Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
Tidligere denne uka publiserte assisterende økonomiansvarlig i UKEN en melding i facebook-gruppen for de frivillige hvor han informerte om at svinnet fra ukekontorets kjøleskap skal fordeles likt på alle som har krysset denne høsten.
«På generelt grunnlag er det fryktelig mye svinn på kontordrikken. Derfor har styret og jeg kommet frem til konklusjonen om at svinnet skal fordeles likt på alle. For høsten ble dette fordelt til å bli lik 474kr, uavhengig hvor mye du krysset for. Det vil si at eksempelvis jeg som krysset for 63kr i høst, nå sitter med en gjeld på 537kr, det er frustrerende i know», skriver han i Facebook-gruppen.
«Videre skal vi jobbe med å kutte ned svinnet, betraktelig. Denne situasjonen er uheldig for alle».
I innlegget skrives det at fordelingen av kryssegjelda innebærer at alle de rundt 100 på krysselisten må betale 474 kroner hver, i tillegg til egen kryssegjeld. Svinnet for høstsemesteret har vært på nærmere 50.000 kroner, som til en flaskepris på rundt 26 kroner tilsvarer litt over 1900 flasker.
Det vil si at hver person som har krysset denne høsten, må betale for 19 ekstra flasker. Det inkluderer alle som har krysset kun et par flasker. Over halvparten har en total kryssegjeld på under 950 kroner, som vil si at de må betale mer i svinnkostnader enn de må betale i drikke.
Dersom man ikke har krysset i løpet av semesteret, slipper man å betale svinnkostnadene.
Både det høye svinnet og styrevedtaket ble møtt med vantro og misnøye hos mange av de frivillige. Dette ble svært synlig på jodel og i kommentarfeltet under Facebook-innlegget, som i ettertid ble tillagt beskjed om at de ikke hadde kapasitet til å svare på alle henvendelsene.
Bulle har snakket med Ukestyret Friskus, som er ansvarlige for Ukekontoret. De svarer som en enhet på spørsmålene våre.
– Hvilke rutiner har dere hatt for å følge med på svinnet?
– UKEN er et frivillig prosjekt som overlever på tillit til hverandre. Det gjelder også i kjøleskapet. Som mange andre grupper i NHHS har vi et åpent kjøleskap med en tilhørende digital krysseliste. I våre 44 år i drift har vi aldri hatt grunn til stramme inn den tilliten. Vi i UKEN ønsker å legge til rette for at alle våre frivillige kan avslutte dagen på UKEkontoret. Den tillitsbaserte løsningen er måten man kan legge til rette for dette. UKEN opererer likt som andre deler av NHHS. Vi fører kryss over lengre perioder, og tar en endelig opptelling ved periodens slutt. I dette tilfellet har det slått ut i at enkeltes mangel på kryssing har bidratt til et større svinn. Et svinn på 50 000 kr har vi aldri vært vitne til i løpet av vår tid på NHH. Det er svært skuffende, og skikkelig trist for de det går utover.
– Hvilke endringer gjør dere dette semesteret for å sikre at dette ikke skjer igjen?
– Krysselisten er et tillitssystem som har eksistert i lang tid i NHHS, og er et frynsegode ved å være med i et prosjekt eller underutvalg. UKEN har rundt 1200 medlemmer. For at de skal kunne gjøre sine oppgaver trenger de tilgang til UKEkontoret. Det eneste man kan gjøre er å følge opp hverandre tettere og sørge for at alle krysser. Til syvende og sist er krysselisten et gode UKEN tilbyr, men av våre 1200 medlemmer er det ingen enkelte som har ansvar for å monitorere at vi krysser. Det er det alle som har.
– Hvilket grunnlag har dere for å kreve inn disse pengene fra de frivillige?
– Når man fører seg selv opp på krysselisten får man privilegiet av å nyte flytende glede på UKEkontoret, men man må også plukke opp regningen for svinnet. Det samme gjelder for de fleste andre grupper med tilsvarende ordning. UKEN har da samme grunnlag som dem for å kreve inn disse pengene fra sine frivillige.
– Synes dere dette er en rettferdig måte å løse problemet på? Og burde dere ikke ta mer ansvar selv når dere ikke har klart å etablere et bedre system?
– Vi som utsteder krysseregningen er med å betale svinnet, som alle andre. En fordel med å være på krysselisten er at du får drikkevarer til en svært rimelig pris. Normen i NHHS er at man bidrar til å betale svinnet. Det kan slå hardt ut når man er et prosjekt med svært mange mennesker. Frem til i dag har vi ikke sett det som nødvendig å vike fra det tillitsbaserte kryssesystemet. Det har tross alt fungert over lang tid i studentforeningen. Vi tar det ansvaret vi må ta, som er å hele tiden ettergå alle steder hvor UKEN kan ha blitt overfakturert, og betale den delen av svinnet som belastes oss i UKEstyret.