Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
I den nye serien Bullespørsmålene diskuterer Bulle dagsaktuelle temaer med sentrale NHH-personligheter. I dag: Karin Thorburn, professor ved institutt for finans, foreleser ved Wharton i USA og foreleseren på NHH med høyest inntekt.
1. NHH-ledelsen tviholdt på ønsket om å unngå digitale forelesninger, tross store protester fra studentene. Er dette en god strategi?
– Jeg har krav om oppmøte i mine forelesninger og studentene er fornøyde med det. Med opptak og filming taper en mye av dynamikken i klasserommet som er viktig for læring, nemlig engasjementet fra studentene. Hvis man sitter sammen og blir engasjert i interessante diskusjoner er læringsutbyttet mye høyere. Samtidig er det viktig at vi undervisere skaper et miljø studentene vil møte opp i. Det må være meningsfullt å være tilstede.
2. Mens NTNU har produsert store børsselskaper som Kahoot, er det kun Finn Magnus Toralls Milrab som har lykkes å nå hundremillionersoverskudd fra NHH. Har skolen et dårlig gründermiljø?
– Mange selskaper grunnlegger seg på patenter innen teknologiutvikling, og der er NTNU naturligvis bedre. Disse selskapene krever gjerne en gründer fra en bakgrunn ulik den du får på NHH. Det du får her er gjerne sentralt for å få produktet til "the next level", det vil si hente kapital og skalere opp. Hvis man heller spør seg hvor mange selskaper som har vært avhengige av NHH-ere for å vokse seg store og fremgangsrike, vil du finne mange flere selskaper
3. På NHHs Jodelkanal diskuteres det ofte seriøse problemstillinger, og noen ganger litt mindre formelle temaer. Hvor mye følger du med på kanalen og hvordan lar du deg påvirke av det som står der?
– Jeg vet at den finnes, men jeg har aldri vært inne på den.
4. Nicolai Tangen skapte furore i fjor høst da han uttalte at ledelsen ikke bryr seg om studentene. Har han et poeng med kritikken sin?
– Nei, det syntes jeg ikke jeg. Det han henviser til er sammenlignet med det amerikanske universitetsmiljøet han kommer fra, på Wharton ved University of Pennsylvania. Jeg underviser selv der, og der er kravene på både studenter og fagstab veldig høye. Studentene betaler en høy tuition, og da blir de kravstore. Elite-universitetene har mye mer resurser til å ha små klasser og hjelpe studentene med jobbsøking, CV-skriving etc.
– Man kan ikke kritisere det norske universitetssystemet for dette, siden studentene ikke betaler. Tangen sa at det er dårlig at vi satser på forskning, men der mener jeg at han har misforstått. På Wharton er det ekstremt høye krav på undervisning, men også til forsking. NHH bryr seg om studentene og gjør det de kan, men man er i en annen finansiell situasjon og har ikke samme muligheter som toppskolene i USA.
5. NHH har under oppussingen brukt 3,4 millioner kroner på kunst, mens studentforeningen de siste tre årene har levert et overskudd på 10 millioner kroner. Har vi for mye penger og for lite å bruke det på?
– Man må skille mellom NHH og NHHS. Da jeg studerte ved Handelshøyskolen i Stockholm var det skolen som fikk inntektene fra bedriftspresentasjoner etc., mens her er det studentforeningen som organiserer. NHHS har for mye penger, mens NHH har ikke noe store overskudd å rutte med.
6. Campus er kjent for å ha et flust av personligheter som bidrar til et unikt undervisningsmiljø. Hvilken lektor ville du helst sitte fast med i heisen i en time og hva hadde dere diskutert?
– Jeg hadde gjerne sittet fast med Inger Stensaker, og vi hadde diskuter alt mulig rundt spennende kurs på executive, hvordan man engasjerer bachelor- og masterstudenter, etc. Og vi hadde snakket mye om geopolitikk og oljefondets konstruksjon, der vi begge sitter med i et utvalg. Også det nye kurset på finans, som handler om internships i kapitalforvaltninger.
7. Det har vært diskusjoner om NHH har blitt frakjørt av andre siviløkonomutdanninger, blant annet som følge av at Oljefondet nå ansetter flest fra NTNU. Hvilke endringer bør NHH gjennomføre for å være relevante fremover?
– Det er viktig å ha en utdannelse der vi får ansvarsfulle aktører som kan lede samfunnet. Hvordan skaper vi det på NHH? Jeg ville sett hele utdannelsen i et lys. Har vi nok innhold og eksponering som utvikler studentene ikke bare rent teknisk, men også som mennesker og gode ledere? Ikke bare studenter som får A, men studenter som kan bygge morgendagens samfunn?
8. Studentforeningen har hatt sine skandaler opp gjennom årene. Rasering av hotellrom, syrebelagte dansegulv i klubben, og sist som episenter for Covid-19. Hvorfor skaper studentene gjentatte ganger oppstyr som havner i mediene?
– NHH ligger i Bergen og de fleste er tilreisende. Det skaper sterke bånd. Samtidig er ikke alle studentene modne når de kommer, og noen ganger går det litt ut av kontroll. NHH er en nasjonalt viktig institusjon, og det er mye fokus på hva som skjer her. Når man kombinerer alt dette, blir det lett mye medieoppmerksomhet.
9. I kjølvannet av økt inflasjon har prisene på grunnleggende levevarer økt kraftig. Utdanningsminister Ola Borten Moe har imidlertid utelukket å øke studiestøtten fremover. Bør han skifte mening?
– Det er et problem om det rammer studenter, som allerede har begrenset inntekt. Samtidig er dagens støtte, for eksempel strømstøtten, et dårlig verktøy da det ikke gir insentiver til å kutte strømbruken. Det hadde vært bedre med økt bunnfradrag, eller om studentene fikk tjene mer uten at studiestøtten avkuttes.
10. Etter en lang dag på skolen frister det ofte med en tur ned i kjelleren for en god drink og sosial mingling. Hvilken bar går du til først og hva har du i glasset?
– Jeg hadde aller helst gått ned til byen – og ikke ned i kjelleren!