fra Direksjonsmusikken til Økonomiformidlingen, finnes det også felles normer for hvordan studentforeningen skal drives.
En av de uskrevne reglene NHH-studenter er raske til å peke på selv, er frivillighetsprinsippet. Kort fortalt skal ingen motta personlig lønn for det som er kjernevirksomhet i NHHS. Når Vaktkorpset betaler sine medarbeidere, er det derimot greit fordi vektertjenester er en ren støttefunksjon. Hva som er kjernen i NHHS er imidlertid ikke like klart.
Foreningen skal gi studentene et aktivt liv ved siden av studiene, men også bidra til personlig og faglig utvikling. Her er dagens regelverk et paradoks. Hva er mest relevant for en økonomistudent: å gjøre konsulentarbeid for ekte bedrifter, eller designe brosjyrer for andre studentgrupper? De som gjør det første får betalt, de siste arbeider helt gratis.
Forskning viser at det nettopp er slike unntak som kan undergrave kulturen. I NHHS er det kjernestyret som skal ivareta foreningens felles interesser – nettopp derfor er det underlig at de ukritisk forsvarer lønn til studentkonsulentene. Det kan ha sammenheng med en annen norm: Stud. NHH er en konservativ gjeng, og ryggmargsrefleksen er ofte å gjøre ting slik vi alltid har gjort.
Denne avisen tror kjernestyret gjør lurt i å huske at det finnes mange i NHHS som kunne krevd timelønn med god samvittighet. Når de likevel bidrar frivillig, er det under forutsetning av at andre gjør det samme. Belønningen er at alle kan høste fordelene en aktiv studentforening gir.
Derfor er det på tide å reformere NHHS Consulting, som uten tvil har stort potensial. Studentforeningen har et enormt aktiva av kunnskap og knowhow, perfekt for konsulentene å eksportere til næringsliv og organisasjonsnorge. Kanskje er løsningen å likvidere aksjeselskapet, og heller integrere NHHS Consulting tettere med resten av foreningen?