Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
Det var med stor uro og frustrasjon jeg leste, ironisk nok først på Jodel, at NHH skulle slutte å filme forelesninger. Jeg skal ikke gå inn på hvor provoserende og dårlig informasjonsflyt det har vært rundt filming av forelesninger, ei heller hvor svak argumentasjonen til ledelsen er.
Spørsmålet mitt er kort og godt: Stoler ledelsen så lite på studentenes intensjoner med studiene?
Jeg husker godt da jeg begynte her i 2017 og ble fortalt om at NHH filmer forelesningene. Jeg stilte pliktoppfyllende opp på alle forelesningene første semester og tenkte ikke så mye over hvilket gode dette faktisk var. Etter forelesningene følte jeg meg ofte tung og sliten, og til tross for flittig notering så fikk jeg aldri med meg alt.
Les også: Peter Syse: – NHH glemmer seg selv blant ambisjonene
Fra samtaler med medstudenter har jeg innsett at jeg ikke er den eneste som opplever det slik. Studenter lærer på forskjellige måter, i forskjellig tempo. Noen liker å se alle forelesninger i Aud Max, noen foretrekker å se de på sal, mens andre trenger å gjøre begge deler. Dette er helt greit, og når man går høyere utdanning burde man få lov til å velge selv.
I «Rapport fra Seksjon for utredning og kvalitetssikring, august 2017» bestilt av NHH fremkommer det blant annet at «Følelsen av utmattethet knyttes blant annet til stor arbeidsbelastning, særlig i eksamenstiden. (...) Noen studenter føler seg bakpå og at det er vanskelig å hente seg inn igjen.» Rapporten trekker frem at flere studenter ved NHH sliter med eksamensangst. Personlig kjenner jeg flere som har vanskeligheter med å mestre dette stresset.
Å fjerne filming av forelesninger vil ikke gjøre eksamensangsten mindre, men heller forverre den for den enkelte.
Studentenes Helse- og Trivselsundersøkelse 2018 viser at mer enn én av fire studenter opplever alvorlige psykiske plager i løpet av studietiden. Som student er det utrolig mye som skjer, og livet er ikke alltid på lag. Det er ikke til å stikke under en stol at det er et stort karakterpress på NHH, og at dette preger den psykososiale hverdagen til studentene. Noen må ha deltidsjobb for å få ting til å gå rundt, og andre sliter med sykdom. Noen har barn, mens andre igjen har internships. Å frata studentene muligheten til å styre hverdagen selv, hjelper ingen.
Nygaard presiserer at innlegget ikke er skrevet på vegne av Representantskapet, og at det er hennes personlige mening.
Ønsker du også å delta i debatten om filming av forelesninger? Send e-mail til red@k7bulletin.no.
Les også:
Peter Syse: – NHH glemmer seg selv blant ambisjonene