Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.

Annonsere?

Netflix, Ferrari og idrettspsykologi – Nicolai Tangen tilbake på NHH etter fjorårets Lehmkuhlskandale

Forrige uke kom oljefondsjef Nicolai Tangen til NHH for å holde foredraget “Crisis? Being å large investor in a time of uncertainty”. Bulle tok en prat med sørlendingen før foredraget.

Årets første kvartal viste negative 14,1 prosent for Oljefondet. Det tilsvarer 1.680 milliarder norske kroner. Foto: (Halvor Grøstad/Foto NHHS)
8. september 2022
Sist oppdatert: 18. september 2022

Foredraget ble sparket i gang av en introduksjonsvideo som oppsummerte noen av de mest innflytelsesrike begivenhetene det siste året. Russlands invasjon i Ukraina, den amerikanske bank sin rentehevning og den pågående energikrisen.

Dette skulle i sin helhet handle om Oljefondet sin posisjon i en verden hvor fondsforvaltere møter en økende usikkerhet i et marked med rentehevninger og inflasjon vi ikke har sett siden 80-tallet.

Tangen fortsatte med å vise fondets avkastning i første kvartal 2022. Negative 14,1 prosent. Dette tilsvarer 1.680 milliarder norske kroner, som igjen er fondets nest dårligste prestasjon, kun «slått» av 2008 og finanskrisen. 

Blant årsakene til den negative utviklingen av fondets verdier peker Tangen på rentehevinger, geopolitisk usikkerhet, Russlands invasjon av Ukraina, og økte energipriser som de mest forringende. 

Tennis har Grand Slam. I fondsforvaltning har vi den største taperen.

Oljefondsjefen bruker mye tid på å kontekstualisere fondets nedgang for forsamlingen. Det samme har han gjort i både nasjonale og internasjonale medier. Allikevel innrømmer han at det ikke er like lett å lede hele Norge sin pengebinge i nedgangstider

Videre forteller Tangen om hvordan «mindset» og «mindfulness» har mye å si i bransjen deres. Han har begynt å bruke en idrettspsykolog aktivt i NBIM for å heve prestasjonene til de ansatte. Tangen har selv benyttet seg av idrettspsykologer i en årrekke.

Det skal handle om prosessen, ikke resultater.

Parallellene trekkes noe selvfølgelig over til idrettsverdenen hvor Tangen forklarer at det ikke er selve resultatene som analyseres, men veien dit. Han bruker en analogi om at en skihopper som står på toppen av Holmenkollen ikke tenker «nå skal jeg slå bakkerekord», men heller at de tenker på alle de små detaljene fra avsats til svevet. Det virker viktig for Tangen å implementere denne psykologien i Oljefondet.

Oljefondet er en drøm

Å opprettholde tilliten befolkningen har til Oljefondets forvaltere er et av Tangen sine satsningsområder, og grunnen til at han har laget podcasten «In Good Company». Det er når han snakker om Oljefondets podcast, hvor han selv fungerer som vert, at Tangen virkelig glimter til.

Eierne av fondet må vite at vi ikke investerer i hva som helst.

I podcasten intervjuer Tangen lederne i noen de største selskapene i verden, hvor Oljefondet er investert. Formålet er at det norske folk skal få et innblikk i ledernes strategi, lederskap og kultur på en måte den gjengse nordmann ikke kan som privatperson. 

Det norske folk skal vite hva de eier. Tangen forteller hvordan transparensen er «noe av det viktigste vi har» i Norge. Med et glimt i øyet spør han hvordan han, som har kostet det norske folk 1.860 milliarder norske kroner på tre måneder fortsatt er i live - her snakker vi tillit! 

Nicolai Tangen utenfor NHH. Han ønsker at det norske folk skal vite hva de eier gjennom Oljefondet. Foto: (Halvor Grøstad/Foto NHHS)

Tangen benyttet også muligheten til å selge inn sin nyinnspilte episode med Benedetto Vigna, administrerende direktør i Ferrari. Her prøvde han seg frem på en imitasjon som fikk auditoriet til å dra på smilebåndet.

Is Ferrari actually a car? Nicolai, Ferrari is not a car, it's a dream. It's a dream. If you work for Ferrari you work for Italy. 

Det fulgte en liten kunstpause før Tangen konkluderte med det samme om Oljefondet

Oljefondet er en drøm.

Jeg ser begge sider av saken

Før foredraget fikk vi muligheten til å slå av en prat med Tangen. Vi benyttet oss av muligheten til å spørre Tangen om skolens heteste potet, videoforelesninger. Det første spørsmålet ble stilt med noe glimt i øyet fra vår side:

– Er du redd for at dine ansatte ser på Netflix når de har hjemmekontor?

Nei.

Tangen begrunnet dette med at NBIM har flinke ansatte som er opptatt av å gjøre en så god jobb som mulig. Han kunne også avsløre at administrerende direktør i Netflix nylig har vært innom «In Good Company».

Sist gang Tangen var på NHH ba han rektor bryte ned siloen mellom elevene og ledelsen. Vi var derfor nysgjerrig på om han hadde noen tips til rektoratet i tiden som følger etter pandemien.

Jeg fikk jo litt på pukkelen etter Lehmkuhl-forelesningen. Jeg er blitt forsiktigere i uttalelsene.

Tangen utdypet at dette med videoforelesninger er en komplisert sak uten noen «clear cut»-løsning. Han ser begge sider av saken og poengterte at flere universiteter i både Norge og utland har oppmøteplikt. Det har de også i NBIM. Her må de ansatte møte tirsdag og torsdag. Ellers kan de velge selv om de skal ha hjemmekontor eller ikke opptil to dager i uken. På spørsmål om hvordan han motiverer ansatte til å møte på jobb etter månedsvis med hjemmekontor var svaret kontant.

Gratis vafler på fredager.  

Relaterte innlegg

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram