Dette må du vite om gaver, smøring og personlige fordeler.


Lars Jacob Tynes Pedersen har stekt vafler for NHH Aid i 1999 og kjøpt en ponny til Uken. Nå forsker han på etikk i høyblokken.

– Er det greit å skaffe seg personlige fordeler eller gaver i forbindelse med tillitsverv i studentbergen?

– Det avgjørende er hva studentene synes det er greit at lederne deres gjør. Den største faren er kanskje at det oppleves som urettferdig i resten av organisasjonen at noen skaffer seg fordeler. I en bedrift jeg besøkte, forsøkte man å fordele gaver jevnt blant de ansatte. Får man en konfekteske, setter man den ut, slik at alle kan forsyne seg. Eventuelt kan man selge gaven, og så går pengene til fellesskapet.

– Hvorfor gir forretningsforbindelser
gaver?

– Det kan være mange ulike årsaker. En mulighet er jo at de liker deg. Andre ganger er det like gjerne fordi de tror de kan oppnå noe. Det kan være innflytelse, men det kan også være et ønske om å bli sett av andre. Det er notorisk vanskelig å kartlegge intensjonene. Ofte ser vi en kombinasjon av både selvinteresse og mer idealistiske motiver.

– Virker det? Er det egentlig mulig å smøre folk med gaver i dag?

– Det er det. Dette avhenger blant annet av om mottageren forstår intensjonen med gaven. Tenk på når mafiaen sier «nice place you have here. A shame if something happened to it». Her vil de at du skal forstå hva de mener. På samme måte kan folk gi gaver hvor det er underforstått at du på et tidspunkt må gi noe tilbake.

– Når er det egentlig en gave
blir problematisk?

– Størrelse, tidspunkt og andres oppfatning er avgjørende. Kommer gaven i forbindelse med en beslutningssituasjon, blir det umiddelbart langt mer kritisk. Uavhengig om gaven virker, kan folk begynne å stille spørsmål ved beslutningene våre. En gave kan være et problem fordi den faktisk påvirker oss, men også fordi det kan ødelegge legitimiteten vår i andres øyne. Dette gjelder særlig når man forvalter ressurser og makt på vegne av andre. Mange internasjonale bedrifter, blant annet Statoil, har svært strenge grenser for hva du kan motta. Det er også strenge krav til rapportering. Dette er et tegn på at selv små gaver kan være problematiske, ikke minst på grunn av signaleffekten.

– Hvor utbredt er det å gi gaver i næringslivet?

– Det er vanskelig å anslå omfanget. Men når jeg snakker med bedrifter, får jeg høre at dette er en rykende pistol. Veldig mange bedrifter og offentlige virksomheter er utrolig redde for dette, og det får meg til å tro at det forekommer. Dette er så betent materie at bedriftene velger å sette inn strenge retningslinjer, for å unngå spekulasjon og negative situasjoner.