Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
En av de som har bestemt seg for å kutte ut Facebook er professor i tjenesteinnovasjon og leder av Center for Service Innovation (CSI) ved NHH, Tor Wallin Andreassen.
«Det paradoksale er at mens brukerne kan leve uten Facebook, kan ikke Facebook leve uten brukerne», skriver professoren i en artikkel i Bergens Tidende publisert 5. Januar 2019.
Stadig flere blir bekymret for om sitt personvern blir godt ivaretatt i det sosiale mediet.
– Jeg har ingenting å utsette på selve appen, men det er deres forretningspraksis eller kanskje mangel på nettopp det som er problemet. At jeg fikk bruke Facebook gratis fordi de levde av mine data var OK til å begynne med, men vokste over tid som en smerte for meg. Jeg innså at jeg var offer for nettverkseffekten: alle andre var på Facebook og da måtte også jeg være der, forteller Andreassen til K7 Bulletin.
Dråpen i begeret
– Men, med Cambridge Analytica i tillegg til Russlands involvering i den amerikanske valgkampen 2016 fikk jeg nok. Her var et selskap uten omtanke for sine brukere mtp. propaganda/påvirkning/manipulasjon. At de også ville integrere mine data med andre aktører var dråpen i begeret, fortsetter Andreassen.
Det er ikke bare Andreassens beger som har rent over. I Business Intelligence kan man lese at Facebook var det sosiale mediet blant alle sosiale medier med den laveste tilliten i 2018, og også størst nedgang fra 2017. Det er kanskje ikke så rart, med tanke på at de i 2018 ble avslørt for å ha lekket personlig informasjon tilhørende millioner av brukere, som senere ble brukt til politiske formål, i den velkjente Cambridgde Analytica-skandalen. Facebook-aksjen på NASDAQ har falt betydelig etter skandalen i 2018.
– Tillit er noe man må arbeide for å få. Nå har de revet den ned, hevder professoren.
Håper på en nykommer
I lys av kritikken selskapet har fått i det siste, hvordan tror du Facebook vil forsøke å endre seg i årene fremover?
– Genuint håper jeg at en annen aktør kommer med et reelt alternativ og at de kan etablere seg uten å bli kjøpt opp av FB. Med 2,3 milliarder aktive brukere har Facebook tilnærmet monopol. Kobler du dette med brukernes Fear of Missing out (FOMO) har de de facto monopol. Slik sett har Zuckerberg/Sandberg lite incentiv til å justere seg, sier Andreassen.
– Derimot ville mye skje dersom annonsørene snudde ryggen til FB. Derfor tror jeg at FB-ledelsen vil arbeide hardt for å overbevise dem om at FB er det beste stedet å annonsere. Og da må de vinne brukernes tillit. Her nytter det ikke å snakke, men å handle.
Har klart å holde seg unna
Hvordan har de første ukene uten Facebook vært?
– Å unngå å bruke Facebook har vært helt uproblematisk. Jeg har ikke hatt noe savn eller sett rosa elefanter i rommet. Noe av forklaring på at «suget» ikke har vært der kan være at jeg har dekket behovet for sosiale medier gjennom Twitter, LinkedIn og min egen blogg. Totalt sett har sannsynligvis ikke tiden jeg bruker på SOME gått ned, men jeg føler meg bedre ved å ikke være en del av FB, og ikke minst å slippe å se alle de «lykkelige utstillingsbildene», mener professoren.
Facebook-forskning
At sosiale medier kan ha uheldige psykiske bivirkninger, har forskere vært på sporet av en god stund. Det har vært særlig mye diskutert med tanke på barn og unge. Kanskje bidrar sosiale medier til urealistiske forventninger som vi ikke har godt av? Hallgeir Sjåstad, psykolog og forsker i FAIR Insight Team (SNF/NHH), viser til tre ferske forskningsartikler som kan si oss noe rundt denne problematikken.
Enkeltstudier blåses opp i media
Kan forskningen si noe om koblingen mellom bruk av sosiale medier og lykke?
– En mye omtalt studie av Jean Twenge og kolleger fra i fjor (2018), fant en positiv korrelasjon mellom bruk av sosiale medier og depressive symptomer hos ungdom. Det vil si at de som har tegn på depresjon har en tendens til å bruke mer tid på sosiale medier enn de som ikke har tegn på depresjon. Jeg er umiddelbart usikker på årsakssammenhengen her, og synes at slike enkeltstudier har en tendens til å bli blåst veldig opp i mediene, sier Sjåstad.
Han kan også fortelle om et ferskt tilsvar ledet av Taylor Heffer. Her baserte de seg på longitudinelle data som hadde fulgt en stor gruppe ungdommer og unge voksne over en periode på 2 til 6 år. Denne studien fant ingen effekt av sosiale medier på depressive symptomer, men de fant en sammenheng i motsatt retning: Når deltagerne allerede var triste og nedstemte, så endte de opp med å bruke mer tid på sosiale medier i ettertid. Altså, problemet ser ikke ut for å begynne med sosiale medier, sier Sjåstad.
Varierende resultater
– En tredje studie, fra Stanford-miljøet (Allcott, Braghieri, Eichmeyer, Gentzkow, 2019), brukte et eksperimentelt design til å kunne si noe mer om årsak-virkning. En stor gruppe individer ble rekruttert på bakgrunn av at de var villige til å deaktivere Facebook-kontoen sin, forteller forskeren.
– I den ene betingelsen ble deltagerne tilfeldig utvalgt til å gjøre nettopp det, mens deltagerne i kontrollgruppen ble de bedt om å fortsette som før. Her viste resultatene at de som koblet seg fra Facebook i fire uker følte seg lykkeligere og mer tilfreds med livet i ettertid, og det bidro også til mindre bruk av sosiale medier i etterkant av studien.
– Dette betyr at resultatene spriker, sier Sjåstad.
Andre faktorer viktigere for lykke
– Gjør altså Facebook det vanskeligere å leve ut lykken og det gode liv?
– Kanskje kan mindre bruk av Facebook og sosiale medier gjøre folk litt lykkeligere ved å frigjøre tid og krefter til andre ting, hvis det er det de vil. Men så langt jeg kan se, finnes det ikke forskningsmessig grunnlag for å si at sosiale medier er entydig negativt eller at det går på helsen løs. Her tror jeg rett og slett at andre ting betyr mye mer – slik som god søvn, fysisk aktivitet, gode venner, og en studiehverdag eller en jobb som man trives med.
Consumers are king
Som en avslutning ønsket jeg å høre med Tor W. Andreassen om han hadde noen tips til dem som kanskje tenker litt på å kutte ut Facebook, ettersom han selv har vært Facebook-fri i to måneder.
– Det er lett å droppe Facebook. Men det som gjør det vanskelig er at Facebook er vevd inn i livene våre i forbindelse med effektiv kommunikasjon mellom undergrupper på Facebook. Men jeg er alltid optimist og tenker på et brukeropprør som et godt pressmiddel for å få frem alternativer. Det finnes virkelig gode alternativer for effektiv kommunikasjon.
– Og husk: “consumers are King when they vote with their feet and take their business somewhere else!”, avslutter professoren.
LES OGSÅ: