Daniel Hammer (22) går 3. kull på NHH, og YouTube-kanalen hans “Nirth” har mer enn 36 000 abonnenter og 19 millioner avspillinger. Han har siden 2013 spesialisert seg innen Pokémon-hjelpevideoer, og er med det en rutinert innholdsskaper. Så hvordan lykkes en på YouTube? Jeg ringte ham for en uformell prat om “Nirth”, økonomi, og tips og triks til deg som ønsker å begynne med YouTube.

Med et kanalnavn som ble lagd i 6. klasse startet Daniel Hammer i 2013 en YouTube-kanal dedikert til Pokémon. Dette var det flere årsaker til:

– Jeg har alltid hatt en interesse for Nintendo, videoredigering og digitale plattformer, sier Hammer.

Det å få et betydelig antall abonnenter er ikke noe som skjer over natten. Hammer forteller om et veldig sesongbasert marked for videoene sine der det er et enormt trykk i ukene etter lansering av nye spill.

– Det er stort sett lansering i november, og det er ikke uvanlig at jeg lager rundt 200 videoer de første ukene etter lansering. Jeg har heldigvis satset på korte snutter, og får produsert tre-fire videoer i timen.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Skjermprint 23.09.20

_______________________________________________________________________

Hvem er Daniel, mannen bak Nirth?

Favorittpokémon: Togekiss

Antall følgere: 36 500

Antall avspillinger: 19 millioner 

Andel av seere som er norske: 0,6 prosent

Månedlig inntekt fra Youtube: 6000 kr

______________________________________________________________________

– Jeg tror det er en kulturell greie

Hammer beskriver intense perioder etter lanseringer, men anslår at han nå den siste uken ikke har brukt mer enn én time på YouTube. Med fokus på studier, samboer og YouTube-kanal blir tiden strukket til det ytterste:

– Både studiene, YouTube og sosiale relasjoner kan ta så mye tid man bare vil. Det er litt upraktisk at det er nytt spill midt i eksamensperioden hvert år.

Det siste året har det vært 7,9 millioner avspillinger på kanalen hans. Over 50 prosent av disse seerne kommer fra USA, og norske seere utgjør kun en andel på 0,6 prosent. Han får dermed gå ubemerket hen på både skolen og i byen, og anser seg ikke som en influencer. Ifølge Hammer er det ikke så mange nordmenn som har kjennskap til Pokémon på konsoll. 

– Jeg tror det er en kulturell greie. Her i Norge vil jeg si at det ikke er så populært.

– Men hva med Pokémon Go?

– Pokémon Go er litt ved siden av det jeg driver med, men «sommeren alle spilte Pokémon Go» var morsomt for meg. Jeg har jo holdt på med Pokémon i lang tid, så når «alle» skulle flokke seg rundt det føltes det rart.

Les også: Møt NHHIs nyeste tilskudd

Vi befinner oss i spesielle tider, og dette påvirker også spillrutinene til folk.

– Det er vanligvis veldig stor forskjell i trafikken mellom hverdag og helg. Folk spiller naturligvis mer i helgene, så da er det vanligvis 33 prosent økning i trafikken. Etter lockdown forsvant dette faste mønsteret, og det har egentlig blitt én sammenhengende helg.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Avspillingsstatistikk de siste 365 dagene.

 

Hvor lukrativt er livet på YouTube?

På spørsmålet om han tjener penger på YouTube kan Hammer svare at han nå kan tjene rundt 6000 kroner i måneden.

– Jeg har en Patreon-side (en folkefinansieringsplattform der kunstnere kan få støtte direkte fra sine fans på regelmessig basis, eller hver gang de legger ut nytt innhold, red.anm.). Der er det et par stykker som har støttet veldig lenge. Dette utgjør gjennomsnittlig 300-600 kroner i måneden, men mesteparten av inntektsgenereringen stammer fra avspillinger på videoer, annonser som blir spilt, og YouTube Premium. Inntektene kommer litt av seg selv.

Han forteller at han kunne jobbet litt smartere og mer strategisk med å finne sponsorer.

– Utfordringen i mitt tilfelle er at jeg stort sett lager korte videoer, og det er lite optimalt for annonseinntekter. Ofte er det sånn at lengre videoer får bedre annonser. Videoer med mer substans gjør det lettere å invitere en sponsor til et godt samarbeid.

Les også: Slik får du de kuleste internshipene

Lengre videoer har ofte lengre «holdbarhet» enn bare ett år ifølge Hammer. De kan vise seg å være mer populære i senere tid etterpå, fordi det kan være ting som treffer bedre da. Han forteller at visse videoer som ble lagd i 2016 det siste året har fått rundt 50 000 avspillinger hver.

– Da har de egentlig ikke vært så populære i 2016, men truffet bedre senere. Hvis jeg bygger en portefølje med lengre videoer så kan det bli lettere for meg å presentere mer forutsigbare tall. Det er ofte noe sponsorer gjerne er interesserte i fordi antall avspillinger på videoene mine varierer veldig: noen har 250, mens andre har 250 000.

 

YouTuber på fulltid?

Med en gjennomsnittsinntekt på 6000 kroner i måneden går Hammer over den norske frikortgrensen, men slipper å betale merverdiavgift.

– Alle transaksjoner kommer fra utlandet så det kvalifiserer for nullsats. Teknisk sett så eksporterer jeg en tjeneste, så jeg skal ikke betale merverdiavgift. Det var først i fjor jeg kom meg over frikortgrensen, sier Hammer.

Han får opprinnelig betalt i dollar og det gjør en svak krone gunstig.

– Jeg har veldig interesse for dollaren, så det var sånn «oi, shit! vent litt» da den norske kronen ble svak. Hvis dollaren er på tolv, tjener jeg plutselig 40 prosent mer enn vanlig.

På spørsmål om målsettingen er å slå gjennom som en YouTuber på fulltid er han nølende.

– Det som er vanskelig er at det er veldig sesongbasert. Hadde jeg klart å lage en lengre serie som har større potensial for å tjene penger så hadde det vært veldig kjekt. Men det virker for min del som at det er for sesongbasert til at det blir lønnsomt nok til at jeg kan klare å leve av det, avslutter Hammer.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Avspillingsstatistikk de siste fire årene.

 

Har du lest disse sakene?