Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
En som har opplevd utfordringene med leiemarkedet på nært hold, er tidligere BI-student Fabian Alexander Johannessen (27). Sammen med noen medstudenter startet han tjenesten Revju, et digitalt verktøy der tidligere leietakere kan dele sine erfaringer med spesifikke leiligheter og utleiere.
– Vi ønsket å lage en plattform hvor leietakere kan anmelde leilighetene de har bodd i, både for å advare andre om dårlige forhold og for å fremheve gode opplevelser, forteller Johannessen.
Revju ble opprinnelig til som et prosjekt under et entreprenørskapsfag på BI, der studentene skulle starte en bedrift for så å legge den ned etter semesteret. Men Johannessen innså fort at plattformen hadde et mye større potensial enn han først hadde antatt.
– Mange står ofte i en situasjon der de må velge mellom dyre, dårlige leiligheter eller i verste fall å ikke ha noe sted å bo i det hele tatt, sier han.
En annen stemme som har kastet lys over de dårlige forholdene mange leietakere må akseptere, er initiativet Min drittleilighet. Dette er en organisasjon som arbeider for leietakernes rettigheter, og på deres Instagram-konto deler de bilder fra anonyme leietakere som viser de styggeste sidene av leiemarkedet.
Her ser man alt fra mugg og råte til oversvømmelser og andre alvorlige mangler. Mange av disse leilighetene kunne aldri ha vært godkjent etter normale standarder, men lovverket tillater likevel utleiere å operere på denne måten, ifølge en av personene bak initiativet, Sigrid Elise Høeg (30).
– De fleste som leier, vet at de betaler altfor mye for leiligheter som er i dårlig stand, ofte med problemer som mugg, lekkasjer og svært lave temperaturer om vinteren. Leietakerne bor i leiligheter som er så kalde at det går ut over helsen, legger hun til.
Hun peker på at en av de største utfordringene er at utleiere ikke er pålagt å følge klare standarder for vedlikehold.
– Lovverket tillater i praksis denne typen utleievirksomhet. Det er veldig lite press på utleiere om å sørge for at boligene er i god stand, noe som gjør det vanskelig for leietakere å beskytte seg, forklarer hun.
Basert på anmeldelsene som har blitt samlet inn på Revju, peker Johannessen på flere gjennomgående problemer som stadig dukker opp. Det vanligste er, ifølge ham, at leietakere blir lurt på depositum.
– Ofte står ikke depositumet på en egen konto som både leietaker og utleier disponerer, som loven krever, og utleiere benytter seg av dette til å trekke penger for urettmessige ting, som for eksempel å påstå at utvasken ikke er god nok, sier han. Dette kan resultere i at leietakere mister store deler av depositumet sitt, noen ganger på grunn av småting som ikke ble ordnet ved utflytting.
Videre forteller mange leietakere om kritiske feil i leilighetene som ikke blir utbedret. I noen tilfeller tar det flere måneder å få fikset alvorlige problemer, som lekkasjer eller elektriske feil.
– Vi har fått inn anmeldelser der folk rapporterer at det renner vann gjennom lamper i stuen når det regner. Det er jo direkte farlig, men likevel tar det ofte lang tid før utleier gjør noe med det. Slike forhold er uholdbare og utgjør en risiko både for leietakere og bygningen de bor i, sier Johannessen.
Den store etterspørselen etter boliger betyr at leietakerne ofte ikke har mange valgmuligheter, og dette gjør det mulig for utleiere å slippe unna med uakseptable standarder. For unge som står midt i utdanningen, er det ofte vanskelig å kjempe for sine rettigheter, både på grunn av mangel på tid og penger.
Et annet vanlig problem er mugg i leiligheter. Mugg oppstår ofte i dårlig isolerte eller fuktige leiligheter, og mange leietakere opplever at de blir syke av å bo i slike forhold.
– Folk blir syke, får allergier og må kanskje flytte på grunn av mugg. Men mange utleiere tar ikke dette på alvor, sier Johannessen.
Han tror mange utleiere undervurderer hvor skadelig det kan være å bo i mugg.
– Muggsopp kan ha store helsemessige konsekvenser, spesielt når det ikke blir håndtert på riktig måte, advarer han.
Flere av anmeldelsene hos Revju avslører et mønster der leietakere opplever alvorlige brudd på privatliv og trakassering fra utleiere. Mange leietakere beskriver situasjoner der utleiere utnytter sin maktposisjon og forsøker å tvinge seg inn i fellesområder eller leiligheter uten forvarsel eller samtykke fra de som bor der. Et eksempel som går igjen er utleiere som låser seg inn i boligen uten avtale.
I tillegg til brudd på privatlivet, rapporterer mange leietakere om trakassering fra utleierens side når de forsøker å påpeke mangler i boligen. I flere tilfeller har leietakere som har bedt om nødvendige reparasjoner eller oppgraderinger blitt møtt med personangrep. De blir ofte kalt «krevende» eller «ustabile» av utleiere som prøver å unngå ansvar.
En gjennomgående følelse blant flere av de anmeldelsene som kommer inn, er at leietakere opplever å bli overvåket eller kontrollert av utleiere. I ett tilfelle mottok en leietaker en e-post fra utleieren dagen etter at hun hadde luftet rommet sitt, der utleieren advarte om at dette ville føre til mugg, til tross for at utlufting normalt bidrar til å forhindre slike problemer.
Revju har også mottatt flere historier fra leietakere som har funnet ubehagelige ting i leilighetene de har leid. En leietaker fortalte om hvordan de ved innflytting fant både en død rotte, rotteavføring og et gammelt sexleketøy i skapet på badet.
«Leiligheten var elendig vasket, og da vi klaget til utleier, ble det bare bagatellisert», skriver leietakeren.
I tillegg til disse funnene, har plattformen mottatt rapporter om enda mer urovekkende forhold. En leietaker fortalte om hvordan både han og hennes samboer utviklet elveblest og andre allergiske reaksjoner på grunn av mugg og dårlig inneklima i leiligheten.
De ble fortalt av utleieren at dette skyldtes dårlig ventilasjon, men problemet fortsatte til tross for forsøk på utlufting. Utleieren avfeide også disse helserisikoene og hevdet at «mugg og midd ikke er farlig».
En annen leietaker opplevde at det kom vann inn på soverommet hver gang det regnet, på grunn av et hull i taket som ikke hadde blitt fikset på flere år.
«Det renner inn 1-2 liter vann når det regner som mest, og det har vært et problem siden slutten av oktober 2021» skriver leietakeren.
Til tross for gjentatte forsøk på å få utleier til å fikse problemet, ble det ikke gjort noe.