Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
Ifjor vedtok Norges Handelshøyskole ny strategi for 2014–2017. Den trekker blant annet frem at NHHs ansatte skal delta i den offentlige debatten, samt at synliggjøring og profileringen av forskningen skal styrke NHHs anerkjennelse. Hvordan dette skal skje står det imidlertid ingenting om, og sosiale medier har så langt blitt lite brukt. Handelshøyskolen BI har 3–4 ganger så mange tweets som NHH, og tilsvarende antall ganger så mange følgere.
Prioriterer media
Kristin Risvand Mo er kommunikasjonssjef ved NHH, og er uenig i at manglende bruk av sosiale medier for å formidle forskning til allmennheten er et problem.
– Vi har et fagmiljø som deltar aktivt i den offentlige debatten. Vi er en relativt liten institusjon, men har høy tilstedeværelse i norsk media sammenlignet med andre. En viktig oppgave for oss fremover er å få frem nye stemmer, og yngre forskere. Vi har også en jobb å gjøre internasjonalt, sier Risvand Mo.
Hun synes utviklingen på sosiale medier har vært fin det siste halvåret, og understreker at det fremover vil bli viktig å oppfordre NHHs ansatte til å publisere via sosiale medier.
Faglig kryssbefruktning
En av NHH-foreleserne som er svært aktiv på sosiale medier er Lars Jacob Tynes Pedersen på institutt for regnskap, revisjon og rettsvitenskap. Han ble opprinnelig oppfordret av Cappelen Damm til å opprette en Twitter-konto i forbindelse med en boklansering, men oppdaget fort nytten av slik aktivitet.
– Det handler mye om tilstedeværelse. Siden jeg skriver om skjæringspunktet mellom etikk og økonomi følges jeg av sikkert 50 sykepleiere som synes denne faglige kryssbefruktningen er interessant, personer jeg aldri ellers ville kunne ha nådd. Jeg opplever også å få flere mediehenvendelser på bakgrunn av det jeg poster på Twitter. I tillegg får jeg selv med meg drypp av annen forskning jeg ellers ville ha måttet lett mye mer etter. Det blir som fagstoff i tablettform, sier Pedersen.
– BI har åpenbart vært tidligere ute, og det er ingen tvil om at de har mye mer aktivitet. Det blir dessuten en form for klyngeeffekt siden det er mye mer attraktivt å bruke sosiale medier når kolleger gjør det. NHH har ennå ikke nådd en slik kritisk masse, men jeg tror vi kommer til å gjøre det i fremtiden, sier Pedersen.
NHH må bistå professorene
Han har ingen tro på å tvinge professorer ut på nettet mot sin vilje, men mener man aktivt må oppfordre til bruk av sosiale medier.
– I tillegg burde kommunikasjonsavdelingen kunne bistå de som ønsker å bruke sosiale medier i stedet for at de må lære alt på egen hånd, legger Pedersen til.
Han får støtte av Ingeborg Kleppe ved institutt for strategi og ledelse. Kleppe har undervist i blant annet kursene Social Media Marketing og Social Media Networks.
– Handelshøyskolen må komme mer på banen for å hjelpe til, både med sosiale medier og med egne hjemmesider for de ansatte. For mange er dette altfor tungvint slik det er i dag, sier Kleppe.