Wellbee ønsker å informere forbrukerne om hvilke skjønnhet- og velværebehandlinger som finnes i Norden. Vi har tatt en prat med NHH-guttene bak ideen.

På et kontor i en av Bergens travleste gater, Strandgaten, møter jeg tidligere NHH-elev Andreas Buene (23). Andreas fullførte bacheloren sin ved Handelshøyskolen i vår, men har nå lagt masterplanene sine på is til fordel for bookingtjenesten Wellbee. Sammen med studiekameraten Anders Smedsvig (23) og flere andre jobber han nå fulltid med tjenester innenfor spa, velvære, hår og spraytan. Men hvordan endte de egentlig opp med dette?

Besøk fra Finland

Via et Skype-intervju fra Oslo forteller daglig leder, Anders Smedsvig, om hvordan ideen om Wellbee oppstod. For en tid tilbake jobbet Smedsvig for broren sin i Adams Matkasse. Da de fikk besøk av en forretningspartner fra Finland, ønsket de å gjøre litt stas rundt han ved å invitere han med til en sauna.

– Vi søkte rundt, men fant ingenting, så vi endte opp med å gå på pub i stedet. Men en måned senere, så vi faktisk en nedlagt sauna hundre meter lenger ned i gaten fra det stedet vi satt den gangen. Da tenkte vi: det er så mange små bedrifter som man ikke aner at eksisterer. Bedrifter som det er vanskelig for kundene å finne, og som ikke klarer å nå ut til folk.

Dette var starten på en ny forretningsidé. I dag har Anders og Andreas flere med seg på laget, blant dem gründere fra Adams Matkasse.

Løfter frem små, gode salonger

Andreas Buene vektlegger at det finnes drøssevis med gode salonger som ikke er på nett eller som kanskje bare har en Facebook-side de oppdaterer en gang i halvåret.

– Søker du på Google får du bare opp de store kjedene. Disse er ikke nødvendigvis noe bedre enn de andre. Vi ønsker å hjelpe de som ikke får så mange kunder, og tar derfor bilder og samler informasjon som vi legger ut på siden vår og på Facebook, forteller han. Over Skype forteller Anders Smedsvig at Wellbee også fungerer som et slags kvalitetsstempel, og klarer ikke salongene å levere det de lover, kastes de ut av systemet.

Guttene tar ikke fastpris på bookingtjenestene, og har heller ingen bindingstid. De tjener 20% av det salongen tar ved én booking via Wellbee, og på denne måten er både salongen og guttene tjent med at salongene gjør det bra.

– Vi spiller på lag med salongene, legger Buene til.

Mål: hele norden

Inntil videre tilbyr Wellbee kun tjenester i Bergen, men er på god vei inn i markedet i Oslo. Senere ønsker de å ta skrittet videre til Stavanger, Trondheim og Kristiansand.

– «Treatwell» er et lignende konsept som blant annet finnes i England og andre deler av Sentral-Europa, men det finnes ikke en lignende tjeneste som Wellbee i de nordiske landene, forteller Buene.

Neste skritt er Finland i desember, og på lang sikt ønsker de å være i hele Norden. Smedsvig forteller at de må jobbe raskt. Dagens Næringsliv publiserte for en liten stund tilbake en artikkel om den økende konkurransen i markedet for skjønnhetsbehandlinger på nett. Schibsted lanserer et lignende system kalt «Styletime» i september og tjenesten «Treatme» med samme konsept ble lansert i juni i år. Men at det er flere om beinet skremmer ikke Smedsvig:

– At det er konkurrenter på markedet er med på å øke publisiteten rundt konseptet, og det gjør at folk skjønner at de kan benytte seg av en slik søketjeneste. Dessuten har vi mange dyktige selgere og salonger, legger han til med et smil.