Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.

Annonsere?

Leserinnlegg: NHH, for deg som ikke vil mer

Slagordet «for de som vil noe mer» virket forlokkende da jeg søkte NHH i 2019.

Silje Myren Johansen er kritisk til NHH sin håndtering av lavt oppmøte i forelesninger, og kaller skolen «gammeldags». Foto: Privat
25. august 2022
Sist oppdatert: 25. august 2022

Det var jo det jeg ønsket, noe mer - som i relevant arbeidserfaring ved siden av studiet. I stedet har ledelsen nå fjernet videoopptak og streaming som gjorde dette mulig. NHH egner seg derfor ikke lenger «for de som vil noe mer», men «for deg som vil vente».

Covid-19 sørget for å speed-digitalisere næringslivet, offentlig sektor og private husholdninger. Konsernsjefer verden over innså at digitale hjelpemidler kunne hjelpe ansatte med å jobbe raskere og mer effektivt, billigere og mer klimavennlig. Store konferanser og foredrag ble streamet verden over og nådde flere enn noensinne. Verden var skjønt enige om at digitaliseringen var kommet for å bli.

Med unntak av Norges Handelshøyskole.

Til tross for at skolen i 2020 sikret seg gode digitale løsninger for opptak og streaming, har ledelsen nå valgt å legge alt i en skuff. Ingen forelesninger skal streames, ingen opptak skal publiseres. De har til og med slettet alle videoforelesninger fra tidligere semestre for å sikre at ingen elever kan tilegne seg kunnskap eller repetere på denne måten.

Bakstreversk. Gammeldags. Og mot studentenes ønsker.

Uten streaming og opptak har studentene ved handelshøyskolen mistet muligheten til å søke internship i studietiden, deltidsjobber må sies opp og muligheten til å repetere viktig læring fra foredragene, er borte.

Argumentet for å fjerne opptak og streaming er at oppmøtet på de ordinære forelesningene har vært for lav. Man trenger ikke en doktorgrad for å forstå at det er demotiverende å undervise for et tomt Aud Max. Men en professor med doktorgrad burde forstå at løsningen ikke finnes i fortiden.

NHH-studenter lærer nemlig tidlig at evnen til å tilpasse seg og se fremover er avgjørende for å lykkes i næringslivet. Det gjelder også på NHH.

Ledelsen burde forstå at dersom elever ikke møter til ordinære forelesninger, da må man tilpasse seg. En god start vil kanskje være å spørre studentene hva de foretrekker? Jeg føler meg trygg på at de aller fleste ønsker streaming og opptak velkommen.

Det finnes nemlig ofte gode grunner for å ikke alltid møte på ordinære forelesninger. Grunner som sykdom, jobb, graviditet, internships eller familiebesøk. Noen trenger opptakene for å repetere vanskelige emner, andre foretrekker å se foredragene i raskere tempo. Generelt gir opptak av forelesninger frihet og fleksibilitet, noe som er svært verdifullt for studenter som «vil noe mer».

Stort oppmøte i forelesningene er ikke et kvalitetstegn i seg selv. I disse dager er oppmøtet en direkte konsekvens av at studentene ikke har noe valg. I stedet kunne vi hatt valgfrihet og dermed avslørt lavt oppmøte som et symptom på at noe burde endres. Noen kurs bør gjøres heldigitale, andre trenger en kombinasjon. Noen kurs må omstruktureres fullstendig, andre fungerer godt som de er. Kanskje må vi bare innse at den tradisjonelle tavleundervisningen i mange sammenhenger ikke lenger er å foretrekke.

Ledelsen på NHH må i alle fall innse at de digitale alternativene gjorde det lettere for mange av oss å få arbeidserfaring ved siden av studiet. Akkurat nå passer NHH best for de studentene som ikke vil noe mer enn bare å sitte på skolebenken. Lite tiltrekkende, spør du meg.

Dersom ledelsen virkelig mener at NHH skal være for «de som vil noe mer» bør de raskt skru klokken tilbake til 2022 og innse at digitale løsninger er kommet for å bli. Enten de vil det, eller ei.

Relaterte innlegg

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram