Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
Ledelsen ved NHH har bestemt seg for å satse på digitalisering av undervisningen. Situasjonen er likevel at flere obligatoriske bachelorfag står uten slike tilbud fordi foreleserne nekter å ta teknologien i bruk.
– Vi har ikke bestemt oss for om vi vil tillate foreleserne å selv bestemme om de vil filmes. Det er derimot klart at vi kan tvinge det igjennom, hvis vi skulle bestemme oss for det, sier Gjesdal.
– Foreløbig har vi derimot ikke vurdert dette, understreker han.
Vurderer «greatest hits»
Rektoren ser for seg et mer utvidet tilbud av digital undervisning enn det som er tilgjengelig for studentene idag.
– Dette med å bare filme forelesningene er jo det enkleste vi kan gjøre. Det er jo dette vi har tilbudt foreleserne våre, sier Gjesdal.
– Jeg ser derimot at vi like gjerne kan vurdere andre tilbud, som mer redigerte og gjennomførte repetisjonsforelesninger på viktige temaer, fortsetter rektoren.
– En slags «greatest hits» i hvert fag?
– Ja, du kan godt si det. Nå har vi bare helt enkelt utstyr tilgjengelig, men når det nye Jebsen-senteret står ferdig får vi flere muligheter, sier Gjesdal.
– Vi er kun i oppstartsfasen av denne satsingen, avslutter han.
Forsvarer foreleserne
Dekan for bachelorstudiet Kjetil Bjorvatn advarer mot å tvinge igjennom filming.
– Bør ledelsen bruke tvang for å få foreleserne til å godta filming?
– Nei, fordi det kan finnes gode grunner til å ikke filme, sier Bjorvatn.
– Hvilke grunner for å droppe filming kan tenkes?
– En viktig grunn er at foreleser kan bli mer bundet i sin undervisning. Man kan tenke seg at foreleser unngår å ta opp kontroversielle case eller omtaler disse med større forsiktighet når man blir filmet, fortsetter han.
– Du forstår at studentene reagerer på det manglende tilbudet?
– Ja, det forstår jeg. Filming av forelesningene er et populært tilbud, sier Bjorvatn.
– Nå har vi imidlertid hatt en betydelig økning i dette tilbudet over tid, så jeg håper at studentene er fornøyde med utviklingen, påpeker dekanen.
Kjernestyret avventer
Kjernestyret bekrefter at de har har mottatt klager fra studentene.
– Det viktigste for oss er å overbevise foreleserne om at dette er et tiltak som vil gjøre studiehverdagen lettere for studentene, sier fagpolitisk ansvarlig i kjernestyret Henny Marie Fløystad.
– Forventer dere at ledelsen sørger for filming av all obligatorisk undervisning?
– Vi kan ikke kreve at alle forelesninger skal filmes, og derfor er det viktig for oss å gå i dialog med foreleserne sånn at de blir komfortable med det nye formatet og mulighetene dette kan gi, sier Fløystad.
– Dere er altså enige med dekanen?
– Det er mange forelesere som har gode argumenter for å ikke filme forelesninger, og derfor er vi avhengige av å spille på lag for å finne en løsning som både studentene og foreleserne er fornøyde med, avslutter Fløystad.
Krever handling
Andrekullsstudenten Hans Falck opplever det frustrerende å ikke kunne følge alle forelesningene fra nettet.
– Hva er din reaksjon på at rektor ikke har bestemt seg for at undervisningen bør filmes?
– Uten video frarøves muligheten til individuell læring. Du får en one-size-fits-nobody- forelesning. Alle lærer i eget tempo og på forskjellig vis. En forelesning til 400 personer er da ikke hensiktsmessig, sier Falck.
– Det er langt enklere å få med seg alle de gode poengene i en forelesning når de filmes. Det er svært uheldig at dette ikke brukes, fortsetter han.
Professorer kan gjøre feil
– Hva burde rektor gjøre?
– Han burde ikke tvinge folk til å filme, men heller få dem til å forstå hvorfor det er viktig. Han burde sette seg ned med foreleserne og forklare dem hvorfor video er å foretrekke. Forelesere har selvsagt lov til å gjøre feil de også, sier Falck.
Falck har ikke forståelse for dekanens argumenter.
– Se til Lars Mathiesen. I en forelesning så han inn i kamera og poengterte at alle fikk vær så god ta alt han sa med en klype salt. Forelesninger er en del av en pakke, ikke fasiten, sier Falck.