Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
– Det var veldig kult, det var ikke det vi forventet når vi dro ned, sier Aleksander Ragnvaldsen, et av medlemmene på «Viking Consulting».
20 lag fra topp-universiteter verden over deltok på den årlige Thammasat Undergraduate Business Challenge (TUBC) i Thailand. På under to dager skulle lagene løse et business-case for en Thailandsk bedrift og på lørdag ble vinneren annonsert. NHHs lag, Viking Consulting, stakk av med førsteplassen foran University of Florida og Smith School of Business fra Canada i finalen.
På NHHs lag var Aleksander Ragnvaldsen, Nicolai Christopher Steckmest Sivertsen, Didrik Andreas Hansen Westby og Johanne Weum, som alle er med i NHHS Case Club.
Seieren gjør også at laget er kvalifisert til å delta i case-konkurransenes Champions League, Champions Trophy, som et av 12 lag. Champions Trophy skal avholdes i januar neste år i New Zealand. Aldri før har et NHH-lag vært kvalifisert dit.
– Konkurransen blir regnet som en av de gjeveste i verden, noe den direkte kvalifikasjonen til Champions Trophy viser, sier Ragnvaldsen.
Ujevn konkurranse
Tre av lagets NHH-lagets medlemmer på siste året på bachelor, mens Weum er på sitt andre år. I utlandet, derimot, har de ofte fire-årige bachelor. Dette gjør at mange av de konkurrerende lagene har hatt lenger tid til å forberede seg.
– Mange av de andre lagene har hatt ett år mer trening enn vi har, og sånn sett er det litt ujevne lag. De har ofte en sterkere kultur for case-konkurranser i utlandet og vi merker at de har med seg et godt rammeverk inn i konkurransen, sier Ragnvaldsen før han legger til.
– Samtidig, så har vi jobbet målrettet i Case Club over lang tid for å bli bedre enn de, og det viser seg nå.
Ragnvaldsen forteller at laget har hatt mellom én og to åtte-timers treninger hver uke siden semesterstart.
For halvannet år siden vant et annet lag fra NHH en konkurranse i Canada, det er mest sannsynlig grunnen til at årets lag ble invitert til Thailand.
– Vi bygger oss opp steg for steg, forteller Ragnvaldsen.
Oppgave: Hvordan selge mer muskelvarmerolje i utlandet
Fire dager var laget i Thailand, men selve konkurransen varte i cirka to dager. Fra de fikk utdelt oppgaven hadde de 28 timer på å løse den og så 15 timer til å forberede presentasjonen.
– Det var to hektiske dager, forklarer Ragnvaldsen.
Under konkurransen ble lagene bedt om å utarbeide en plan for hvordan den Thailandske bedriften Devakam, et porteføljeselskap under Lakeshore Capital, skulle selge mer av sin muskelvarmerolje, Namman Muay, i utlandet.
NHH-laget kom frem til at selskapet bør satse på landene i Europa og at de spesielt bør markedsføre seg selv mot utholdenhetsidretter som svømming, sykling og løping.