Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
I høst startet et nytt kull med håpefulle bachelorstudenter utdanningen sin ved Norges Handelshøyskole (NHH). Mange av dem har kanskje vært ivrige håndsopprekkere, og deltatt i klassediskusjoner på videregående skole. Det vil de neppe fortsette med på NHH.
Det er jo litt ironisk, med tanke på fagene vi har. Vi studerer økonomi, handel, ledelse, strategi og etikk – temaer som skriker etter diskusjon. I stedet for å drøfte og diskutere temaene som foreleseren tar opp, begrenser vi oss til småprat med venner i pausen.
Og de få som faktisk tør å rekke opp hånden? De blir raskt stemplet som håndsopprekkerne, de samme som alltid går i duell med foreleseren, mens resten av oss unngår øyekontakt hver gang det stilles et spørsmål. Én håndsopprekning leder ofte til at man blir foreleserens faste følgesvenn, og dette hever kanskje terskelen for å bidra med innspill.
Flere forelesere starter ofte semesteret med den klassiske «gjerne rekk opp hånden, det er jo så kjedelig hvis bare jeg prater». Et tappert forsøk, men ofte uten nytte. Det er ikke nødvendigvis forelesernes skyld, for å skape engasjement i et auditorium med flere hundre studenter kan ikke være lett.
Vi er så heldige. NHH tilbyr spennende fag ledet av professorer som er proppfulle av kunnskap. Studentene ved handelshøyskolen har ulike interesser innenfor økonomifaget, og mange sitter på verdifull erfaring fra arbeidslivet allerede tidlig i studieløpet. Likevel begrenses ofte den faglige interaksjonen vår til en liten sirkel.
Opplevelsen av forelesningene, og behovet for å komme med innspill vil selvsagt variere med student, forelesning, fag og underviser. Det er flere fag der terskelen for å komme med innspill er lavere. At få rekker opp hånden i AUD MAX kan også skyldes flere faktorer. Mange har kanskje en frykt for å si noe feil foran en stor forsamling. I noen tilfeller oppleves det heller ikke som nyttig å rekke opp hånden.
Likevel vil jeg slå et slag for å vekke liv i AUD MAX. Om forelesningene våre inkluderte flere diskusjoner i mindre grupper, tror jeg at terskelen for å stille spørsmål blir lavere. Det er også lettere å komme med innspill hvis man har luftet tankene i en mindre gruppe først. I tillegg tror jeg flere ville hatt faglige og sosiale møter med nye folk litt oftere enn ellers.
Jeg mistenker at de første, innledende forelesningene med hundrevis av studenter i AUD MAX tar livet av håndsopprekkeren i studentene våre. Det er ikke mange som tør å ta initiativ som ny student i et rom med hundrevis av andre studenter. Det bør være et mål å senke terskelen for å delta tidlig, og bygge en kultur hvor vi blir vant til å snakke om faget vårt.
AUD MAX bør ikke være stedet der diskusjonen dør, for alle vet at den virkelige verden ikke vil akseptere stillhet som svar.