Etter nesten en uke med nedetid er streamingtjenesten til NHH igjen oppe og går.

Siden torsdag 14. oktober har mange av studentene som prøver å følge forelesningen sin hjemmefra, blitt møtt med et bilde av Handelshøyskolen og feilkode 224 003. Stream.nhh.no, som er NHH sin egen streamingtjeneste, har ligget nede med brukket rygg i over fem dager, før problemet nå er løst tirsdag 19. oktober.

Dette har påvirket både direktesendte forelesninger og arkiverte opptak. Studenter har ikke hatt muligheten til å følge med på forelesninger hjemmefra via stream, og man har heller ikke hatt mulighet til å se forelesninger i etterkant.

Sviktende streamingdisk

Arild Schanke, seniorrådgiver ved seksjon for utdannelseskvalitet og systemadministrator for Canvas, skriver i en mail til K7 Bulletin at problemet skyldes en sikkerhetsprosedyre som følge av svikt på en av diskene som brukes til streamingen. Etter at feilen ble oppdaget forrige uke, er det blitt iverksatt manuell flytting og sikkerhetskopiering av opptakene over på en ny disk. Siden det er snakk om store mengder data, har dette tatt mye tid og dermed har streamningtjenestene blitt påvirket i lengre tid.

Arild Schanke, seniorrådgiver ved seksjon for utdanningskvalitet og systemadministrator for Canvas, kunne tirsdag endelig meddele at tjeneste er oppe og går igjen. Foto: nhh.no

Mangelen på en velfungerende streamingtjeneste har gjort at flere forelesere har tydd til Zoom for å sørge for at studentene har mulighet til å få sett forelesningene deres hjemmefra. Dessverre er ikke alle lektorene like dyktige til å omstille seg. I flere fag har studentene stått uten et streaming-alternativ, og dermed har det eneste alternativet vært å møte opp fysisk på forelesningene. Dette har ført til et større oppmøte enn det som har vært vanlig dette semesteret. I Aud Max har det nå vært langt færre ledige seter å skimte sammenlignet med de foregående ukene.

Problemet med streaming av arkiverte opptak har også budt på utfordringer for studenter som ønsker å se tidligere forelesninger i reprise, men har ikke rammet alle i like stor grad. Det er rapportert om at valg av nettlesere kan påvirke hvor godt de arkiverte opptakene fungerer, og det er meldt at tjenesten fungerer bedre på Safari enn andre nettlesere. Ifølge Schanke har NHH prioritert å sikre backup av opptak fra høstsemesteret først, og dermed jobbe seg bakover. Dette har også påvirket hva man kan se og hva som er utilgjengelig.

Problemene løst

Nå skal imidlertid problemene være løst igjen, og streamingtjenesten skal fungere som vanlig. På spørsmål om en slik utfordring kan dukke opp igjen, svarer Schanke at det dessverre ikke er en garanti for at slike problemer ikke kan skje. Streamingtjenesten har hatt nedetid ved tidligere anledninger, men det har aldri vært så omfattende som nå.

I dette tilfellet var det et problem it-avdelingen ikke har opplevd før, og de skal se nærmere på hvorfor serveren ikke fungerte som optimalt, slik at lignende utfordringer i fremtiden kan unngås.