Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.

Annonsere?

Kommentar: Hvorfor gir NHH bort prinsessen og halve kongeriket?

Norges Handelshøyskole er institusjonen i Norge som best burde kjenne egen markedsverdi. Likevel ser vi at NHH kaster kredibiliteten ut av vinduet i høyblokken når de betaler for å få reklame fra Deloitte i egne kanaler.

Johnsen mener innholdet på NHHs Snapchat og TikTok skiller seg lite fra det bedrifter betaler for å vise gjennom en takeover på Næringslivsutvalgets instagramkonto. Foto: Varde Solutions / Privat.
8. oktober 2022
Sist oppdatert: 9. oktober 2022

NHH startet for noen år siden en Snapchat-konto. Et godt initiativ i mine øyne. Noe av det vellykkede med kontoen har vært å få nyttig informasjonen servert på morsommere og tidvis drøyere vis enn hva Arild Schanke gjør med en melding på Canvas. 

Samtidig må NHH være bevisst på at de i praksis har ansatt to personer til å være influencere for skolen. Skolen gir dem en scene i NHHs navn. NHHs Snapchat og Tiktok når ut til flere tusen av skolens studenter, potensielle søkere og nyutdannede.

Fra å ha ansatt to NHH-studenter til å styre kontoen, følger vi denne høsten den ene NHH-studentens vei inn i arbeidslivet, hos revisjons- og konsulentgiganten Deloitte. Kommunikasjonsavdelingen på NHH har kanskje sett på endringen som en «innovasjon» av kontoen.  

Jeg vet ikke helt hva slags innhold NHH så for seg. Det burde ikke komme som en stor overraskelse at lojaliteten til den tidligere NHH-studenten ligger hos hans nye arbeidsgiver.

I starten av semesteret fikk vi på NHHs Snapchat servert en video fra Deloittes luksuriøse tur til Italia for nyansatte. Både gjennom NHHs Tiktok og Snapchat fikk vi senere videoen «livet til en konsulent», hvor vi ikke får se hva slags arbeidsoppgaver en Deloitte-konsulent typisk gjør, men heller en video av kontorets «deilige smoothie», digge mat i kantinen, den fancy kaffemaskinen, crossfit-tilbud på kveldstid og Deloitte-ansattes purpose – «to make an impact that matters». En annen dag får vi på Snapchat dokumentert «den andre siden av bordet» når Deloitte drar på karrieredagen på BI i Oslo. 

Innholdet retter ikke akkurat opp en markedssvikt. Innholdet skiller seg nemlig lite fra det bedrifter betaler for å vise seg frem gjennom en takeover på Næringslivsutvalgets instagramkonto. 

På NHHs Snapchatkonto har vi ved flere anledninger fått beskjed om at “dette er ikke reklame”. Det sier kanskje sitt om innholdet. For man kommer ikke utenom at dette er god PR for Deloitte. Den eneste forskjellen jeg klarer å se er at det verken gir kroner i studentforeningens eller NHHs lommebok.

Bedrifter bruker i dag svimlende summer på å markedsføre seg overfor studenter. De betaler blant annet for å kunne tilby NHH-studenter å melde seg på bedriftspresentasjoner med gratis middag og tilnærmet fri bar. Alt for å målbinde studentene til å søke jobb hos dem.

Denne gangen får Deloitte prinsessen og halve kongeriket gratis og uten konkurranse. Et scoop i mine øyne. NHH sitter igjen med riper i egen lakk og en litt tynnere lommebok. En offentlig utdanningsinstitusjon med høy troverdighet og legitimitet kan ikke betale en Deloitte-ansatt for å markedsføre sin nye arbeidsgiver i NHHs kanaler. 

  

Relaterte innlegg

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram