Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.

Annonsere?

I skjæringspunktet mellom jobb og lidenskap

Øyvind Grimsgaard er storfornøyd. Han har nettopp fått en mail som gir grunn til å feire. Foto: Gam Nguyen, Foto NHHS
Øyvind Grimsgaard er storfornøyd. Han har nettopp fått en mail som gir grunn til å feire. Foto: Gam Nguyen, Foto NHHS
28. oktober 2019
Sist oppdatert: 28. oktober 2019

Tidligere NHH student, Øyvind Grimsgaard, ville ikke slå seg til ro med å bli konsulent eller revisor, men ønsket å jobbe i krysningspunktet mellom musikk og business, som musikkmanager. 

Grimsgaard er nettopp tilbake fra Asia-turné og har viet oss en audiens på kontoret sitt, oppi tårnet på USF Verftet.

Han er en meget travel mann, og siden han ble uteksaminert fra NHH for ni måneder siden er det ikke lite som har skjedd i livet hans. Foruten å manage artistene sine døgnet rundt, signere nye artister og dra på en månedslang Asia-turne med Jakob Ogawa, har han rukket å gifte seg og bli far til ei jente. Sammen med grunnleggerne av management-selskapet Paperclip holder han til i nyoppussede lokaler, når jobben tillater ham tid hjemme i Bergen.

Øyvind Grimsgaard:

  • 26 år gammel bergenser, gift og nybakt far
  • Uteksaminert fra NHH i desember 2018
  • Musikkmanager hos Paperclip Management
  • Sjef for Campusfestivalen 2015
  • Bookingansvarlig for Hulen (2012-2018)
  • Grunnlegger av Wake Management (2013-2018)
  • Grunnlegger av Mount Event (2014-)

Les også:  https://k7bulletin.no/martin-schutt-mer-entreprenorskap-i-pensum/

 

Startet sitt første selskap første år på NHH

Fra starten har musikk vært en stor lidenskap for Øyvind, sammen med trangen til å skape noe. 

– Jeg begynte som utøvende musiker. Jeg spilte gitar, og synes det var kjempegøy å spille på festival. Jeg ble mer og mer interessert, og etter hvert ble jeg også tiltrukket av business-siden (av musikk, red.anm.).

Han begynte å jobbe som bookingansvarlig hos Hulen allerede før han begynte på NHH, og etter et år følte han at han hadde bygd opp nok kompetanse til å starte noe eget. Da ga han også alt. 

– Jeg fikk mye kompetanse hos Hulen, og i 2013 følte jeg meg trygg nok til å begynne på egen hånd. 

Øyvind grunnla Wake Management, som drev management for nye artister i Bergen, og booking for konserter og festivaler. Etter sitt første år på NHH tok han et friår for å prøve å drive bedriften på fulltid. Ikke fordi han trodde han skulle slutte på skolen, men fordi han ville ta Wake Management til et nytt nivå. 

– Det ble et veldig vanskelig og veldig lærerikt år. Jeg reiste masse, og jeg lærte at alle penger du tjener må du bare putte inn igjen i virksomheten, for å ha noen sjanse til å komme videre.

Entreprenørskap som medisin mot tørre bachelorår

Det var ikke bare business-erfaringen han fikk ut av å starte Wake Management.

– Gjennom de tørre årene på bachelor, som jeg ikke synes helt snakket til meg alltid, fikk jeg bundet det jeg lærte opp mot en praksis. Jeg merket i alle de tunge Bed-fagene, at siden jeg hadde en business på siden kunne jeg relatere til det, og da ble det plutselig veldig interessant.

Øyvind var ikke alltid sikker på at han skulle starte noe i musikkbransjen, men var aldri i tvil om at han skulle starte noe.

– Det har ligget i kortene at jeg har ønsket å utvikle meg, men jeg har alltid tenkt at det jeg har utviklet meg mot har vært entreprenørskap, å starte noe nytt og spennende. 

Øyvind avslører at han har hatt tre-fire gründer idéer. Disse har ikke bare har handlet om musikk, selv om det er i den retningen de to selskapene han har startet har vært i. Manageren finner mye glede i å starte opp noe, finne en visjon og et mål og å utvikle det.

– Å gjøre det kombinert med hva jeg liker aller best har vært en drøm, men jeg synes det er kjempespennende å løse problemer utenom musikkbransjen også.

Må være dreven og kjenne kallet

I motsetning til andre jobber, er ikke arbeidsdagen hans over når han forlater pulten på ettermiddagen. Han mener det kreves en spesiell person for en slik jobb.

– Jeg tenker man må føle kallet for å velge denne bransjen. Jeg tror at, på sikt, vil man absolutt få en lik lønn som de som har valgt et konsulentselskap, men det tar mer tid å komme dit. Det gjør at man må ha den lidenskapen og den driven, fordi det å velge en annen retning enn den vanlige kan være tøft. 

Øyvind påpeker at dette gjelder spesielt hvis man skal starte noe eget. 

– Da kommer man til å kjenne på at man kan jobbe mange år uten å tjene en krone, og jobbe dag og natt. Det er en røff, men veldig givende vei, understreker manageren.

For Øyvind handler det om å åpne enda flere dører og være enda mer nytenkende. Det er en krevende jobb, som i grunn er hele døgnet rundt. 

– Artister er jo ikke akkurat ni-til-fem mennesker, så de kan kanskje ringe klokken to på natten og si: «eyy, har du tenkt på dette?»

Hippie-tilnærming til livet

For en som går på NHH kan det virke som at det bare er en av to ting som venter på den andre siden av Masteren; konsulent eller revisor. Øyvind har mange råd til de som tenker å starte noe eget eller velge en annen karriereretning enn de tradisjonelle.

– Man har alltid muligheten til å gå tilbake igjen. Det er vanskelig å begynne i, for eksempel, en konsulentjobb og tjene greit, skaffe leilighet og oppta seg lån, for så å slutte i jobben for å gjøre noe risikabelt. Jeg tenker det er nå det er tid for det, det er nå du har muligheten til det. Jeg har en veldig hippie-tilnærming til livet mitt. Jeg tenker at man lever bare en gang, hver eneste dag lever man bare denne ene dagen her, og man må gjøre det meste ut av det. Jeg har lyst til å skape historier, og vil gjøre livet mitt så interessant som mulig. 

Det usynlige bandmedlemmet

Øyvind er ferdig med Masteren, og er ikke lenger like bundet til Bergen som før. Paperclip og Mount Event, selskapet hans som arrangerer konserter og lignende, er basert i Bergen, men arbeidsplassen kan sies å være der jobben leder ham, enten det er møter i London eller Asia-turné med Jakob Ogawa.

Øyvind beskriver seg selv som et slags usynlig bandmedlem. 

 – Jeg synger ikke, jeg står ikke der på scenen, men jeg er allikevel med å påvirke musikken. Kanskje i stor grad, kanskje i mindre grad, alt ettersom. Jeg har vært med å forme hvordan det skal se ut, hvordan vi skal legge det frem, og den følelsen når man endelig står der på en utsolgt konsert er ubeskrivelig.

Vi takker for samtalen og kaffen, men rett før vi skal si hade får dagen til Øyvind en positiv vri. Det har tikket inn en mail med et tilbud som gir grunn til å feire.

– Det blir nok en tur på polet for å kjøpe champis i dag! ler manageren avsluttende.

Les også:

Relaterte innlegg

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram