Under et Star Wars-klingende alias sikter bergensrapperen Kristoffer Uthaug i $ushi X Kobe mot stjernene. Likevel spiser han ikke sushi og synes norsk musikk er dritkjedelig.

Kobe-Wan Kenobi er ingen enkel fyr å få tak i eller å avtale et møte med, selv etter gjentatte forsøk via agent og purring på mail. Til slutt tok desperasjonen overhånd. Det ryktes at han ofte er å se på Cafe Legal, så turen gikk dit nærmest på måfå. Etter tips derfra ble en klassisk facebookmelding brukt som siste utvei. Da tikket det inn et svar etter to minutter, halv tre på natten.

Ny EP
Rapduoen $ushi X Kobe, bestående av Onge $ushi Mane (Emir Hindic) og Kobe-Wan Kenobi (Kristoffer Uthaug), ble nylig omtalt i NATT&DAG blant bergensartister som vil sette agendaen i 2016. Selv er Kobe aktuell med ny EP, «Kobes vinter». Den vil komme ut under «$ushi X Kobe» på Spotify, men det er først og fremst ham selv, og ikke Emir, som har stått for musikken.

– Emir preiker litt på den ene låten, men ingen av låtene vil være med oss to sammen, forklarer Kobe.

Samarbeidet
«$ushis sommer» var på samme måte Emirs EP. Chris Lee, som ga ut 2009s store sommerhit «Talk to the hand», samt up-and-coming Kong Makko Makeba er derimot bidragsytere på «Kobes vinter». $ushi og Kobe er fortsatt et team og gode samarbeidspartnere, men noe ulike musikkpreferanser har gjort at de har bestemt seg for å lage noe egen musikk parallelt med samarbeidet som utgjør $ushi X Kobe.

Kobe sitter i baren med ryggen til da vi møtes på hans stamsted, Cafe Legal. Det er her han tilbringer mesteparten av tiden når han ikke er i studio. Som enhver rapper viser han ikke mer følelser enn et absolutt minimum. Han virker ikke å være i direkte dårlig humør, men overmåte pratsom er han ikke. Kobe fremstår noe lukket i begynnelsen av intervjuet. Han tenker seg godt om før han svarer på samtlige spørsmål, og av og til er det tydelig at han holder en del tilbake.

Rap og rape
Rap-duoen har lovet at «Kobes vinter» skulle slippes når hiten «Tenker feil» nådde 500 000 spillinger på Spotify. Grensen er nådd, og det er snakk om kort tid før den siste miksingen til «Kobes vinter» blir ferdigstilt i studio i Oslo. «Tenker feil» fra «$ushis sommer» har mot alle odds blitt nokså populær på tross av at P3 nektet å spille låten (fordi en av linjene i den visstnok skulle oppfordre til voldtekt). Kobe avfeier at låten er «rapey». Han utdyper at han opplever en høyere takhøyde for engelske sangtekster når det kommer til hva slags språk som anses som passende. Ting blir plutselig grovere når det er på norsk, eller bergensk i dette tilfellet. Dette fenomenet gjør det ikke akkurat enklere for artister i et allerede lite musikkmarked. Da spesielt for et såpass begrenset samfunn som norsk rap utgjør, med alle sine undergrener.

Snevert norsk musikkmarked
Kobe mener det norske musikkmarkedet er snevrere enn det trenger å være, og at denne prosessen blant annet skjer gjennom radio.

– Mesteparten av musikklyttere i Norge er ikke 22 år og hører på hip-hop, de er mellom 30 og 110 og hører på det som spilles på radioen. Her kommer Kristine Dancke og Marie Komissar (programledere i P3, red.anm.) inn og styrer hva som skal spilles. Da får vi mye folkelig indie med svevende tekster og fin gitar med ekko på.

Uansett virker det som om Kobe trives med tingenes tilstand. Hverken han eller $ushi har noen gang prøvd å lage låter som er typiske hitmaskiner.

– Målet er ikke nødvendigvis at alle skal sluke det vi lager og at folk skal like det første gang de hører det.

Trap rap, eller?
Å beskrive radiokommers musikk gjør han med letthet, men Kobe vegrer seg for å beskrive egen musikk. Han mener folk hører musikk på forskjellige måter og synes ikke noe om at han selv skal bestemme hva musikken deres er.

– Jeg vet da faen. Jeg tror ikke vi vet det selv engang. Den må bare høres.

Likevel er det flere som bruker trap rap som merkelapp på musikken til $ushi X Kobe. Det er en undergren av rap med tilknytning til amerikansk sørstatsrap, mer spesifikt fra Atlanta. Trap kan sies å være en slags hybridsjanger innenfor hip-hop, med innslag av crunk og selv dubstep. Internasjonalt er Gucci Mane den viktigste representanten. DJ Snake og Lil Jons platinumvinnende «Turn Down For What» er nok en låt mange drar kjensel på som har trap-elementer i seg. Tradisjonelt har norsk hip-hop, særlig fra Østlandet, hatt sterke bånd til amerikansk østkystrap med Tommy Tee i spissen. Rapmiljøet i Bergen skiller seg på denne måten ut i norgessammenheng. Kobe avfeier at han tråkker vei for trap som sjanger.

– Jeg synes vi baner vei for noe nytt heller enn en bestemt sjangergren. Jeg synes ikke det vi lager har vært gjort i Norge før. Det likner ikke på noe, og det er ikke meningen heller.

Bergensrap skiller seg ut stilmessig, men Kobe trekker også frem dialekt som element, og på hvilken måte det kan påvirke hvilke ord som brukes og hvordan språket høres ut.

– Dialekten kan gjøre at noe rimer og flyte fint etter hverandre på én dialekt, men få det til å høres helt annerledes ut på en annen dialekt.

En ny type bergensrap
Så hva er det som gjør at $ushi X Kobe skiller seg ut fra resten av bergensrapen? Yoguttene, med alle sine etterfølgere, har på mange måter stått for en ny bølge innenfor bergensrapen og utfordret etablerte bergensartister som A-Laget og Lars Vaular. Selv om $ushi X Kobe ble til i kjølvannet av Yoguttene, er det ikke store likhetstrekk å spore musikkmessig, sett gjennom en hip-hop-lupe. Kobe tror balansegangen mellom å bli inspirert og det å imitere andre er essensielt. Selv har han nemlig hørt veldig lite på rap, spesielt norsk rap. Derimot har han hatt interesse for rock og metal. Kobe tror dette har hjulpet ham i å unngå å lage nærmest identisk musikk til det som allerede finnes fra før, en felle han mener alt for mange musikere går i.

Rock som inspirasjonskilde
– Siden jeg har hørt på og hører på litt annen type musikk føler jeg at jeg kan ta ting derfra og bruke det som inspirasjon og gjøre hip-hopen litt mer spennende og annerledes. Jeg er veldig for forandring, i alle fall innenfor norsk musikk. Jeg synes generelt norsk musikk er drittkjedelig.

Det er et noe aggressivt preg på musikkrepertoaret til $ushi X Kobe. Det er ikke en like krass tone å spore i Onge $ushi Manes nye samarbeid med Hester V75. «Playaz» bærer slik preg av at Kobe ikke er med.

Derimot, når duoen samarbeider til vanlig balanseres den noe tunge hip-hopen med lettere asiatiske toner, derav det japanskinspirerte navnet $ushi X Kobe og deres «Japan EP» fra 2015. Kobe antar det asiatiske temaet kommer til å gå igjen, selv om det ikke er noe de nødvendigvis har bestemt seg for å satse på eksplisitt. Deres nye og Spotify-aktuelle «Brenner ned alt» bærer preg av dette.

Ser mot Danmark og Sverige
Kobe liker utviklingen av bergensk hip-hop, men tar igjen opp problemstillingen med snevert norsk musikkmarked. $ushi X Kobe har derfor sett seg ut Danmark og Sverige. I fjor spilte de blant annet under Roskildefestivalen. Slik situasjonen er i dag mener Kobe at våre nærmeste naboland er flinkere til å produsere musikk og har kommet lenger i musikkveien enn Norge.

– Jeg tror spesielt danskene er åpnere og har lettere for å forstå min og $ushis musikk enn det nordmenn gjør.

Et lite, men stort rapmiljø
Rapmiljøet i Bergens to mest kjente fløyer er Yoguttenes selskap YGMG (som $ushi X Kobe er tilknyttet) og NMG/G-huset (med blant annet Lars Vaular og Kamelen). Kobe avviser konflikt mellom disse partene. Rapperen legger heller vekt på at han liker utviklingen som foregår, blant annet med den relativt nye gruppen Hester V75. Likevel liker han ikke alt som lages for tiden, og synes mye av musikken er lite utfordrende.

– Hvis hip-hop-Norge tar seg sammen i løpet av 2016 er det meg og Emir, og ikke Unge Ferrari, som spiller under neste års Spellemann.

Som tidligere nevnt hører han ikke mye på hip-hop, og innrømmer til og med å ikke holde seg spesielt oppdatert omkring eget rapmiljø i Bergen. Da kan man lure hva han fyller dagene med.

LiseArtikkel

Gjør ingenting, spiser ingenting
Kobe lever nemlig ikke som bergensere flest. Han har en omvendt døgnrytme. Rapperen legger seg på morgengry mellom klokken fire og seks og står opp mellom tolv og fire på formiddagen hver dag. Han er en motkulturs svar på dagens generasjon perfekt, der alt skal gjøres ned til minste detalj og helst samtidig mens du gjør noe annet.

– Jeg gjør ingenting. Jeg bare er. For det meste på Legal.

«Wasabi til frokost, sashimi til kvelds» høres i «Wadadadeng›. Selv liker han ikke sushi.

– Nå er det ikke jeg som er Onge $ushi Mane, heller. Jeg spiser ingenting. Hvis jeg absolutt må spise går det i grønne epler og taco.

Kobe studerer ikke, men leser litt nyheter og bok i ny og ne. For tiden holder han på med «Moby Dick», hvis ikke leser han Vice News. 730 mener han derimot «er noe dritt».

«Si ingenting»
For øvrig er det samme produsent, TNB, som står bak beaten til «Wadadadaeng» og «Si ingenting», singelen Slim Kamel rakk å gi ut før han ble fakket av politiet etter en stund på rømmen. Kobe bekreftersitt vennskap med fengselsaktuelle rapperen, men har enda ikke besøkt Kamelen.

– Jeg har kompiser som har hatt kontakt med ham, så jeg vet han har det bra. Skriver musikk og gjør det man ellers gjør i fengsel.

På tross av at Kobe har null problem med studioinnspilling og det å stå på scene er det lett for oss å merke at han blir ukomfortabel når bildene skal tas på slutten av intervjuet. Han løsner heldigvis opp og smiler til og med når han får posere med hånden på rumpen til en plastikkdukke.

Neste store event
$ushi X Kobe spilte i fjør under Øyanatt, i tillegg til nevnte Roskilde. I år står SPOT-festivalen i Århus for tur, danskenes svar på by:Larm. For deg som gikk glipp av seneste gig på Vibbefest 19.februar er det bare å beklage. Ikke fortvil, gutta har flere bangers på lur. Selv om våren kommer snikende til Bergen by er det nok en god del som likevel lengter etter «Kobes vinter».