OnklP og Jaa9 opptrådde ruset og kranglet med lydtekniker på scenen. – Vi vil ikke booke de igjen, sier leder Vilde Lützow-Holm i Backline.

Under konserten til hiphop­gruppen Jaa9 og OnklP i førstekullsuken, kranglet OnklP og en lydtekniker over tekniske problemer med lydutstyret. Publikum fikk merke spenningen på scenen. Mens Jaa9 forholdt seg rolig, reagerte OnklP med å kaste mikrofonen i gulvet.

– Det var problemer med mikrofonene når artistene skulle på. I tillegg fungerte ikke det tekniske på scenen, så artistene følte seg nok ganske ydmyket da de stod der oppe, sier Vilde Lützow-­Holm i Backline.

Frustrert OnklP

I samarbeid med FKU og Teknisk Gruppe (TG), hadde Backline ansvaret for booking av artistene til konserten, og selve konserten.

– Men jeg vil ikke skylde alt på TG, for det var like mye lydteknikeren til OnklP og Jaa9 sin feil, fortsetter Luüzow­-Holm.

Lydtekniker i TG, Jørgen Iden, forteller at de ikke kunne forutsett de tekniske problemene som oppstod, og at TG ikke kunne gjort noe annerledes.

– Det tekniske problemet som oppstod under konserten var at lydmikseren plutselig, uten forvarsel, sluttet å sende lyd i høyttalerne. Mikseren har vært veldig, veldig mye brukt, og vi har de siste årene opplevd mindre problemer med den, i stadig hyppigere frekvens. Dette er likevel første gang vi har opplevd at den har sluttet å sende lyd. Vi vurderte det derfor ikke som uforsvarlig å benytte dette lydbordet.

Manageren til OnklP og Jaa9, Tommy Akerholdt, sier lydmannen fikk gjennomgå av lydteknikeren deres da det oppstod problemer under konserten. Akerholdt bekrefter også at mikseren var hovedproblemet.

– Lydteknikeren ble forbanna. Senere i konserten gikk strømmen, og mikrofonen funket ikke. Lydmannen til TG fikk gjennomgå av lydteknikeren vår.

Han forteller også at det var frustrerende for artistene at det oppstod tekniske feil.

– OnklP ble selvfølgelig lei seg, for det er jo dette han kan, og da blir man frustrert når det ikke går som man skulle ønske.

TG sier at det er forståelig at lydtekniker og artistene ble frustrert på grunn av de tekniske problemene, men benekter at det ble noe krangling mellom lydmann/lydtekniker til TG og lydtekniker til OnklP og Jaa9.

– Artister og eksterne lydteknikere som kommer til NHH har forventninger til det tekniske utstyret de skal jobbe med fungerer optimalt. Når utstyret ikke fungerer som forventet, er det fullt forståelig at gjesteteknikerne blir misfornøyd med dette.

– Det oppsto ingen krangel mellom noen av våre lydteknikere og artistenes lydtekniker, og det var en god tone helt frem til miksebordet sluttet å fungere.

Sa klart i fra

Vilde Lützow-­Holm forteller også at artistene virket ruset under konserten, og at hun var usikker på hvordan Backline skulle håndtere situasjonen.

– Ja, jeg opplevde artistene som ruset. Vi sa klart i fra på forhånd om at dopbruk på skolen er uakseptabelt. Dersom vi hadde sett det, så ville vi ringt politet. Men det er jo selvfølgelig vanskelig å holde kontroll overalt.

– Artistene har sitt eget rom med lukket dør. Og vi skal jo ikke få de til å føle seg uvelkomne heller, legger hun til.

Politiet ble ikke varslet under eller etter konserten. Hun mener artistene ikke er vant til så strenge regler som på NHH.

– Det er kanskje mer akseptabelt andre steder. Spiller du på et større sted så er det vanligere. Det er en del av pakken. På NHH er det uakseptabelt.

Akerholdt hevder derimot at OnklP bare var full og sliten.

– Jeg så i hvert fall ikke noe rus. Full kanskje, og sliten, i tillegg til ganske forbanna.

Vanskelig med kontroll

Lützow-­Holm sier at strengere krav til kontroll før konserter er et alternativ, men at det kan være vanskelig å gjennomføre.

– Om de tar noe før konserten så kan vi jo ikke gjøre noe med det. Man kan heller ikke nekte dem å spille.

Det var Marius Ebbesen som var daghavende, og som snakket med artistene mest.

Han gjorde en veldig flott jobb. Daghavende og FKU har hatt mye å gjøre med konserten, så det har ikke bare vært Backline som måtte takle situasjonen.

Hun mener man da heller burde skrevet en kontrakt på forhånd, men at det uansett ville vært problematisk.

– Det måtte stått i kontrakten at de ikke ville få gå på scenen, om man merket at de var tydelig ruset før konserten. Om man skulle gjort det, så måtte man nesten doptestet dem også. Hvor langt man skal gå er vanskelig å vite. Man burde da kanskje heller tenke over hvilke artister man velger å booke, og hva man kan forvente av de.

Videre forteller hun at rus muligens er et utbredt problem blant større artister innen musikkbransjen.    

– Skal man jobbe med store artister, så vil det kanskje være et problem. Det kommer sikkert an på personen, om det blir et problem eller ikke. Det trenger nødvendigvis ikke alltid være det. Likevel kan man sikkert forvente mer av større artister, siden rusmisbruk i musikkbransjen er ganske vanlig.