Røde partier + islam = sant?

By |2016-02-05T19:16:13+01:0015:18, februar 1st, 2016|Økonomi|

Venstresiden har historisk sett sjeldent nølt med religionskritikk. Nå innrømmer de at de har gjort et unntak med islam.

Andreas Halse er tidligere leder av Sosialistisk Ungdom. I 2013 gikk han ut mot Sosialistisk Venstrepartis forslag om å tillate religiøse hodeplagg i politiet i Aftenposten.

– Når man i multikulturalismens navn eller toleransens navn tillater særkrav fra enkelte religiøse, så er det en misforstått toleranse, skrev Halse da.

Idag sier Halse at han mener SV og venstresiden generelt burde hatt en mer sekulær profil, og legger til at det ikke er nok med ord om de ikke følges med handling.

– Det hjelper ikke å snakke om sekulære verdier den ene dagen hvis du tillater religiøst begrunnet omskjæring av spedbarn den neste dagen, sier han.

Halse, som ifjor også skrev en kronikk hvor han omtalte Saudi-Arabia som et «drittland», mener det finnes stemmer på venstresiden som kritiserer islam. Men han sier også at noen nøler.

– Det er nok mange som er kvier seg for å bygge opp under FrP sitt verdensbilde i en polarisert debatt. Venstresidens utfordring i dette spørsmålet bør være å bygge opp en selvstendig analyse som tar innover seg de utfordringene som oppstår i brytningspunktet mellom liberale verdier og religiøs lære.

Halse mener hans meningsfeller har blitt flinkere til å diskutere religiøse spørsmål siden han først uttalte seg om temaet.

– Debatten i Norge går i riktig retning, og det er en langt større takhøyde for å diskutere disse spørsmålene også på venstresiden. Ikke minst kommer det frem flere tydelige stemmer med muslimsk bakgrunn.

Menn vil ikke ta kvinner i hånden

Rasmus Haugen Sandvik er bystyrerepresentant for Arbeiderpartiet i Bergen, og er avtroppende leder av partiets studentlag i samme by. Han mener det er hold i påstanden om at venstresiden er for dårlig til å kritisere islam.

– På venstresiden er man nok litt redd for å legge stein på byrden på grupper som har en vanskelig situasjon i Norge, samt konsekvensene av å kritisere islam. Sistnevnte er derimot ikke spesielt for venstresiden, sier Sandvik.

– Når IS utfører et terrorangrep, er alle partier imot det. Men vi hører mindre kritikk av etablert, konservativ islam lik den vi ser i etablerte stater i Midt-Østen, og i noen tilfeller i Norge. Hvorfor det?

– Skal jeg være helt ærlig, tror jeg folk tar det som en selvfølge at vi er imot det. Det er det samme med konservative kristne. Vi bare vet det er teit og blir lei av å si det.

– Hva tenker du om mannlige muslimer i Norge som ikke en gang vil ta kvinner i hånden?

– Visse normative syn må man få ha, særlig når gruppen er relativt liten. Det vi som politikere bør fokusere på er de normer som bryter med loven, og de som kan lede til fremtidige lovbrudd. Men hvis en gruppe med et slikt syn blir stor og får innflytelse, da må vi snakke om det.

– I Norge kommer det meste av islamkritikken fra FrP. Har venstresiden påtatt seg rollen som «forsvarer» av islam bare for å motsi seg dem? Er det blitt flaut å være enig med FrP?

– Nei, det tror jeg ikke, men jeg tror mye handler om virkemidler og retorikk. I Ap er vi villige til å se på tiltak, uten at vi dermed skal gå ut å prate nedlatende av den grunn. I FrP er det annerledes. Der smeller de gjerne til i media først. Ap prøver å starte med en politisk realitet. Vi har ikke lyst å ta en debatt hvor noen blir unødvendig utsatt, og det gjelder mange grupper. Det følger et tungt ansvar med det å være politiker, man bør være forsiktig og hele tiden tenke på konsekvenser for individ, grupper og samfunn.

– Sier du at utsatte grupper tar skade av at FrP «smeller til» i media?

– Ja, det vil jeg si. La meg først si at alle grupper du ikke kan tulle med, er per definisjon en undertrykt gruppe i samfunnet. Jeg mener selvfølgelig at man skal kunne tulle med grupper som muslimer, homofile, kvinner og jøder. Men at man kan tulle med noen, betyr ikke at man må gjøre det, og politikere skal vokte seg spesielt for i ironisere siden det er så kontekstavhengig. FrP utelater også å nyansere. Fremfor å si at noe flere muslimer enn nordmenn gjør noe ulovlig så fremmes det gjerne som at muslimer gjør noe ulovlig. Det er klart muslimer som grupper tar skade av det!

Per Sandberg og t-skjorter

– FrP får jo ofte rasismeanklager når de kritiserer islam. Er kritikk av islam rasistisk?

– Nei, det er det per definisjon ikke. Men når FrP og Ap legger frem noe vi er enige om, legger vi frem det på forskjellige måter. Ta for eksempel t-skjorten til Per Sandberg, hvor det sto «Good Journey» med et vannmotiv: I stedet for å snakke om økonomiske konsekvenser og etiske vurderinger når det kommer til innvandring – noe jeg synes er bra – så viste Sandberg flyktningene fingeren via t-skjortevalget, og det er i det øyeblikket man kan begynne å lefle med rasismekortet. Man tar ikke på seg en sånn t-skjorte.

– Ap legger gjerne fakta til grunn. For en liten tid tilbake prøvde jeg å finne en økonom som kunne mye om innvandring, fordi jeg ville ha fakta. Vi på venstresiden er nok redde for å bli tatt av fagfolk i å gjøre feil. FrP har et mer liberalt syn på faktafeil.

K7 Bulletin tar senere kontakt med Sebastian Bagaas, formann i Bergen FpU. Han mener det er viktig at debatten om islam i Norge tas.

– Religion er en privatsak, men det er utfordringer med for eksempel kvinnesyn og integrering. Noen grupper har mer ekstreme holdninger som strider med vår kultur og dette hemmer integrering. Derfor er det viktig at politikere ikke legger lokk på debatten, det kan på sikt skape uønskede holdninger i samfunnet.

Bagaas synes ikke noe om Sandviks holdning til konservativ islam.

– Dette er typisk Arbeiderpartiet. De nekter å komme ut av tåken og ta debatten før problemene blir store nok. Vi i Fremskrittspartiet har alltid kalt en spade for en spade og det skal vi fortsette med.

Sandviks påstand om at FrP bare «smeller til i media» lar ikke Bagaas seg føye av.

– Det er helt riktig at vi i FrP tar debatten. Det gjør ikke Ap. Bare se på hvordan Ap håndterte karikaturstriden, da Vebjørn Selbekk ble anklaget av Jonas Gahr Støre for å skape konflikt da han trykket Muhammed-karikaturene. Her viser Sandvik at disse holdningene ikke ha endret seg i hans parti.

Bagaas her heller ikke sansen for Sandviks kommentar om t-skjorten til Per Sandberg.

– At Sandvik henger seg opp i en t-skjorte som Per Sandberg har brukt viser vel litt av desperasjonen i Ap nå som FrP rydder opp i innvandringspolitikken. At Sandvik også beskylder FrP for å ha et mer liberalt syn på faktafeil klarer jeg ikke ta seriøst.