Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
Det var lagt opp til høytidelig stemning med snorklipping da biblioteket offisielt skulle åpnes etter omfattende oppussing.
Arrangementet fristet blant annet med enkel servering, men det var kanskje det NHH serverte på sine sosiale medier som vekket størst oppmerksomhet.
Videoen kan sees lenger nede i saken.
Først ble videoen publisert på TikTok, noen timer senere som innlegg og i «story»-funksjon på Instagram. Videoen gir seeren en såkalt tour av det nye biblioteket, i tillegg til Thøgersens snorklipping. Sangen som akkompagnerer videoen er «Prada» av cassö, RAYE & D-Block Europe.
– Er det tull? Det høres jo helt teit ut. Dette er helt ukjent for meg. Vi har en TikTok-konto, men dette hørtes ikke bra ut, uttalte NHHs rektor Øystein Thøgersen til K7 Bulletin da han ble spurt om videoen mandag kveld.
– Kanskje de som har laget videoen ikke har lest teksten. Eller enda verre, at de har lest den, sa han.
Senere samme kveld opplyste Thøgersen i en tekstmelding til K7 Bulletin at videoen var slettet fra samtlige plattformer.
– Videoen skulle være en artig liten film som viste åpningen av det nye biblioteket. Så ble det lagt på noe musikk, uten at den som gjorde det tenkte nøye nok gjennom hvilken tekst som var i sangen, sier Geir Mikalsen, direktør for kommunikasjon samfunnskontakt ved NHH.
Da de fant ut av dette ble den slettet fra både Instagram og TikTok.
– Det så litt merkelig ut, for å si det mildt, forteller han.
Videre forteller han at videoen i utgangspunktet var artig, og passet målgruppen.
– Det var sangteksten som gjorde dette … ikke helt smakfullt, sier Mikalsen.
Mikalsen forteller at hensikten med NHHs tilstedeværelse på TikTok er å nå ut til studenter på skolen og til elever på videregående som kan være interesserte i å studere på NHH.
– Teksten lå på da vi ble tilsendt videoen, så det var det vi forholdt oss til. Når det er trendsanger kan det være en fordel å lytte gjennom, og se på hva vi skal kommunisere. Det kan være lurt å ta en ekstra sjekk neste gang.
Det er studenter som er SoMe-koordinatorer og som dermed er ansvarlige for å lage innhold til TikTok, ifølge Mikalsen.
– Som regel kontrollerer «sosiale medier»-ansvarlig innholdet, men denne gangen la ikke vedkommende merke til teksten som lå på videoen.
K7 Bulletin retter: I opprinnelig versjon ble det skrevet at «Studentambassadører er TikTok-ansvarlige». Det stemmer ikke. Feilen ble rettet klokken 18.45 onsdag. Bulle beklager feilen.