Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
1.august inntok et nyvalgt rektorat førersetet på NHH. I denne anledningen har K7 Bulletin satt seg ned for å bli litt bedre kjent med Stig Tenold, NHHs nye prorektor for utdanning.
Rykende fersk fra videregående fikk Tenold sitt første møte med det som skulle bli et livslangt forhold til Norges Handelshøyskole (NHH). Med en fireårig utdanning som siviløkonom i bunn, og en høyere avdeling og doktorgrad innenfor økonomisk historie, fikk han jobb ved NHH før studietiden var omme.
Etter over 30 år på NHH, og en god dose internasjonal erfaring i bagasjen, er Tenold klar for nye utfordringer i rollen som prorektor for utdanning.
– Grovt sett er jeg ansvarlig for alle utdanningene, unntatt doktorgradsutdanningene. Men det er ikke noe gøy å ha denne jobben hvis man skal sitte innesperret på et kontor og tenke på hvordan dere kan lære. Man må gå ut, prate med folk og høre hvordan dere studenter opplever det.
Engasjementet for undervisningen står sterkt.
– Jeg har hatt mine ideer om læring på mikroplan i klasserom med relativt få studenter. Nå handler det om å bringe den måten å tenke på, den måten å involvere studenter, til makronivå. Det er en mulighet til å tenke på utdanning på en helt annen måte. Også bryr jeg meg om denne skolen. Jeg vil at dette skal fungere. Det er mange ting vi gjør veldig bra, mange ting vi gjør veldig mye bedre enn før, også er det mange ting vi fortsatt kan forbedre oss på.
Rollen som prorektor byr ikke bare på et stort ansvar, men også på en gyllen mulighet til å forme NHH og elevene som daglig vandrer inn og ut av skolens dører.
– Vi skal utstyre folk med et sett med kunnskaper og verdier, som gjør at de er i stand til å bidra positivt til samfunnet, og gjøre Handelshøyskolen stolt, smiler prorektor.
Et helhetlig syn på utdanning er en sentral verdi i prorektors utøvelse.
– Læringsmiljøet er mer enn å sitte med nesen i en bok, og å sitte på forelesning. Det handler også om å omgås andre, og hvordan studentforeningen kan være en del av dette, sier Tenold.
Tenold har selv fått føle på livet i studentforeningen, gjennom deltakelse i Backline, K7 Bulletin og Handelshøyskolens radio. Likevel ser han store kontraster mellom datidens og nåtidens NHHS.
– NHHS er mye større nå, og mye mer profesjonelt. For å ta et eksempel: Året før jeg begynte, opererte man uten skjenkeløyve. Det var ganske “cowboy”. Og så ble det mer og mer profesjonelt etter hvert. For nå er det virkelig en veldreven maskin.
Det akademiske livet var også adskillig annerledes.
– Alle de tingene som studentene ønsker seg mindre av i dag var alt vi hadde. Utdannelsen bestod av lærebøker og forelesninger, også litt kollokvier som vi organiserte selv. Du tok notater. Jeg tror aldri jeg fikk utdelt et eneste notat i løpet av mine år på Handelshøyskolen. Mens dere har tilgang til alle forelesningsnotater.
Å tillate seg selv å feile er viktig for prorektor.
– Jeg strøk på begge mine første eksamener. Det er ikke et hyggelig minne, men det er utrolig god lærdom å se at du har gått gjennom 12 år med skole uten en eneste dårlig karakter, også kommer du her og går så spektakulært på trynet. Så ser du at du faktisk har guts nok til å reise deg, og neste semester ta ett fag ekstra og komme “inn i shape”.
– Har du noen råd til dagens NHH-studenter?
– Ta vare på dere selv og bry dere om hverandre. En dårlig karakter eller en fest du ikke blir bedt på er ikke verdens undergang. Jeg kan love dere at det kommer så mange ting som er utrolig mye mer verdifullt. Benytt denne tiden til å utvikle dere selv, til å lære litt om hvem dere er, og til å gjøre noen valg.