Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.

Annonsere?

NHH-studenten Fabian gjør det lettere å unngå leie-smellen

NHH-student Fabian Alexander Johannessen har lansert nettstedet revju.no. Foto: Hernan Lucio.
NHH-student Fabian Alexander Johannessen har lansert nettstedet revju.no. Foto: Hernan Lucio.
14. september 2020
Sist oppdatert: 14. september 2020

Fabian Alexander Johannessen lanserte i vår nettstedet revju.no, som er en leietakerens «TripAdvisor». Nettstedet skaper en ypperlig mulighet for kunder i leiemarkedet, men det hersker delte meninger blant utleierne.

Saken er tidligere omtalt i Dagens Næringsliv.

Etter selv å ha bosatt seg i en leilighet som viste seg å være full av mugg og fukt, fikk Johannessen en lys ide om å skape et nettsted hvor leietakere kan lese andres vurderinger av leieboliger.

– Nettsiden er en TripAdvisor for leiemarkedet hvor man kan skrive anmeldelser på alle leiligheter i hele Norge. I anmeldelsene gir man poeng på ulike parametere, skriver vurderinger, legger ved når man bodde der og laster opp bilder. Vi håper at leietakere på den måten kan unngå uønskede opplevelser på leiemarkedet, forteller Johannessen.

Brukermassen har vokst seg til over 750 brukere, og består hovedsakelig av studenter. Johannessen mener dette er fordi studenter generelt utgjør en betydelig del av leiemarkedet. I tillegg er kundemassene sentrerte i Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø.

På nettstedet revju.no finner man et bredt spekter funksjoner og parametere som boligen vurderes på.

Fabian Alexander Johannessen. Foto: Privat.

– På forsiden finnes det et søkefelt hvor man kan søke på alle leiligheter i hele Norge. Man velger leilighet ved å trykke på riktig leilighetsnummer, og så kommer man til leilighetens side. På leilighetssiden er det «Streetview» og kart som viser hvor leiligheten ligger.

På samme side kan man også lese hva andre leietakere synes, se bilder og legge inn egne vurderinger av boliger.

Blant brukerne Johannessen har vært i kontakt med er tilbakemeldingene svært positive.

 

Internasjonal bistand og et klasserom fylt med 20 dataingeniører

I selve utviklingsprosessen har Johannessen fått god hjelp fra en rekke utviklere, både fra Storbritannia og Sør-Korea, samt Høgskolen på Vestlandet (HVL).

– Grunnmuren ble bygget med en utvikler fra Storbritannia, men det samarbeidet ble etter hvert vanskelig. Da bestemte jeg meg for å finne en utvikler i Bergen. Jeg fikk høre at det var en dataingeniørlinje på HVL, så jeg dro opp dit for å se hva jeg fant. Etter litt leting og litt tilfeldigheter havnet jeg i et klasserom med 20 dataingeniører hvor jeg delte ideen min. Det endte med at jeg fikk med en utvikler som var motivert for å jobbe med nettsiden. Han fikk eierandeler og siden den gang har det vært et veldig godt samarbeid.

Nettsiden er basert på det brukervennlige publiseringssystemet WordPress, men Johannessen vektlegger at utviklingen har krevd en del komplisert koding i tillegg.

– Dersom vi sliter med enkelte prosjekter så har vi et firma i Korea som hjelper oss. Altså består teamet i dag av utvikleren fra HVL, firmaet i Korea og meg selv.

Dette mener utleierne:

Johannessen har selv fått tilbakemeldinger fra utleiere som er skeptiske til tjenesten. Bekymringsmeldingene dreier seg om fare for useriøse anmeldelser, utnyttelse og uthenging av utleiere som aktuelle problemer.

I denne sammenhengen har K7 Bulletin vært i kontakt med markedsansvarlig og gründer av Utleiemegler Sør, Maurits Wesøe, som driver profesjonelt boligutleie. Wesøe er også masterstudent ved NHH og er positiv til konseptet, men legger vekt på at det avhenger av en viss kvalitetssikring.

– Dette er utfordringer som også er kjent for Tripadvisor og Mittanbud. Mittanbud utestenger bedrifter som forsøker å jukse og jeg er sikker på revju.no kan lære noe av disse aktørene. Leietakere burde verifiseres og utleier burde både informeres om evalueringen og samtidig få muligheten til å forsvare seg, sier Wesøe.

Wesøe mener det er på tide at et slikt tilbud kommer på markedet.

– Ideen om å gjøre det enklere for leietakere å velge bolig er god. Det er allerede tjenester der man kan vurdere håndverkere, restauranter, eiendomsmeglere og hoteller så det er på tide at man kan gjøre det samme med leieobjekter.

Johannessen i revju.no deler noen av de bekymringene som har kommet frem, men mener selv at kvalitetssikring og verifisering vil sørge for at falske anmeldelser og tilsvarende ikke vil bli et problem.

Kommer ingen app med det første

– Kommer konseptet som app i nærmeste framtid?

– Vi har vært inne på tanken, men det kommer ikke til å skje med det første. Vi er fortsatt inne i en utviklingsfase og må finne ut hvilken retning nettsiden skal før vi lanserer en app.

Videre kommenterer Johannessen at arbeidet med revju.no er et kontinuerlig arbeid, og at tjenesten skal videreutvikles.

– Vi kommer alltid til å videreutvikle nettsiden og den blir aldri ferdig, men målet er alltid at den skal være nyttig og veldig lett å bruke, avslutter Johannessen.

Relaterte innlegg

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram