Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.

Annonsere?

Professor spår bred prisstigning og oppfordrer til storhandel

Hvert halvår får dagligvarebutikkene økte innkjøpskostnader. I 2021 fikk vi en betydelig prisvekst i butikkhyllene uten at kostnadene til butikkene økte i noe særlig grad. I år er kostnadsøkningene for butikkene opp mot 10 prosent, og dette kan, ifølge professorer ved Norges Handelshøyskole (NHH), føre til en bred prisoppgang.

Slik så butikkhyllene ut 12. mars 2020 da det ble advart mot å hamstre. I dag oppfordrer professorer ved Norges Handelshøyskole til storhandel. Foto: Bendik Skarpnes
27. januar 2023
Sist oppdatert: 27. januar 2023

– Det blir nok lenge til vi får billigere mat enn akkurat nå. Så å gjøre en storhandel for varer med ikke altfor kort holdbarhet lønner seg nok, skriver professor Øystein Foros ved NHH i en e-post til K7 Bulletin.

Professor Øystein Foros ved Norges Handelshøyskole mener en storhandel før 1. februar kan lønne seg. Foto: NHH

Hvert år får dagligvarekjedene økte innkjøpskostnader 1. februar og 1. juli. Ifølge Foros kan vi forvente en bred prisoppgang rundt månedsskiftet på grunn av dette.

– Jeg kan ikke si noe om enkeltvarer, men jeg forventer en bred oppgang.

Videre sier Foros at prisene vil justere seg noe nedover i ukene etter 1. februar. Dette skyldes at kjedene konkurrerer om de beste prisene.

Storhandel kan være upraktisk

NHH-professor Frode Steen understreker i en e-post at de fleste varene det er snakk om har begrenset holdbarhet, og at dette – sammen med begrenset fryse- og lagringsplass – gjør hamstring vanskelig.

– Men skal du uansett gjøre en vanlig storhandel nå i nærmeste fremtid, så kan jo du legge den til de nærmeste dagene. Prisnivået som er nå kommer ikke tilbake på en lang stund.

Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole anbefaler å ta storhandelen før 1. februar. Foto: NHH

Historisk lav prisvekst

De siste ti årene har mat steget mindre i pris enn det andre varer har gjort. Prisene har også steget mindre enn matvareprisene i skandinaviske naboland.

Det er dagligvarekjedene som har bestemt at prisene skal øke to ganger i året. 

Ifølge Steen ville ikke en mer jevn prisøkning nødvendigvis gitt billigere varer.

– I utgangspunktet fører dette til en annen tidsdynamikk i prisutviklingen, men om den fører til høyere prisvekst er ikke opplagt. 

– Det som nok er en utvikling vi har sett over tid er at når konkurransen presser prisene ned over tid i bransjen, er det mer fristende å ta mer i under prisvinduene, så man har litt å gå på utover året. Det betyr imidlertid ikke at gjennomsnittsprisen nødvendigvis har økt.

Relaterte innlegg

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram