Rovdyrmodus: Schibsted har våget å kaste tradisjonelle forretningsmodeller og kannibalisere egen virksomhet.


Les saken som e-avis
– Man må ikke være redd for utviklingen.

Rolv Erik Ryssdal lar blikket gli over Oslos hustak. Ni etasjer lenger ned blandes norske forleggere med tabloide journalister. Konsolidasjonen i Akersgata. Som en scene i Langelands Wonderboy.

Han fester blikket på et punkt i retning VG-passasjen.
– Vi har våget kannibalisering av egen virksomhet.

Når VG legger ut redaksjonelt innhold på nett, mister de lesere av papiravisen.

– Det er bedre å kannibalisere oss selv, snarere enn at andre gjør det. Det Schibsted har gjort er det eneste riktige.

We can’t trade analog dollars for digital pennies.
–Jeff Zucker, CEO NBC.

Dagens første solstråler skinner gjennom glassveggene rundt ham. Møterommet på byens tak er Tinius Nagell-Erichsens gamle kontor. Som konserndirektør i Schibsted viderefører Ryssdal Nagell-Erichsens tanker som eksponent for en uavhengig og fri presse.

– Schibsted spiller en viktig samfunnsrolle gjennom redaksjonelle virksomheter. Vi ønsker å være et konsern som sikrer mangfold i media gjennom redaksjonell frihet og uavhengighet.

Han anser ytringsfriheten som en bærebjelke i et moderne, demokratisk samfunn.
– Den andre delen er å drive markedsplasser som finn.no. Finn er samfunnsnyttig i form av hjelp til store valg her i livet – finne jobb og bytte bolig. Gjenbruk er samtidig et ledd i bærekraftig utvikling.

Studier av rubrikkannonser i andre land viser at man kan spare enorme mengder CO2-ekvivalenter gjennom gjenbruk.

– Det viktigste vi kan gjøre som konsern er å drive de virksomhetene vi har på en god og effektiv måte. Det hjelper ikke bare å gi bort penger til gode formål.

Mens de store avisene tidligere forsøkte å favne flest mulig, for dermed å kunne maksimere annonseinntektene, gjør internett at dagens forbrukere heller kan gå til spesialiserte kilder for å søke etter det de ønsker.

Ifølge en artikkel i Time om oppkjøpet av Washington Post, bidrar internett til å uthule avisenes tradisjonelle inntektsgrunnlag.

– Washington Post er et interessant eksempel. Avisen har blitt kontrollert av familien Graham i 80 år. De har økonomisk ryggrad, men ikke den digitale kompetansen og kraften som skal til for å ta mediebedriften over i den nye digitale verdenen. Den nye eieren, Jeff Bezos, er grunnleggeren av Amazon, så han har antagelig en del tanker om hvordan de skal klare den digitale overgangen.

Ryssdal oppfatter oppkjøpet som en utskiftning av tradisjonelle forretningsmodeller, snarere enn en markedssvikt.

– Internett har kastet vår tradisjonelle forretningsmodell opp i luften. Nå faller den ned i ulike deler. Det er en brutal påvirkning. Utfordringen blir å finansiere moderne journalistikk.

Hvordan skal dere klare det?
– Først og fremst handler det om å utvikle gode digiprodukter som folk er interessert i å lese.

Tradisjonelt har dette vært annonsefinansiert. Nå trenger vi flere inntektsben å stå på. For eksempel eksperimenterer vi med brukerbetaling tilpasset den enkelte avis og deres markedssituasjon.

Ifølge Ryssdal er det viktigste å skape en kultur for innovasjon, og oppfordre til nyskaping. Det skal være høyde under taket.

– Det er viktig å belønne denne typen handlinger. Selv deler vi ut innovasjonspriser hvert år. De viktigste oppgavene for meg er å se om vi er riktig posisjonert. Er vi i de riktig bransjene? Har vi de riktige menneskene?

Konserndirektøren lar armene hvile på bordet. Han er slipsløs og avslappet. En mediebransje som stadig skifter plattform, byr på utfordringer. Selv leter han etter suksessfaktoren for at selskapet skal lykkes i fremtiden.

– Det er jo tusenkronersspørsmålet vi alle skulle hatt svar på. Smarttelefoner og nettbrett påvirker mediekonsumet mye mer enn det PC gjorde. Idag bruker man også flere skjermer samtidig. Suksessfaktoren vil først og fremst være å utvikle relevante produkter, slik at forbrukerne er interessert i nyheter og måten de presenteres på hos oss.

Ryssdal stopper opp og tenker.

– Så vil det jo være viktig å finne forretningsmodeller som passer for det. Drive fornuftig med salg og utvikling. Når ting flytter over til nettet, blir betalingsstrømmene mindre. Da tror jeg et suksesskriterium vil være å våge å ligge i forkant av utviklingen. Man må ikke være proteksjonistisk.

Ryssdals egen beskrivelse av medielandskapet er «riding the tiger». Utviklingen er vanskelig å spå.

– Fordi markedene endrer seg så fort, er det et spennende sted å arbeide. I fremtiden tror jeg bruken av mobil kommer til å bli enda større. Vi kommer også til å se mer av brukerbetaling for innhold på nett. I mangel på forutsigbarhet blir man nødt til å tenke annerledes. Da er det ikke så lett å legge en strategi med tre til fem års horisont.

– Hvordan vil organisasjonen se ut i årene fremover?

– Den må være robust, både finansielt og med tanke på kompetanse. Noen kompetanseområder blir veldig viktige i fremtiden. Det gjelder å kjenne kunden enda bedre. Vi må bli bedre på å anvende brukerdata overfor annonsører og i redaksjonelle produkter. I et uforutsigbart landskap må man ha noen karakteristika og tåle en del ting.

I senere tid har Jeff Zucker oppdatert sitt utsagn:
I think we’re at digital dimes now.